جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

معروفی، محمدیحیی

از: مهدی خراسانی


فهرست مندرجات

محمدیحیی معروفی (زاده ۱۳۱۷ خ - ) سیاست‌مدار و سفیر کنونی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران.


[] زندگی‌نامه

محمدیحیی معروفی فرزند محمدعثمان پشتون، در سال ۱۳۱۷ خورشيدی در شهر كابل پایتخت افغانستان دیده به‌جهان گشود. پدرش که نویسنده‌ مشهور و توانای اهل قندهار بود و از جمله‌ی فعالان در مبارزات و قیام‌های آزادی‌خواهانه علیه استعمارگران محسوب می‌شد، در کابل تلاش‌های فرهنگی خود را آنچنان تداوم بخشیده بود تا حدی که به‌عنوان رئیس اطلاعات و فرهنگ افغانستان برگزیده شد.[۱]

در سال ۱۳۲۱ خورشيدی (۱۹۴۳ میلادی)، معروفی همراه با خانوادهٔ خود به قندهار بازگشت و بیشتر ایام کودکی را در آنجا سپری کرد و آموزش‌های دورۀ ابتدايی و متوسطه را نيز در همان شهر به پايان رساند.

در سال ۱۳۳۷ خورشيدی (۱۹۵۹ میلادی)، خانوادهٔ معروفی دوباره به کابل آمدند و او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه كابل ادامه داد و در سال ۱۳۴۲ از رشته حقوق و روابط بین‌الملل آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

وی در بین سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۸ خورشيدی در بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه از جمله "مدیریت حقوق و معاهدات" اشتغال ورزيد. در سال ۱۳۴۷ از سوی وزارت امور خارجه جهت شركت در دوره تحصیلات دیپلماسی عازم استرالیا شد و در سال ۱۳۴۸ تصدی نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت.

معروفی دوران فعالیت خویش در سازمان ملل متحد را فرصتی مغتنم شمرده و تحصیلات خود را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه Fairleigh Dickison پیگیری نمود و در سال ۱۳۵۱ با نمرات عالی Cum Laude این دوره را به‌اتمام رساند.

وی در سال ۱۳۶۰ همراه خانواده خود افغانستان را ترك کرد و به‌عنوان مهاجر در كشور سویس سكنی گزید. در همین دوران به‌عنوان كارمند سازمان بین‌المللی مهاجرت IOM مشغول به‌کار شد.

معروفی در بدو برقراری نظام جمهوری اسلامی در افغانستان، به‌عنوان مشاور در امور بین‌الملل رئیس جمهور تا سال ۱۳۸۳ ایفای وظیفه کرد. وی پس از مدتی به‌عنوان سفیر كبیر افغانستان در کشورهای نایروبی و نیز سفیر غیرمقیم در كشورهای سوادن، فنلاند، دانمارك و ایسلند تصدی نمایندگی دستگاه دیپلماسی کشور افغانستان را بر عهده داشت تا اینكه در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان سفیر كبیر و نماینده فوق‌العاده کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :




[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی برشتۀ تحرير درآمده است. اين مقاله پيش از اين در دانشنامۀ آزاد ويکی‌پديا ارسال شده بود.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زندگینامه سفیرکبیر محمد یحیی معروفی، سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران.
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>