جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

نتايج دومین انتخابات رياست جمهوری افغانستان

از:


فهرست مندرجات


[] پيشگفتار

در ٢۹ اسد ۱٣٨٨ خورشيدی، انتخابات افغانستان که دومین انتخابات ریاست جمهوری در تاريخ اين کشور است، در حالی برگزار گرديد که چندین انفجار در بخشهای مختلف افغانستان گزارش می‌شد. در اين انتخابات، سی و یک نفر به‌شمول حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان با هم رقابت ‌کردند.

تخمین می‌شود که حدود شش میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات افغانستان تا حال نتایج مقدماتی را به‌طور کامل اعلام کرده است که بر اساس آن حامد کرزی ۵۵ درصد، عبدالله عبدالله ۲۸ درصد و رمضان بشردوست ۹ درصد آرا را به‌دست آورده‌اند.[*]

از سوی ديگر، بحث تخلف در انتخابات افغانستان از فردای روز رای‌دهی مطرح شد و با گذشت هر روز دامنه و وسعت بیشتری به‌خود گرفت. از سوی دیگر بحث تخلفات و لزوم بررسی آن به کمیسیون انتخابات و حلقات سیاسی این کشور محدود نماند و در مواردی به بحث‌های جدی نهادهای بین‌المللی و رهبران کشورهای غربی نیز بدل شد.

اخیراً کمیسیون شکایات انتخاباتی دستور داد که آرای مشکوک بیش از ۸۰ مرکز رای‌گیری باطل اعلام شود. مسئولان این کمیسیون گفته‌اند که "مدارک واضح و قناعت‌بخش" در مورد تقلب در آرای این مراکز به‌دست آمده است.[*]

تقریباً همه این آرا به‌نفع آقای کرزی به صندوق‌ها ریخته شده بوده است.[*]

[] شمار آرا و نتايج موقتی انتخابات

[1]

[] تردیدها در مورد سلامت انتخابات افغانستان

ناظران اتحادیه اروپا که یک گروه هفتاد نفری از بیست و پنج کشور جهان است، از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته است که به ادعاها در مورد تقلب در انتخابات به شکل جدی رسیدگی کند.

این اظهارات در پی آن مطرح می‌شود که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، دستور داد، ده درصد از آرای محلات رای‌گیری در انتخابات بیست و نهم اسد ( مرداد)، به دلیل موجودیت شواهدی در مورد تقلب در آن، بازشماری شود.

این کمیسیون می‌گوید، در مورد سلامت آرایی که در دو هزار و پانصد محل رای‌دهی به صندوق‌ها ریخته شده، تردید وجود دارد.

گروه نظارتی اتحادیه اروپا بر انتخابات افغانستان اعلام کرده که سلامت یک و نیم میلیون رای ریخته شده به صندوق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شک و تردید روبروست.

دیمیترا لوانو، معاون این گروه نظارتی به بی‌بی‌سی گفت که بخش اعظمی از این آرا به نفع حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان به صندوق‌ها ریخته شده است.

گروه نظارتی اتحادیه اروپا نسبت به ادعاهای تقلب در انتخابات به شدت ابراز نگرانی کرده و از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته که این ادعاها را با دقت بررسی کند.

خانم لوانو، معاون گروه نظارتی اتحادیه اروپا بر انتخابات افغانستان می‌گوید، از مجموع یک و نیم میلیون آرای که در مورد آنها شک و تردید وجود دارد، ۱ر۱ میلیون آن به‌نفع حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان و ٣٠٠ هزار رای به‌نفع دکتر عبدالله عبدالله، رقیب اصلی آقای کرزی و ۹٢ هزار رای دیگر نیز به‌نفع رمضان بشردوست، که در جایگاه سوم قرار دارد، به صندوق‌ها ریخته شده است.[تردید در مورد سلامت یک و نیم میلیون رای انتخابات افغانستان، بخش فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ۱٦ سپتامبر ٢٠٠۹ - ٢۵ شهریور ۱٣٨٨][1 2]

[] واکنش‌ها

[1 2 3 4 5]

[] نتايج قطعی



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]



[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.


[] پيوست‌ها


پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:


[] پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


[] جُستارهای وابسته






[] منابع




پيوند به بیرون







<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>