جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

جسور، عظیم

از:


فهرست مندرجات


عظیم جسور (زادۀ ١٣٢٠ خ - )، شاعر، طنرپرداز، فيلمنامه‌نويس و بازيگر سينما و تئاتر افغانستان است، که زمانی تهيه‌کننده برنامه‌های راديويی در راديو و تلويزيون افغانستان نيز بود.


[] زندگی‌نامه

عظیم جسور در سال ١٣٢٠ خورشیدی در شهر کابل چشم به جهان کشود. پس از فراغت تحصیل، در سال ١٣۴٠ خورشیدی در ریاست انکشاف دهات به‌عنوان کارمند (مامور) آغاز به کار کرد.

در سال ١٣۴۵ خورشیدی در ریاست رادیو افغانستان به‌عنوان تهیه‌کننده (پرودیوسر) برنامه‌های رادیو اشتغال ورزدید و به‌نوشتن متن‌های برنامه‌های "کورنی ژوند" و "صحبت یاران" آغاز کرد. سپس، در کنار تهیه نماشنامه‌های رادیویی، داستان‌ها و دیالوگها، مسوولیت تهیه مجله رادیویی نیز به وی سپرده شد.

در سال ١٣۴٩ خورشیدی، تهیه برنامه‌های "داستان‌های دنباله دار"، "رادیو درام‌ها" و "مجله رادیویی" را نيز به‌عهده گرفت.

عظیـم جسـور در برنامـه‌های نمایشی "کـورنی ژوند"، "دیروز، امـروز و فـــردا" برنامه‌های زراعتی و برنامـه‌های معـروف "میرزا قلـم" نقش‌های چشمگـیری اجرا نموده است.

فيلمنامـه "رد پا"، "ندامــت" و "اشک و لبخـنـد" از نوشته‌های معروف جسور است که بر ‌اساس آن فيلـم‌های نیز تهیه کــرده است.

تمثیل (بازيگری) جسور در فيلم هنری "مسافر" برنده جایزه مطبوعاتی گردید. این هنرمند در بیشتر از ده فيلـم سینمـایی نقش اجرا کرده و تاکنون سه مجمــوعه از طنز‌های او به چاپ رسیده است.

عظیم جسور که همین اکنون در کانادا زندگی می‌کند در فيلم "فاصله" و "سه دوست" که در خارج افغانستان تهیه شده، نقش داشت.[يوسفی، هارون، عظیم جسور در استودیوی شماره هفت، سايت اينترنتی بخش فارسی بی‌بی‌سی]


[] آثار

عظيم جسور، در بیشتر از ده فيلـم سینمـایی نقش‌آفرينی کرده است. از جمله در فيلم "مسافر" بازیگر نقش "مولوی مقدوم در خدمت خان" بود و نيز در فيلم "کندی زوی"، بازی داشت. افزون بر اين، تاکنون سه مجمـوعه از طنز‌های او به نشر رسیده و برای برخی از آوازخوانان افغانستان تصنيف نيز نوشته است.


[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>