جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

عَربستان، تاریخِ پیش از اسلامِ خود را به‏رسمیّت مى‏شناسد

از: علیرضا مناف‏زاده


فهرست مندرجات


برایِ نخستین‏بار است که رهبرانِ عربستانِ سعودی مى‏خواهند به جهانیان نشان دهند که کشورشان پیش از اسلام نه‏تنها گذشته‏ای داشته، بلکه گذشته‏ای شکوهمند و پُرافتخار داشته است. چه کسی مى‏توانست پیش‏بینی کند که روزی رهبرانِ عربستان، تاریخِ پیش از اسلامِ کشورشان را، که از نظر اسلام سراپا به شِرک آلوده است، این چنین بستایند.


[] عَربستان، تاریخِ پیش از اسلامِ خود را به‏رسمیّت مى‏شناسد

نخستین‏بار است که موزۀ لوورِ پاریس نمایشگاهی چنین باشکوه به گذشتۀ باستانیِ عربستانِ سعودی اختصاص مى‏دهد. در این نمایشگاه، که روزِ سه‏شنبه سیزدهم ژوئیه با حضورِ وزیرِ امورِ خارجۀ عربستانِ سعودی گُشایش یافت، آثاری از گذشتۀ پیش از اسلامِ این کشور به‏نمایش گذاشته‏اند که بسیاری از آن‏ها را تاکنون از عربستان خارج نکرده بودند. "راه‏هایِ عربستان / باستان‏شناسی و تاریخِ عربستانِ سعودی"، نامی است که به این نمایشگاه داده‏اند. این نمایشگاه تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰ ادامه خواهد داشت.


در این نمایشگاه در حدودِ سی‏صد اثر به‏نمایش گذاشته‏اند که همه، به‏گُفتۀ کارشناسان، دارایِ ارزشِ والایِ تاریخی و باستان‏شناختی اند و دورنمایِ بی‏سابقه‏ای از فرهنگ‏هایِ گوناگونی را به بینندگان عرضه مى‏کنند که از گذشته‏هایِ بسیار دور تا آستانۀ عصرِ مُدرن، یکی پس از دیگری در سرزمینِ عربستان پدید آمده‏اند و بالیده‏اند. این آثار، به‏ویژه، از گذشتۀ ناشناختۀ پیش از اسلامِ این کشور پرده بَرمی دارند که گویا گذشته‏ای بَس درخشان و شکوفا بوده است. این گذشته را کاوُش‏هایِ باستان‏شناختی رفته رفته از زیرِ خاک بیرون مى‏آورند و در برابر دیدگانِ مردمِ عَرب و جهانیان به‏نمایش مى‏گذارند.

در این نمایشگاه تعداد زیادی لوحِ قَبربه نمایش گذاشته‏اند که بعضی از آن‏ها انسان‏چهر و یادگارِ چهار هزار سالِ پیش اند. بر رویِ برخی از این لوح‏ها سخنانی شورانگیز کَنده‏کاری کرده‏اند. تَندیس‏هایِ عظیمِ سلاطینِ لیحان (از قرن ششم تا چهارمِ پیش از میلاد)، ظَرف‏هایِ نقره‏ای و جواهراتِ گرانبهایی که در گورهایِ کنده شده در سینۀ کوه‏ها یافته‏اند، همه نشان مى‏دهند که تمدّنِِ پیش از اسلامِ این کشور، تمدّنی زنده و زایا بوده است. به‏رغمِ شرایطِ سختِ طبیعی، مردمانی که در گذشته‏هایِ دور در این کشور مى‏زیسته‏اند، گویا از جایگاهِ جغرافیاییِ سرزمین‏شان به‏بهترین وجه سود جُسته بودند. این سرزمین، گذرگاهِ جاده‏هایی بود که سواحلِ اقیانوسِ هند و کشورهایِ شاخِ افریقا را به مِصر و میانرودان (بین‏النهرین) و دنیایِ مدیترانه مى‏پیوستند. در آغازِ نخستین هزارۀ پیش از میلاد، فزونی گرفتنِ داد و ستد با جهانِ بیرون، به‏شکوفایی شهرهایِ کاروانرو انجامیده بود و بدین‏سان، فرهنگِ محلّی با ایده‏هایِ تازه‏ای که از امپراتوری‏هایِ بزرگِ همجوار مى‏آمد، درآمیخته بود. آرامگاه‏هایِ عظیم و شکوهمندِ مَدائِن صالح در شمالِ غربِ عربستانِ سعودی، گُواهِ انکارناپذیری است بر ذوقِ سرشار و دانشِ شگفت‏انگیزِ نَبَطیان.


نَبَطیان قومی عَرَب بودند و در جنوبِ شام مى‏زیستند. پایتختِ آنان شهرِ سِلع (به‏معنایِ شِکافِ کوه) بود که سپس پِترا نام گرفت. پِترا واژه‏ای است یونانی به معنایِ "تخته‏سنگ"، زیرا این شهر را در سینۀ کوه در دِلِ صَخره‏هایی به‏رنگِ صورتی تراشیده بودند. این شهر اکنون در کشور اُردُن قرار دارد و آن را البترا مى‏نامند که تلفظِ عربی پِترا است. نَبَطیان نیز مانند اعرابِ حِجازی بُت‏های هُبَل، لات، عُزّی، منات و الهۀ ذوالشِری یا همان الهۀ خورشید را مى‏پرستیدند. به‏عقیدۀ بعضی از باستان‏شناسان، شهر پِترا را قوم ثَمود از تبارِ اَعرابِ بائِده ساخته بودند.

باری، عربستانِ سعودی به‏سببِ جایگاهِ جُغرافیایی‏اش در آسیایِ غربی و گستردگیِ خاکَش، زادگاهِ فرهنگ‏هایِ کُهنِ گوناگونی بوده است که هر کدام نشانه‏هایی از خود در این سرزمین به‏جا گذاشته‏اند. این فرهنگ‏ها در درازنایِ تاریخ در گوشه و کنارِ این سرزمین زاده شده‏اند و بالیده‏اند و سپس فرو نشسته‏اند. آنگاه جا و میراثِ خود را به فرهنگ‏ها و تمدّن‏هایِ تازه نَفَسِ دیگری واگذاشته‏اند.

عربستان در سراسرِ تاریخِ خود از تمدّن‏هایِ همجَوارش مانند میانرودان (بین‏النهرین)، ایران، مصر، مشرق (بخشی از خاورِ میانه، شاملِ لبنان و سوریه و اُردُن و فلسطین و اسرائیل) یا یَمن، و سپس از امپراتوری‏هایِ بزرگِ پایانِ روزگارِ باستان اثر پذیرفته بود. کاروان‏هایِ کالا که معمولاً مردانِ مسلّح و گاه کاتِبان آن‏ها را همراهی مى‏کردند، همواره از شرق تا غرب و از شمال تا جنوبِ این سرزمین را در می‏نَوَردیدند و به فراخورِ چشم‏اندازِ طبیعیِ آن، راه‏هایِ کاروانروِ بسیاری در دلِ آن مى‏کشیدند و جایگاهِ برجستۀ این سرزمین را در مقامِ چهارراهِ بازرگانی و فرهنگی حفظ مى‏کردند. از این راه‏ها کُندر و ادویه و مُرِِّ مَکّی و گَردِ طلا و کاسۀ لاک پُشت و فراورده‏هایِ گرانبهایِ دیگر حمل مى‏کردند. شهرِ حِجر (به یونانی هِگرا) در مَدائن صالح، ایستگاهی بود که کاروان‏ها در آن فرود مى‏آمدند. این گونه شهرها در مسیرِ راه‏هایِ کاروانرو شِکل مى‏گرفتند و پس از چندی به پایتختِ دولتی نیرومند یا اردوگاهِ قبیله‏ای تبدیل مى‏شدند. بعضی‏ها معتقدند که شهرِ حِجر، پایتختِ قومِ ثَمود بوده است که مردمانی کشاورز و تاجرپیشه بودند و پیش از ظهورِ اسلام از میان رفتند. در قرآن به‏قوم ثَمود و شهر حِجر اشاره شده است: "و به راستی که اهلِ حِجر پیامبران را دروغزن شمردند. و مُعجزات خود را به آنان بخشیدیم ولی از آن‏ها رویگردان بودند. و از کوه‏ها خانه‏هایی [برایِ خود] مى‏تراشیدند و در امان بودند. آنگاه بامدادان بانگ مرگبار آنان را فروگرفت. و دستاوردشان [عذابِ الهی را] از آنان باز نداشت" (سورۀ الحِجر). نمایشگاهِ لوور را مى‏توان پایانی بر این عذابِ الهی دانست که شهرِ حِجر را گریزی از آن نبود.

در تاریخِ اسلام، از روزگارِ عربِ پیش از پیامبر زیرِ عنوانِ جاهلیّت یاد کرده‏اند. برطبقِ تاریخی که تاکنون به‏ما آموخته‏اند، عَرب جاهلی از علم و تمدن بهرۀ ٔ چندانی نداشت و تنها به آنچه برای جامعه‏ای بَدَوی ضروری بود، مى‏پرداخت. گویا مُهم ترین دانشِ عربِ جاهلی شعر بوده است. امّا نمایشگاهِ موزۀ لوور برایِ نخستین بار تصویرِ دیگری از عهدِ جاهلیّتِِ یعنی از روزگارِ عربِ پیش از اسلام به‏نمایش مى‏گذارد.

پادشاهیِ عربستان تا مدّت‏ها از به‏رسمیّت شناختنِ تاریخِ باستانیِ این کشور سَر باز مى‏زد و آن را روزگارِ بی‏تاریخی مى‏شمرد. فراموش نکنیم که سلطنتِ خاندانِ سعودی، از نظر ایدئولوژیکی، بر پیوندِ میانِ محمّد ابن سعود (۱۷۱۰-۱۷۶۵ میلادی) و محمّد ابن عبدالوَهّاب (۱۷۰۳-۱۷۹۲ میلادی)، بنیانگذارِ وَهابیّت، استوار شده است که اصولِ اعتقادی‏اش در قرنِ هیجده میلادی، دیدگاهِ تازه‏ای در مذهبِ سُنّیِِ حَنبَلی گشود. او از عُلمایِ پیروِ ابن تیمیه بود و بازگشت به‏ پاکی و بی‏آلایشیِ آغازینِ اسلام را موعظه مى‏کرد. مخالفِ سرسختِ شیعه و تصوّف بود و اسلامِ راستین را جُز در حدیث و قرآن نمى‏جُست. بنیانگذاریِ پادشاهیِ عربستانِ سعودی در میانۀ قرنِ هیجدهم محصولِ پیوندِ میانِ آرمان‏هایِ این دو شخصیّتِِ تاریخی بود. به‏گُفتۀ مورّخی فرانسوی، جنگاوری در پیِ اصولِ مقدّس بود و واعظی در پیِ شمشیر. پس چه اتّفاقی افتاده است که اکنون ملک عبدالله ابن عبدالعزیز آل سعود، پادشاهِ عربستان، به آثارِ اعرابِ مُشرِکِ خدایان پرستِ پیش از اسلام چنین دلبستگی نشان مى‏دهد، اعرابی که پیامبرِ اسلام بُت‏هاشان را شکسته بود و آنان را به پرستشِ الله، خُدایِ یگانه، فراخوانده بود.

IIIe mill. av. J.C.

حقیقت این است که ذهنیّت‏ها در عربستانِ سعودی رفته رفته تغییر مى‏کنند.

برگُزاریِ این نمایشگاه بدونِ همکاریِ فعّالِِ رهبرانِ سعودی امکانپذیر نبود.

در سالِ ۲۰۰۵، دولتِ فرانسه با مَلِک عبدالله قراردادِ همکاریِ فرهنگی بست که در آن، برگزاریِ دو نمایشگاه، یکی در ریاض، پایتختِ عربستان، و دیگری در پاریس، پیش بینی شده بود. در سالِ ۲۰۰۶، برایِ نخستین‏بار نمایشگاهی در ریاض مجموعه‏ای از هُنرهایِ اسلامی به‏نمایش گذاشت که همه را موزۀ لوور در اختیارِ آن نمایشگاه گذاشته بود.

نمایشگاهِ موزۀ لوور دربارۀ تاریخِ پیش از اسلامِ عربستان در چارچوبِ قراردادِ همکاریِ فرهنگیِ دو کشور برگزار مى‏شود. برایِ نخستین‏بار است که رهبرانِ عربستانِ سعودی مى‏خواهند به جهانیان نشان دهند که کشورشان پیش از اسلام نه‏تنها گذشته‏ای داشته، بلکه گذشته‏ای شکوهمند و پُرافتخار داشته است.

این کشور زادگاهِ پادشاهی‏هایِ نیرومندی بوده که با امپراتوری‏هایِ بزرگِ روزگار - از میانرودان (بین‏النهرین) تا جهانِ مدیترانه - داد و ستد مى‏کردند.

راه‏هایِ زیارت که امروز به شهرهایِ مقّدسِِ اسلام مى‏انجامند، بازسازی شدۀ راه‏هایِ کاروانروِ گذشته‏اند. با عبورِ کالاهایِ بازرگانی از این راه‏ها، ایده‏ها و شیوه‏هایِ زندگیِ مردمانِ همجوار و گاه دوردست نیز به این سرزمین راه مى‏یافتند.

Stèle anthropomorphe, IVe mill. av. J.C.

باری، سی‏صد اثری که در این نمایشگاه به‏نمایش گذاشته‏اند، عربستانی را به بینندگان مى‏شناسانند که تاکنون ناشناخته بود: عربستانی فرهنگ‏ساز و در عین حال، گشوده به فرهنگ‏هایِ دیگرِ جهان. آیا مى‏توان امیدوار بود که این کشور دوباره درهایِ خود را به رویِ فرهنگ‏هایِ دیگر بگشاید؟ امیر سُلطان بن سَلمان، رئیسِ کمیسیونِ آثارِ باستانیِ عربستانِ سعودی، معتقد است که نمایشگاهی مانند نمایشگاهِ موزۀ لوور در بارۀ تاریخِ عربستان، مى‏تواند نگاهِ جهانیان را به کشورش عوض کند. مى‏گوید: حدناشناسانِ مذهبی که رَبطی به نظامِ اخلاقیِ ما ندارند، فرهنگ و دینِ ما را به گروگان گرفته‏اند. و خطاب به غَربیان مى‏افزاید:

در ما به‏چشمِ هَمدستانِ القاعده ننگرید. چنان نیست که ما بر رویِ چاه‏هایِ نَفت نشسته باشیم و بس، ما بر رویِ چاه‏هایِ تمدّن نیز نشسته‏ایم. در ما به‏چشمِ ثروتمندانِ بی‏فرهنگ ننگرید.

رهبرانِ عَربستان با ستایشِ تاریخِ پیش از اسلامِ کشورشان، در واقع، مرزهایِ تاریخیِ میان ِ کُفر و اسلام را فرو مى‏ریزند. اسلامِ سیاسی تاکنون ویرانگری‏هایِ بسیاری به‏بار آورده، امّا به‏نتایجِ ناخواسته‏ای نیز انجامیده است. چه کسی مى‏توانست پیش بینی کند که روزی رهبرانِ عربستان، تاریخِ پیش از اسلامِ کشورشان را، که از نظر اسلام سراپا به شِرک‏آلوده است، این چنین بستایند.

در واقع، آنان در پیِ ساخت و پرداختِ هویّتی ملّی برایِ کشور و مردمِ خود هستند.

زیرا به تجربه دریافته‏اند که در روزگارِ کنونی پایه‏هایِ کشوری نیرومند را نمى‏توان بر دین اُستوار کرد و بس. این آگاهی در میانِ رهبرانِ جمهوریِ اسلامی پس از حملۀ نیروهایِ عراق به‏خاک ایران پدید آمد و دیدیم که چگونه "اُمَّتِ اسلامی" خیلی زود جای خود را به "ملّت بزرگِ ایران" سپرد. البتّه آخوند‏ها زرّادخانۀ هویتّیِِ حاضر و آماده‏ای در اختیار داشتند که به‏کوششِ روشنفکرانِ مشروطه و دورۀ پهلوی‏ها فراهم آمده بود. امروز احمدی‏نژاد بیش از آنکه بر طبلِ اسلامیّت بکوبد، بر طبلِ ایرانیّت مى‏کوبد. در سخنرانی‏هایش در داخل و خارجِ ایران، شاهانِ هخامنشی و تاریخِ پُرافتخارِ نیاکانِ دورِ ایرانیان را مى‏ستاید.

برنامه‏هایِ جامِ جَم در بارۀ تاریخِ باستانِ ایران و نتایجِ کاوُش‏هایِ باستان‏شناختی در ایران چشمِ ناسیونالیست‏هایِ ایرانی را خیره مى‏کند. دور نیست که ناسیونالیسم ایرانی در همین جمهوری اسلامی عرصه را بر اسلام تنگ کند.

باری، نمى‏توان گفت که کشورهایِ منطقه از اسلام روی بر مى‏گردانند. امّا این را مى‏توان گفت که نیروهایی از درون و بیرون، رهبرانِ این کشورها را وامی دارند که بر هویّتِِ ملّی کشورشان بیش از هویّتِِ اسلامیِ آن پافشاری کنند. این کشورها آشکارا با دِرفشِ ملّی صف‏آرایی مى‏کنند، هرچند که بر رویِ درفش‏هاشان، "الله" یا "لا اله الا الله ..." نوشته‏اند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله که توسط علیرضا مناف‏زاده برشتۀ تحرير درآمده، برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مناف‏زاده، عليرضا، عَربستان، تاریخِ پیش از اسلامِ خود را به‏رسمیّت مى‏شناسد، وب‏سايت فارسی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‏سايت فارسی rfi


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]