جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

دوشخصيتی بودن

گردآوری از: الهام محمدی


فهرست مندرجات


بيماری‌های روانی، هميشه هراس‌انگيز و همواره پرمخاطره هستند. اما روان‌شناسان پديده‌ی "دوشخصيتی بودن" را در ‏رديف دوم دشوارترين بيماری‌های روانی قرار می‌دهند. در اين شكل بيماری، فرد دچار بحران هويت ژرفی است ‏و هميشه در كشاكش شخصيت‌های مختلف و گاه متفاوتی گرفتار می‌شود. اين بيماری هولناك در ميان برخی ‏نخبگان، نويسندگان، روشنفكران و سياست‌مداران مشهور جهان هم رايج بوده و آمارها نشان می‌دهد كه شماری نه ‏چندان اندكی از مردم جهان با چندگانگی شخصيت رو‌به‌رو هستند، هر چند كه بيش‌تر روان‌شناسان تنها شكل ‏پيشرفته يا پيشرفت‌كننده‌ی اين پديده را "بيماری" می‌دانند.‏ دوگانگی شخصيت گرچه پديده‌ای انسانی است اما گويا به دستگاه سياسی نيز سرايت كرده است. پس از شكل‌گيری ‏سيستم‌های حكومتی نوين از دوران رنسانس به اين سو، به تقريب همه‌ی "ساخت‌های توتاليتر" به شكلی چندگانگی ‏شخصيت را بازتوليد كرده‌اند و اين بيماری هويتی-رفتاری چنان در سيستم‌های سياسی بسته رشد داشت كه اكنون ‏خود به يك ملاك "تشخيص" بدل يافته است. امروز نه تنها پاردوكس هويتی و رفتاری بخشی جداناشدنی از ذات ‏توتاليتاريسم تلقی می‌شود كه اين سيستم‌ها به شكلی پيشرفت‌كننده، شيوه‌های نوينی را در خلق دوگانگی رفتاری افراد جامعه پديد می‌آورد.


[] بیماری دوشخصیتی

گاهی شاد و خندان و گشاده رو و گاهی بدخلق و عصبی؛ این حالت، نشانگر بیماری روانی است که پزشکان به آن بیماری دوشخصیتی يا دوقطبی می‌گویند. در جوامع بشری، به دلایل مختلف این بیماری رایج است، اما در جوامع عقب مانده مانند افغانستان و ايران، خیلی‌ها این ویژگی‌ها را جدی نمی‌گیرند و برای معالجه آن حاضر به مراجعه به روانشناس نیستند؛ چرا که براساس یک تفکر اشتباه قدیمی فکر می‌کنند، ممکن است به آن‌ها انگ دیوانه بودن بزنند. در حالی ‌که بسياری از این مشکلات قابل حل است و کافی است فرد بيمار این واقعیت را بپذیرد که از نظر روحی متعادل نیست و مشکل دارد.

به اعتقاد پزشکان، معتادان و مصرف‌کنندگان داروهای مخدر مثل داروهای کروتون و افرادی که در شیفت‌های شب کار می‌کنند، از جمله افرادی هستند که دچار این بیماری می‌شوند.


[] اختلال دوشخصيتی چيست؟

ممكن است اين پرسش پيش بيايد كه چه اشكالی دارد كه شخصی انرژی زيادی داشته باشد؟ مشكل اين است که اين فرد شايد كارهای اغراق‌آميز يا غيرعاقلانه‌ای طی حالت مانيايی (شوق افراطی) انجام دهد. بسياری از عقايد اين‌گونه افراد، غيرمنطقی هستند و حرف‌های اغراق‌آميز آن‌ها ممكن است حتی بهترين دوست‌هايشان را هم با آن‌ها غريبه كند. بعد از اين مرحله، انرژی فرد پايين می‌آيد وقتی اين اتفاق می‌افتد فرد به افسردگی شديد می‌رسد. ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی كه اختلال دوشخصيتی دارند اين حالات خود را با خودكشی پايان می‌دهند.

اين بيماری در مردان ابتدا حالت‌های مانيك (شوق افراطی) و در خانم‌ها حالت‌های افسردگی ايجاد می‌كند. هرچه اين اختلال زودتر شروع شود، دوره‌ اين بيماری شديدتر خواهد بود.

اين اختلال در صورتی كه كنترل نشود، در زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی فرد، آشفتگی به وجود می‌آورد و شخص خسارت می‌بيند و نشانه‌های بيماری در طول زندگی فرد تكرار می‌شوند. خبر خوب اين است كه اختلال دوشخصيتی يكی از بيماری‌های روانی قابل درمان است و همه‌ افرادی كه از اختلال شديد دو قطبی رنج می‌برند، درگير اختلالات شديد اين بيماری نمی‌شوند.

برخی افراد از اختلال Cyclothymic (تغيير وضع مزاجی و روحی از شادابی، فعاليت، غمگينی و...) رنج می‌برند، مشكلی با شدت كمتر، به همراه بی‌ثبات بودن رفتار كه زمان كوتاه‌تری دارد و ضعف كمتری نسبت به حالت قبل ايجاد می‌كند. در صورتی‌كه اختلال دوشخصيتی گسيختگی زيادی را در زندگی فرد به‌وجود می‌آورد، خيلی از افرادی كه از اشكال ملايم اين بيماری رنج می‌برند رهبران قوی و مبتكری هستند.

در واقع، طبق شواهد موجود گفته می‌شود افراد بزرگی در تاريخ بودند كه از اختلال دوشخصيتی يا اختلالاتی شبيه به آن رنج می‌بردند. در بين آن‌ها شخصيت‌های سياسی همچون چرچيل، دنيل و بستر و موسولينی، رهبران مذهبی همچون جوزف اسميت (بنيانگذار مورمونيسم) ويليام كوپر (شاعر و سراينده) و سی‌.تی استاد (مؤسس جنبش مذهبی دانش‌آموزان) وجود دارند.


[] مانيا (شوق افراطی)

اشخاصی كه در حالت مانيايی به‌سر می‌برند به‌شدت تحريك‌پذير، بدخلق و پرتكاپو هستند. آنها به خواب كمی احتياج دارند (دو يا سه ساعت در شب حالت معمول آن است)، سريع و با فشار حرف می‌زنند افكار دوره‌ای دارند و ممكن است به‌طور ناگهانی از موضوعی به موضوع ديگری كه هيچ ربطی به‌هم ندارند، بپردازند، گيج و بی‌ملاحظه هستند، بی‌پروا رانندگی می‌كنند، شديداً شاد و سرمست هستند هزارها دلار را به‌سرعت خرج می‌كنند. بسياری از آنها احساس اغراق‌آميزی از اهميت يا توانايی‌های‌شان دارند.

در حالت‌های مانيايی خفيف‌‌تر انرژی زياد، تفكر سريع و احتياج به خواب كم به‌طور موقت می‌تواند به نوآوری باورنكردنی تبديل شود. همچنين اين افراد می‌توانند بسيار زودجوش و اجتماعی باشند و شايد به اينكه افراد قابلی در سخنرانی هستند يا گرم‌كننده‌ مجالس هستند، ايمان بياورند.

در مانيايی شديد، افراد به يك بيمار روانی تبديل می‌شوند بدين معنی كه مراحل فكری يا توانايی‌شان برای قضاوت درباره‌ حقيقت همخوانی ندارند. آن‌ها شايد درباره‌ توانايی‌های‌شان اعتماد زيادی پيدا كنند و معتقدند كه قدرت پيش‌بينی آينده را دارند.

بعضی اوقات يك فرد مذهبی با اختلال دوشخصيتی، ممكن است مسووليت‌های روزانه‌اش را رها كرده و تمام وقتش را به خواندن كتاب مقدس بپردازد و ساعت‌ها با يك نفر در مورد خدا صحبت كند.

افراد بسیاری با اين اختلال بايد به پزشكان زيادی طی چندين سال مراجعه كنند تا يك نفر دليل اصلی را كشف كند.

تشخيص حالت شادمانی كه بخشی از اختلال دوشخصيتی است در ابتدا سخت است. بسياری از مردم فكر می‌كنند كه يك شخص مانيك يك شخص شاد و با انرژی است، آنها نمی‌دانند كه مانيا ممكن است باعث شود شخص پارانئيد، زودرنج، تحريك‌پذير و بسيار قوی شود. مانيای خفيف ممكن است با نوسانات معمولی رفتار، اشتباه گرفته شود.


[] افسردگی

قسمت ديگر اختلال دوشخصيتی مخالف حالت مانيايی است. افرادی كه در حالت افسردگی هستند احساس غم و دلتنگی می‌كنند، سطح انرژی پايينی دارند، مقدار خواب آن‌ها افزايش يا كاهش يافته است، به فعاليت‌های لذتبخش بی‌علاقه شده‌اند، احساس بی‌ارزشی می‌كنند، نمی‌توانند تمركز كنند و افكار مرتبط با خودكشی دارند. افراد در حالت افسردگی عموما احساس گناه می‌كنند و خودشان را محكوم می‌كنند و فکر می‌کنند كه خدا آنها را دوست ندارد و رستگاری خود را از دست داده‌اند.


[] استرس خانواده

هر دو حالت مانيايی و افسردگی تنش باورنكردنی را برای افراد خانواده و دوستان ايجاد می‌كند. از آنجايی كه افراد در حالت مانيايی غيرمنطقی هستند و رفتار نسنجيده‌ای دارند، اعضای خانواده می‌ترسند كه اين افراد كاری مضر يا خطرناك انجام دهند. اين افراد شايد خانواده را به قرض و بدهی‌های سنگين گرفتار كنند، كارهای متفاوتی انجام دهند، كارشان را ترك كنند و رفتارهای احمقانه‌ای از خود بروز دهند. اعضای خانواده افراد افسرده وقتی بارها تلاش آنها برای حمايت و تشويق شخص رد می‌شود، خيلی نااميد می‌شوند.


[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

گسترش بیماری دوقطبی (دوشخصیتی)، ترجمۀ آذر حکمت‌نیا، سايت اينترنتی گسترش صنعت






[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]
[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]



[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]