جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

عضوهای مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی

از: دانشنامه آریانا؛ برگرفته از: وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی


فهرست مندرجات



[] قضاوت‌وال سید مراد شریفی

با گذراندن یک دوره عالی در فاکولته شرعیات پوهنتون کابل و کورس‌های قضایی در ستره محکمه، در مصر، مراکش و ایتالیا، قاضی شریفی به‌حیث عضو محکمه شهری ننگرهار وارد سیستم قضایی افغانستان شد. او به‌زودی به‌حیث استاد در دیپارتمنت تفسیر و حدیث فاکولته شرعیات به‌تدریس پرداخت. اما در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، به پاکستان مهاجر شد. بعد از خروج شوروی، به افغانستان عودت نمود و فعالیت‌های قضایی خود را ادامه داد. بعد از ایفای پنچ وظیفه پیهم، عضو دیوان مدنی و حقوق عامه ستره محکمه در بست عالی دولتی - مستشار دیوان تجارتی ستره محکمه و رئیس محاکم استیناف ولایت‌های (بغلان، ننگرهار و پکتیا)، به‌عنوان رئیس عمومی تفتیش قضایی ستره محکمه مقرر شد. قاضی شریفی چند مرتبه به آسیا، افریقا و اروپا سفر نموده و دوبار حج بیت‌الله را به‌جا آورده است. او نخست از طرف رئیس جمهوری به‌حیث عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی تعین و بعداً به ریاست آن "کمیسیون شکایات انتخاباتی" توسط کمیشنران (این کمیسیون) برگزیده شده است.


[] سرمحقق شاه‌سلطان عاکفی

دانشمند و مدیر، از سال ۱۳۸۵ هـ.ش بدین‌سو به‌حیث رییس منابع بشری ولسی جرگه ایفای وظیفه می‌نماید. بعد از سپری نمودن مدت شش سال تحصیلات عالی در اتحاد جماهیر شوروی اسبق، در اواسط دهه ۱۳۵۰ هجری شمسی با اخذ درجه ماستری در علوم ساینسی، به افغانستان عودت نمود. قبل از اینکه به‌حیث عضو اکادمی علوم افغانستان مصروف کار شود و رتبه معاون سرمحقق را به‌دست آورد، ایشان به‌حیث خبرنگار و کارشناس امور سیاسی و اجتماعی با نهادهای مختلف افغانی ایفای وظیفه نموده‌اند. بعد از سپری نمودن چند سال خدمت با سازمان‌های بین‌المللی، ایشان دوباره به تحقیقات علمی برگشتند که متعاقب آن به‌خدمت در منابع بشری پارلمان جذب گردید. آقای عاکفی در پروگرام‌های آموزشی زیادی در بخش‌های اداره و علوم اشتراک نموده است، وی سفرهای خارجی زیادی داشته است، آقای عاکفی تقدیر نامه‌های متعدد و مدال دریافت کرده است. از معاون سرمحقق شاه‌سلطان عاکفی آثار زیادی به نشر رسیده است.


[] قاضی یوهان کریگلر

یوهان کریگلر، قانوندان مادام‌العمر حقوق بشر و قاضی اسبق محکمه‌ی تطبیق قانون اساسی کشور آفـریقـای جنوبـی می‌باشــد. وی رهـبری اولیـن انتخـابـات دیموکراتیـک کشــور خـویش را که در ســال (۱۳۷۲ هجری شمسی) برگزار شده بود، به‌عهده داشت و همچنان روند تاسیس نمایندگی دایمی انتخاباتی را در کشورش رهبری کرده است.

یوهان کریگلر در اضافه‌تر از دوازده کشور نوظهور دموکراتیک مثل تیمور شرقی (۱۳۷۷ هجری شمسی)، پاکستان، افغانستان، عراق، سیرالیون، لیبیریا و در این اواخر (۱۳۸۶ هجری شمسی) در کشور کینیا، در برنامه‌های آمادگی، اداره و ارزیابی انتخابات دخیل بوده است و ریاست کمیسیون تحقیقی شش ماهه، جهت بررسی انتخابات ناکام ریاست جمهوری و پارلمانی کشورهای مذکور، را به‌عهده داشت.

محـترم یـوهـان کریـگلـر همیـن اکنـون عضـویـت نهـاد بیـن‌المللـی سـیسـتم انتخـابـاتی (IFES) و هیات مشاورتی بین‌المللی را دارد.


[] احمدضیا رفعت

با خواندن ادبیات کلاسیک و نوشتن شعر در دوران نوجوانی، آقای رفعت در همان آوان نشان داد که می‌تواند برنده جایزه‌ی شعر، نویسنده و فعال ادبی شود. در زمان مهاجرت به ایران در جریان تجاوز اتحاد شوروی، آقای رفعت وسیله‌ی برای یکجاسازی فعالان فرهنگی بود، که پس از برگشت به افغانستان، به سراییدن شعرهای انتقادی از حکومت پرداخت. ایشان ماستری خود را در رشته‌ی ادبیات از پوهنتون کابل به‌دست آورد و با برگشت به پوهنتون به‌حیث استاد در سال ۱۳۸۱، به فعالیت‌های ادبی خود ادامه داد. در همین هنگام ایشان در وزارت تحصیلات عالی هم ایفای وظیفه می‌کرد. در سال ۱۳۸۴ با استعفای خود از وزارت تحصیلات عالی، به‌یک کارشناس مسایل اجتماعی، سیاسی تبدیل شد. آقای رفعت به‌وظیفه‌ی خود در پوهنتون ادامه داد که در این جریان چندین مقاله و کتاب‌های ایشان به‌چاپ رسیده است. آقای رفعت سخنگوی رسمی کمیسیون شکایات انتخابات است.


[] مصطفی صفوت صدقی

مصطفی صفوت صدقی فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی حقوق دانشگاه بغداد است. او برای سال‌ها به‌عنوان حقوقدان در شهر سلمانیه‌ی کردستان ایفای وظیفه کرده است و در این زمینه تجربه‌ی زیادی به‌همراه دارد. او حالا عضویت هیات وکلای عراق و اتحادیه‌ی صنفی حقوقدانان کردستان را نیز دارد. او یکی از موسسان موسسه‌ی حقوق بشر کردستان در سال ۱۹۹۱ و همچنان یکی از عضوهای وقف ملی برای دیموکراسی در سال ۲۰۰۷ در واشنگتن دی سی بوده است. او به‌حیث کمیشنر در "کمیسیون مستقل انتخابات" که به‌تازگی در عراق تاسیس شده بود، از سال ۲۰۰۴-۲۰۰۷ در بغداد خدمت کرده است. "کمیسیون مستقل انتخابات" از "انتخابات انتقالی شورای ملی عراق" در جنوری ۲۰۰۵، ریفراندم در باره "قانون اساسی جدید" در اکتوبر سال ۲۰۰۵، و "انتخابات شورای ملی" متعاقب آن نظارت می‌کرد. او یک سال را در خرطوم پایتخت سودان که سمت مشاوریت "کمیسیون ملی انتخابات" را در آنجا به‌عهده داشت، به‌سر برده است. آقای صدقی در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی به‌حیث کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی در افغانستان انتصاب شده است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط محمد محمدی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عضوهای مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی، وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی


[برگشت به بالا]