جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

زندگی‌نامه مارشال محمدقسیم فهیم

برگرفته از: وب سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)


فهرست مندرجات


[] زندگی‌نامه

مارشال محمد قسیم فهیم فرزند مولوی عبدالمتین در سال ١٣٣٦ خورشیدی در محله عمرض ولایت پنجشیر زاده شد. آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش فراگرفت و درسال ١٣۴٩ بخاطر پیشبرد تحصیلات عالی وارد مدرسه دارالعلوم عربی کابل شد.[۱]

محمد قسیم فهیم پس از کودتای ١٣۵٧ غرض اشتراک در جهاد بر ضد قوای شوروی به پاکستان هجرت نموده اما پس از اقامت کوتاهی در اول حمل ١٣۵٨ واپس به افغانستان آمد و مبارزه مسلحانه خود را در منطقه شیگل ولایت کنر آغاز کرد.

در تابستان سال ١٣۵٧ موصوف وارد دره پنجشیر گردید و در زمینه ایجاد هسته‌های جهاد و مقامت همدوش با احمدشاه مسعود ابتدا در پنجشیر و بعد در سایر نقاط کشور همت گماشت. وی به حیث فرمانده مجاهدین در ولسوالی اندراب ولایت بغلان نیز ایفای وظیفه نمود.

محمدقسیم فهیم در سال ١٣٦٠ در رأس یک هیأت عالیرتبه مجاهدین به ولایات شمال شرق (بدخشان، بغلان تخار و کندز) جهت بسیج مجاهدین در چارچوپ شورای نظار سفر نمود و درین راستا نقش مهم و ارزنده را ایفا کرد.

محمدقسیم فهیم در سال ١٣٦٦ به حیث فرمانده عمومی مجاهدین در شمال کابل، مسوولیت نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و در سال ١٣٦٨ به خاطر گسترش و انسجام بیشتر نیروهای شورای نظار به ولایت شمالی مزارشریف، جوزجان و فاریاب سفر نمود و به موفقیت‌های دست یافت.

محترم فهیم پس از سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله و پیروزی مجاهدین در ۵ ثور ١٣٧١ در رأس نیروهای مجاهدین وارد کابل گردید و در همین سال به حیث وزیر امنیت کشور مقرر شد و با سیطره طالبان در سال ١٣٧۵ مدت کوتاهی به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت در ولایات شمال کابل ایفای وظیفه نمود.

محترم محمدقسیم فهیم پس از شهادت احمد شاه مسعود در ١٨ سنبله ١٣٨١ فرماندهی کُل نیروهای دولتی و مقاومت را به دوش گرفت و به تاریخ ٢٢ عقرب ١٣٨٠ به همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی وارد کابل گردید.

محترم فهیم پس از برگزاری کنفرانس بُن و ایجاد اداره مؤقت به حیث معاون اول رئیس اداره موقت و وزیر دفاع ملی تعین شد و به تاریخ ١۵ ثور ١٣٨١ خورشیدی به پاس خدمات ارزنده و نقش همه جانبه‌اش در آزادی کشور بلندترین رتبه نظامی کشور یعنی مارشالی را دریافت نمود.

مارشال محمدقسیم فهیم بعد از لویه جرگه اضطراری برای بار دوم به حیث معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کشور تعیین گردید. موصوف به دریافت مدال احمدشاه بابا نیز مفتخر گردیده است.

در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون اول جلالتماب حامد کرزی تعین شد و بعد از پیروزی در انتخابات، به حیث معاون اول رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در ٢٩ عقرب ١٣٨٨ حلف وفاداری یاد نمود.

مارشال محمدقسیم فهیم به زبان‌های دری، پشتو وعربی صحبت می‌کند، متاهل بوده دارای دوازده فرزند می‌باشد.[٢]


[] پی‌نوشت‌ها


[۱]- برگرفته از مقالۀ "فهيم، محمدقسيم"، دانشنامۀ آريانا (بدون ذکر منبع)
[۲]- زندگی‌نامه مارشال محمدقسیم فهیم، وب سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب سايت رسمی دفتر رياست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)


<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>