جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

بلخ يا نيشابور

از: محمدابراهيم باستانی پاريزی


فهرست مندرجات




[] بلخ يا نيشابور

در بيشتر تواريخ در باره جای بردار کردن حسنک اختلاف نظر هست. در تواريخ ديگر (نسائم‌الاسحار، روضة‌الصفا، آثار الوزراء عقيلی) محل بردارکردن حسنک را نيشابور نوشته‌اند. بعضی کتب هم مانند مجمل فصيحی قتل او را بدون ذکر محل ياد کرده‌اند. در تاريخ گرديزی از بلخ نام برده شده است.

ظاهراً روايات مربوط به نيشابور از اين جمله بيهقی: "همه زار زار می‌گريستند خاصه نيشابوريان" گرفته شده است اما از اين روايت نمی‌شود اين‌گونه استنباط کرد.

با مروز اين قسمت از کتاب: "حسنک را از بست به هرات آوردند ... از هرات قصد بلخ کرد ... و به بلخ در ايستاد" ثابت می‌شود که حسنک را در بلخ برده بودند و در آن‌جا قرار شد بر دار
آويخته شود.

از سوی ديگر بوسهل به مسعود می‌گويد: "خداوند به‌ياد دارد که به نيشابور رسول خليفه آمد و خلعت و لوا آورده و منشور و پيام در اين باب بر چه جمله بود" از اين عبارت معلوم می‌شود که گفتگوی مسعود و بوسهل در نيشابور نبوده است.

در مجلس مصادره اموال حسنک: "قضاة بلخ و اشراف و علما و ... همه آن جا بودند". از بلخ تا نيشابور فرسنگ‌ها راه است و بسيار دور از ذهن است که اين افراد برای محاکمه حسنک از بلخ به نيشابور آمده باشند.

مهم‌تر از همه جای دار است: "فرمود داری بر کران مصلای بلخ فرود شارستان (نصب کنند)".

پس منظور بيهقی در عبارت: "همه زار زار می‌گريستند خاصه نيشابوريان "ظاهراً نيشابوريان ساکن بلخ يا نيشابوريان همراه موکب سلطان مسعود بوده است.

قرينه ديگر اين که، بعيد است مسعود در اوايل سلطنت خود چنين کار خطـيری را در شـهر زادگاه حسـنک انجـام دهـد زيـرا احتمـال شـورش در آن جـا بيشـتر بـوده اسـت.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا]