جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

انجیل برنابا: مقدمه


به‌نام خداوند بخشنده و مهربان


انجیل برنابا

(برگردان فارسی از: حیدرقلی سردار کابلی)

[پیشگفتارها]مقدمه[فصل ۱]


مقدمه:انجیل صحیح یسوع مسمی به مسیح[۱]


[۱] پیغمبر تازه‌ای که فرستادهٔ خداست به سوی جهان، به حسب روایت برنابا فرستادهٔ او.

[٢] برنابا، فرستادهٔ یسوع ناصری مسمی به مسیح آرزو می‌کند از برای همهٔ ساکنین زمین اسلام و تسلیه را.

[۳] ای عزیز! به درستی که خدای بزرگ عجیب تفقد نموده‌است ما را در این روزهای پسین به پیغمبر خود یسوع مسیح، به رحمت بزرگ از برای تعلیم؛ و آیاتی که گرفته‌است آن‌ها را شیطان وسیلهٔ گمراه نمودن بسیاری را به دعوی پرهیزگاری،

[۴] که بشارت دهندگانند به تعلیمی که سخت کفر است

[۵] خوانندگان مسیح را پسرخدای.

[٦] ترک‌کنندگان ختنه را که امر کرده‌است به آن خدای همیشه.

[٧] تجویزکنندگان هر گوشت ناپاک را.

[٨] آنان که گمراه‌شده در شمارهٔ آن‌ها نیز پولس، که سخن نمی‌گویم از او مگر با افسوس.

[۹] او باعث است که به سبب او می‌نگارم آن حقی را که دیده‌ام و شنیده‌ام در اثنای معاشرت خودم با یسوع، تا این که خلاص شوید و گمراه نکند شما را شیطان که هلاک شوید در جزای خدای.

[۱٠] بنابراین پس حذر کنید از هر کسی که بشارت می‌دهد شما را به تعلیم جدیدی[٢] که مخالف است با آن چه می‌نویسیم آن را، تا خلاص شوید، خلاص ابدی.

[۱۱] خدای بزرگ با شما باد و حفظ کند شما را از شیطان و هر شری، آمین.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عبارت انگلیسی چنین است: «True Gospel of Jesus Called Christ» (یعنی: انجیل راست عیسی مسمی به مسیح(ع)). [این عنوان، خود این پرسش را در ذهن متبادر می‌کند که پیش از این انجیل، بایست انجیل‌های دیگر موجود باشد تا نویسنده انجیل برنابا، در مقایسه با آن‌ها مدعی شود که انجیل او راستین است. مهدیزاده کابلی.]
[٢]- غلاطیه، باب ۱، آیۀ ٨-٦: «تعجّب‌ می‌كنم‌ كه‌ بدين‌ زودی از آن‌‌كس‌ كه‌ شما را به‌ فيض‌ مسيح‌ خوانده‌ است‌، برمی‌گرديد به‌سوی انجيلی ديگر، كه‌ (انجيل‌) ديگر نيست‌. لكن‌ بعضی هستند كه‌ شما را مضطرب‌ می‌سازند و می‌خواهند انجيل‌ مسيح‌ را تبديل‌ نمايند. بلكه‌ هرگاه‌ ما هم‌ يا فرشته‌ای از آسمان‌، انجيلی غير از آن‌كه‌ ما به‌ آن‌ بشارت‌ داديم‌ به‌ شما رساند، اَناتيما باد.» (به‌نظر می‌رسد كه‌ يهودگرايان‌ جهت‌ بی‌اعتبار كردن‌ پولس‌ نزد غلاطيان‌، اين‌ موضوع‌ را شايع‌ كرده‌ بودند كه‌ پولس‌، رسول‌ واقعی مسيح‌ نيست‌ و تعاليم‌ خود را از دوازده‌ رسول‌ مسيح‌، اخذ نموده‌ است‌. پس‌ همين‌ مورد باعث‌ شد تا زمينه‌ای ايجاد شود كه‌ پولس‌ به‌‌دفاع‌ از خود بپردازد و خود را رسولی مستقل‌ بداند. اما او انجيل‌ خود را مستقيماً از خدا گرفته‌ بود و پيغام‌ او جدا از پيغام‌ ديگران‌ بود. هنری هلی، راهنمای کتاب مقدس، ص ٦۵٦)