جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

غوریانی، عبدالله سمندر

از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


عبدالله سمندر غوریانی (زادۀ ۱٣۱۵ خ)، يکی از دانشمندان علوم اسلامی و فلسفه افغانستان است که مدتی آمر ديپارتمنت فلسفه در دانشگاه کابل بود.


[] زندگی‌نامه

عبدالله فرزند سمندر در سال ۱٣۱۵ خورشيدی (۱۹٣٦ ميلادی) در شهرستان انجيل استان هرات در يک خانوادۀ کشاورز متوسط‌الحال به‌دنيا آمد. پدرش يک دهقان دانش آموخته بود که علوم متداول دينی را تا سطح منطق فراگرفته بود و عموش، منشی امير محمد، در زمان امارت امير حبيب‌الله کلکانی، رئيس تحريرات عبدالرحيم‌خان، والی هرات بود.

غوريانی، تحصيلات ابتدايی را در زادگاه خود (قريۀ عقاب) در مسجد به‌شکل سنتی آغاز کرد و سپس آن را تا صنف (کلاس) ششم در مدرسۀ فخرالمدارس پای منارهای شهر هرات ادامه داد. پس از آن به کابل رفت و تحصيلات متوسطه را در مدرسه ابوحنيفه در پغمان پی گرفت. در سال ۱٣٣٧ خورشيدی به دانشگاه کابل راه يافت و در دانشکدۀ شرعيات تحصيل کرد.

عبدالله غوريانی، پس از پايان تحصيلات عالی در سال ۱٣۴۱ خورشيدی، ابتدا در شهرستان گذره هرات به‌عنوان مفتی اشتغال ورزيد و سپس به کابل آمد و در وزارت عدليه افغانستان اسخدام شد و مدت سه ماه به‌عنوان کارآموز در رشتۀ اصلاحات محاکم و سيستم قضايی به مصر رفت و در دانشگاه الاهزر آموزش ديد. در دورۀ صدارت دکتر محمديوسف در شعبه (دفتر) نشرات وزارت عدليه کار می‌کرد و مدتی هم در زمان وزارت سيد شمس‌الدين مجروع در دفتر قلم مخصوص اين وزارتخانه گماشته شد.

در سال ۱٣۴۵ خورشيدی، به‌عنوان قاضی در ستره محکمه (دادستانی کل کشور) مشغول به‌کار شد و در سال ۱٣۴٦ خورشيدی، برای بار دوم، به مصر رفت و مشغول تحصيل دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه الاهزر شد و پس از کودتای ٢٦ سرطان ۱٣۵٢ به افغانستان بازگشت.


[] آثار




[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهديزاده کابلی بيشتر بر اساس گفتگوی تلفنی او با استاد عبدالله سمندر غوريانی (پنجشنبه ٢ اردیبهشت ۱۳۸۹) برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]