جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

زندگی‌نامۀ دکتر رمضان بشردوست

داکتر رمضان بشردوست فرزند محمدعلی در سال ١٣۴٠ خورشیدی در ولسوالی قره باغ چشم به‌جهان گشود، مکتب ابتدائیه و متوسطه را در ولسوالی‌های قره باغ و مقر ولایت غزنی وشهر میمنه ولایت فاریاب به پایان رسانید.

دو ماه بعد از کودتای ٧ ثور ١٣۵٧ به کشور ایران مهاجر و بعد از اتمام لیسه به پاکستان هجرت نمود.

داکتر بشردوست در سال ١٣٦٠ پاکستان را به‌قصد فرانسه ترک نمود و در آنجا درخواست پناهندگی سیاسی نمود. اما هیچ وقت درخواست تابعیت فرانسه را نکرد.

در سال ١٣٦١ شروع به‌کار و آموختن زبان فرانسوی در فاکولته ادبیات شهر دیژن نمود.

در سال ١٣٦٣ "تصدیق‌نامه عملی زبان فرانسوی درجه اول" را از پوهنتون شهر دیژن دریافت نمود.(سند ١)

در سال ١٣٦۴ بعد از سپری نمودن امتحان به فاکولته حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون شهر گرونوبل ثبت نام نمود و در سال ١٣٦٨ ماستری حقوق را دریافت کرد. (سند ٢)

در سال ١٣٦٩ در پوهنتون ژان مونی پاریس در رشته دیپلوماسی به‌تحصیل خود ادامه داد و موفق به اخذ "دیپلوم تحصیلات عالی تخصصی" (مافوق ماستری) گردید. (سند ٣)

مونوگراف خود را دربارۀ دیپلوماسی و جنگ در آفریقای شمالی نوشت.

در سال ١٣٧١ به پوهنتون تولوز در رشته علوم سیاسی ثبت نام نمود و موفق به اخذ "دیپلوم تحصیلات عمیق" (مافوق ماستری) گردید. (سند ۴)

مونوگراف خود را در باره نقش سازمان ملل متحد و اشغال افغانستان توسط شوروی نوشت در سال ١٣٧٢ شروع به‌نوشتن تزس دکتورای خود در باره جنگ و دیپلوماسی در افغانستان نمود.

داکتر بشر دوست در سال ١٣٧۴ موفق به اخذ دکتورا از فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون تولوز شد. (سند ۵)

تیز خود را که ١١۵٠ صفحه در مورد دیپلوماسی، بخصوص دیپلوماسی آمریکا، روسیه، پاکستان و ایران در مورد جنگ افغانستان نوشت.

داکتر بشردوست در سال ١٣٦٨ از آکادمی زبان انگلیسی O.I.S.E آکسفورد (سند ٦) و در سال ١٣٦٩ از آکادمی زبان انگلیسی G.E.O.S برایتون تصدیق‌نامه‌های زبان انگلیسی را در انگلستان در یافت نمود. (سند ٧)

داکتر بشردوست از سال ١٣٧۵ تا ١٣٨٢ در پوهنتون‌های پاریس مشغول تدریس مضامین حقوق، علوم سیاسی و دیپلوماسی به‌عنوان همکاراستاد ایفای وظیفه نمود. همچنان با دارالوکاله‌های پاریس همکاری می‌نمود.

داکتر بشردوست مدت چند ماه در سال ١٣٨١ به‌حیث سکرتر سوم در سفارت افغانستان در پاریس ایفای وظیفه نمود. اما به‌علت اختلافات شدید با سفیر وقت در مورد خانوادگی شدن سفارت، مصارف گزاف و حیف و میل اموال بیت المال، از سفارت اخراج و به‌دعوت وزارت امور خارجه افغانستان برای ساختن مرکز مطالعات استراتیژیکی در وزارت امور خارجه وارد کابل شد. اما بعد از مدتی به‌سرنوشتی و میرزا قلمی در وزارت امور خارجه به‌حیث معاون دیپارتمنت سازمان ملل متحد و کنفرانس‌های بین المللی و بعداً به‌حیث مدیر دیپارتمنت سیاسی کشورهای اروپای غربی وزارت امور خارجه مقرر شد.

در ٨ مارچ ٢٠٠۴ (١٣٨٣) روز بین المللی زن به‌عنوان وزیر پلان در حکومت آقای کرزی شروع به کار نمود و در ٢۴ دسامبر ٢٠٠۴ تصمیم انحلال ١٩٣۵ انجو را از جمله ٢٣٦۵ انجو به مردم افغانستان اعلان نمود که با مخالفت جدی تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی قرار گرفت. در ٢۵ دسامبر ٢٠٠۴ روز کرسمس استعفا خود را از وزارت پلان اعلان نمود و در سال ١٣٨٣ شروع به‌تدریس در فاکولته حقوق و علوم سیاسی و فاکولته شرعیات پوهنتون البیرونی ولایت کاپیسا نمود. در سال ١٣٨۴ به‌عنوان نماینده ملت در پارلمان انتخاب شد و تا امروز در خدمت ملت به‌عنوان نماینده‌شان و به‌عنوان استاد افتخاری در پوهنتون البـیرونی ایفای مســئولیت می‌نماید.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- زندگی‌نامۀ دکتر رمضان بشردوست، سايت ستاد انتخاباتی دکتر رمضان بشردوست، سال ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت ستاد انتخاباتی دکتر رمضان بشردوست، سال ١٣٨٨



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>