جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

کمیسیون شکایات انتخاباتی

از: دانشنامه آریانا؛ برگرفته از: وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی


فهرست مندرجات



[] کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک نهاد مستقل افغانی است؛ که مطابق ماده‌ی شصت و یکم قانون انتخابات، برای رسیدگی در مورد تمام اعتراض‌ها و شکایت‌های مربوط به روند انتخابات ایجاد شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی بر اساس اصل مستقل بودن؛ جدا از کمیسیون مستقل انتخابات عمل می‌کند. این کمیسیون برای انتخابات سال ۱۳۸۹ ولسی جرگه دوباره تاسیس شده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی دو مسوولیت مهم دارد:

اول: رسیدگی به اعتراض‌ها در مورد واجد شرایط بودن متقاضیان نامزدان.

با توجه به مسوولیت نخست، دوره‌ی اعتراض‌ها به پایان رسیده و شاید اعتراض‌های دیگری به‌دفتر کمیسیون نرسد. بنابراین کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم‌های نهایی خود را در مورد اعتراض‌های رسیده به‌دفتر کمیسیون، در زمان مناسب آن با توجه به تقسیم اوقات کاری و تقاضای کمیسیون مستقل انتخابات گرفته است تا کمیسیون مستقل انتخابات لیست نهایی خود را تهیه کند.

در جریان مراحل پروسه‌ی انتخابات – مبارزه‌های انتخاباتی (۲ سرطان – ۲۵ سنبله ۱۳۸۹)، رای‌دهی (۲۷ سنبله ۱۳۸۹)، شمارش رای (از ۲۷ سنبله و پس از آن)، در مورد شکایت‌های تخلف‌های انتخاباتی، کمیسیون شکایات انتخابات، بر اساس ماده‌ای ۶۳ قانون انتخابات، اقدام می‌کند. شکایت‌ها در مورد تخلف‌های انتخاباتی در جریان سه روز در کمیسیون ثبت می‌شود، در غیر آن شکایت‌کننده از موضوع باخبر می‌شود.

دوم: مجازات و جریمه‌ی نقدی؛ مطابق ماده‌ی شصت و چهارم قانون انتخابات - در صورت اثبات ارتکاب تخطی انتخاباتی.

کمیسیون شکایات انتخاباتی متشکل از پنج عضو است که از طرف رییس جمهور در مشوره با رییس‌های شورای ملی و قاضی‌القضات تعیین شده‌اند. از جمله‌ی این پنج عضو، سه عضو آن داخلی و دو عضو دیگر خارجی می‌باشند، عضوهای داخلی کمیسیون عبارت اند از: قاضی سیدمراد شریفی رییس تفتیش ستره محکمه، احمدضیا رفعت استاد فاکولته‌ی ژورنالیزم پوهنتون کابل و سرمحقق شاه‌سلطان عاکفی رییس منابع بشری ولسی جرگه. عضوهای خارجی عبارت اند از: صفوت صدقی از کشور عراق و قاضی یوهان کریگلر از کشور افریقای جنوبی.

ریاست کمیسیون را قاضی سید مراد شریفی و سخنگویی آن را احمدضیا رفعت به‌عهده دارند که به اتفاق رای عضوهای کمیسیون انتخاب شده‌اند.

دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی در کابل واقع شده است. همچنان دفترهای ولایتی این کمیسیون در تمامی ولایت‌های افغانستان موقعیت دارد که از کمیسیون نمایندگی می‌کنند. عضوها و کارمندان دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین و دفترهای‌شان فعالیت دارد. کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی به‌حیث مرجع ابتدایی، صلاحیت دارند که در مورد تخطی‌های انتخاباتی تصمیم اتخاذ کنند. به‌جز موردهای استیناف‌طلبی که از طرف دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی پیگیری خواهد شد.

هر شخصیت حکمی و حقوقی که ادعایی در مورد تخطی انتخاباتی در جریان روند انتخابات داشته باشد، حق درج شکایت در دفتر مرکزی یا دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی دارد. علاوه بر این، دفتر مرکزی و دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی خود نیز صلاحیت دارند در صورت مشاهده‌ی تخطی، آن را درج و در مطابقت با قانون به آن‌ها رسیدگی کنند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط محمد محمدی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کمیسیون شکایات انتخاباتی، وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی


[برگشت به بالا]