جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

صدراعظم‌های آلمان

گردآوری از: مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات


صدراعظم يا نخست‌وزير (به آلمانی: Bundeskanzler) آلمان با پیشنهاد رییس جمهور و با رأی مجلس فدرال انتخاب می‌شود. او انتخاب یا برکناری اعضای کابینه را به رییس جمهور پیشنهاد می‌کند. صدراعظم دولت فدرال را بر اساس آیین‌نامه‌یی که به تصویب رییس جمهور رسیده است، اداره می‌کند. مسئولیت دولت در برابر مجلس فدرال به عهده‌ی صدراعظم است و هنگامی که دفاع نظامی ضروری گردد، فرماندهی کل نیروهای مسلح را به‌عهده می‌گیرد.

نهادهای قانون اساسی دولت فدرال آلمان

صدراعظم و وزرا، کابینه، دولت فدرال را تشکیل می‌دهند. تعیین خطمشی دولت به عهده‌ی صدراعظم است. درعین حال اصل بخشی‌نگری نیز بر فعالیت کابینه حاکم است. بر اساس این اصل وزرا مجازند در چارچوب خط‌مشی یادشده بخش مربوط به خود را هدایت کنند. اصل دیگر حاکم بر فعالیت دولت اصل همکاری منصفانه است. بنابر این اصل دولت در مواردی که اختلاف وجود دارد، بر اساس رأی اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. تنظیم امور جاری کابینه بر عهده‌ی صدراعظم است. در زير فهرستی از نخست‌وزيران آلمان پس از پايان جنگ جهانی دوم ارائه شده‌ است:[۱]


[] کنراد آدناوئر (حزب دموکرات‌مسیحی: ١٩٦٣-١٩۴٩)


کُنراد آدِناوئر (به آلمانی: Konrad Adenauer) (زادهٔ ۵ ژانویه ۱۸۷۶ - درگذشتهٔ ۱۹ آوریل ۱۹۶۷ م) دولت‌مرد محافظه‌کار آلمانی بود.

گرچه دورهٔ فعالیت سیاسی او ۶۰ سال (از ۱۹۰۶ میلادی) را در بر می‌گرفت اما او را بیشتر به‌عنوان اولین صدراعظم آلمان غربی می‌شناسند که از ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۳ بر آن کشور حکم راند.

او در ضمن از ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۶ رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان بود.


[] لودویگ ارهارد (حزب دموکرات‌مسیحی: ١٩٦٦-١٩٦٣)














[] کورت گدورگ کیسینجر (حزب دموکرات ‌مسیحی: ١٩٦٩-١٩٦٦)














[] ویلی برانت (حزب سوسیال‌دموکرات: ١٩٧۴-١٩٦٩)














[] هلموت شمید (حزب سوسیال‌دموکرات: ١٩٨٢-١٩٧۴)

هلموت هاینریش والدمار اشمیت (زاده ۲۳ دسامبر ۱۹۱۸) سیاست مداری آلمانی از حزب سوسیال دموکرات آلمان بود. او از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ صدراعظم آلمان بود و سابقهٔ وزارت دفاع، وزارت امور مالی، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه را نیز دارد.








[] هلموت کهل (حزب دموکرات‌مسیحی: ١٩٩٨-١٩٨٢)














[] گرهارد شرودر (حزب سوسیال‌دموکرات: ٢٠٠۵-١٩٩٨)

گرهارد فریتز کورت شرودر (به آلمانی: Gerhard Fritz Kurt Schröder)، (زاده ۷ آوریل ۱۹۴۴)، سیاست‌مداری آلمانی است که از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بود.

او که از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان است دولتی ائتلافی با سبزها را به پیش می‌برد. او پیش از وارد شدن به دنیای حرفه‌ای سیاست وکیلی موفق بود و پیش از رسیدن به صدراعظمی رئیس ایالت نیدرزاکسن بود.

پس از انتخابات فدرال ۲۰۰۵ حزب او در انتخابات شکست خورد و پس از سه هفته مذاکره، او مقام صدراعظمی را به آنگلا مرکل از اتحادیه دموکرات مسیحی واگذار کرد.


[] خانم آنگلا مرکل (حزب دموکرات‌مسیحی: ٢٠٠۵ - تاکنون)

آنگلا دوروتئا مرکل (به آلمانی: ‎Angela Dorothea Merkel‏) (متولد ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۴ در هامبورگ). سیاست‌مدار آلمانی، دبیر کل اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و از ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ صدراعظم کنونی و اولین بانویِ صدراعظم در تاریخ آلمان.

او به عنوان رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی‌ها (CDU) ائتلافی با حزب خواهرش اتحادیه سوسیال مسیحی‌ها (CSU) و حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) را رهبری می‌کند . این ائتلاف پس از دو ماه مذاکره در پس انتخابات فدرال آلمان در ۲۰۰۵ تشکیل شد.

مرکل که از ایالت "مکلنبورگ-فورپومرن" به مجلس آلمان راه یافته از سال ۲۰۰۰ تا کنون رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی‌ها بوده و از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ رئیس ائتلاف پارلمانی این حزب با اتحادیه سوسیال مسیحی بود.

مرکل اولین صدراعظم شهروند سابق آلمان شرقی است که بر آلمان دوباره متحد شده حکم می‌راند.




[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- هارتمان، یورگن، نظام سیاسی آلمان، سايت اينترنتی سفارت آلمان در تهران؛ و همچنان نگاه کنيد به: فصل چهارم کتاب "نگاهی به آلمان امروز"، زير عنوان "نظام سياسی آلمان" (Political system)، صص ۵١-٦٩
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته

کشور و مردم آلمان
روسای جمهور آلمان
صدراعظم‌های آلمان



[] سرچشمه‌ها

نگاهی به آلمان امروز، سايت اينترنتی سفارت آلمان در تهران






[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]