جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آبان ۲۶, چهارشنبه

فسيل جديد، کليد درک تکامل انسان

برگرفته از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات

[زیست‌شناسی][تکامل انسان]



[] ديويد وايتهاس دبير علمی بی بی سی

فسيل‌شناسان می‌گويند که کشف فسيل تازه‌ای در "تنگه اولدوای" در تانزانيا می‌تواند به درک بهتر انسان از نحوه پيدايش خود کمک کند.

گفته می‌شود بقايای اين "هومينيد" (يک گونه بسيار قديم که اجداد اوليه انسان از آن تکامل يافتند) که ٨/۱ ميليون سال قدمت دارد، از جمله سالم‌ترين نمونه‌هايی است که تاکنون از اعضای گونه انسان يعنی "هومو" کشف شده است.


کشف تازه شامل بخش‌هايی از فک پايينی و آرواره‌های فوقانی شامل دندان‌های کامل است.

رابرت بلومنشين، استاد مردم‌شناسی دانشگاه روتجرز در ايالت نيوجرسی آمريکا، که مقاله وی در نشريه علمی "ساينس" منتشر شده است، گفت: "اين يکی از اجداد مهم انسان است که از يک دوره بسيار مهم ما قبل تاريخ می‌آيد. يعنی دوره‌ای که ما برای نخستين‌بار شاهد ابزارهای استخوانی هستيم، زمانی که هومينيدها، تازه بهره‌برداری گسترده‌تر از حيوانات به‌عنوان منبع غذايی را آغاز کرده بودند و زمانی که اندازه مغز شروع به توسعه جدی کرده بود."


[] مرد زبردست

منظور پروفسور بلومنشين و همکارانش يک گونه هومينيد است که در سال ۱۹۹۵ در "تنگه اولدوای" در تانزانيا يافت شده است. اين منطقه ابتدا به‌خاطر کشفيات لويی و مری ليکی در دهه ۱۹٦٠ شهرت يافت.

۴٠ سال قبل، لويی ليکی و همکارانش شماری فسيل در اولدوای کشف کردند که در آن زمان به‌عنوان قديمی‌ترين عضو گونه هومينيد شناخته شد.

آنها آن موجود را به‌خاطر حجم بزرگ مغز و ابزار سنگی اطراف آن "انسان زبردست" (Homo habilis) ناميدند.

ده سال بعد ريچارد، پسر لويی ليکی نمونه کامل‌تری از جمجمه "انسان زبردست" را در شمال کنيا پيدا کرد که نشان می‌داد اين گونه در سراسر "ريفت ولی" در شرق آفريقا در حرکت بوده است.

و در اواسط دهه ۱۹٨٠، کشفيات تازه باعث شد دانشمندان "انسان زبردست" را به دو گروه جداگانه تقسيم کنند.

با اين حال، آخرين تحقيق گروه آقای بلومنشين ممکن است ثابت کند که برخی از اعضای دو گروه جداگانه "انسان زبردست" را می‌توان دوباره در يک گونه جای داد.

نکته مهم اين که در کنار بقايايی که آقای بلومنشين يافته است ابراز سنگی و استخوان‌های حيوانات بزرگ‌تر يافت شد که آشکارا نشان می‌دهد اين موجود آن‌ها را ساخته است.

پروفسور بلومنشين می‌گويد که اين يافته تحقيقات ساير دانشمندان را تاييد می‌کند و توانايی هومينيدها را در ساخت ابزار و استفاده از آن‌ها برای بريدن گوشت ثابت می‌کند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- فسيل جديد، کليد درک تکامل انسان، بخش فارسی بی بی سی (دانش و فن): ٠۱/٠۳/۲٠٠۳



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی


[برگشت به بالا]