جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

روشندل، مرادعلی

از: مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات

[...][...]


دکتر مرادعلی روشندل (زادۀ ۱۳۱۹ خ - )، نویسنده، پژوهشگر و استاد پیشین دانشکده داروسازی دانشگاه کابل است.


[] زندگی‌نامه

مرادعلی روشندل فرزند میرزا صفر علی در سال ۱۳۱۹ خورشیدی (۱۹۴٠ میلادی) در چنداول کابل پا به جهان گذاشت. در پنج سالگی برای فراگیری قرآن و مقدمات علوم دینی وارد مکتب‌خانگی (مدرسۀ دینی) شد. در سال ۱۳٢٦ در "مکتب نمبر دوازده" که در کوچه اندرابی کابل موقعیت داشت، به آموزش ابتدایی آغاز کرد و از سال سوم دبستان به دبیرستان (لیسۀ عالی) نجات پذیرفته شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنجا به پایان رساند. در سال ۱۳۳٧ برای تحصیلات عالی در رشتۀ داروسازی به دانشکدۀ فارمسی (داروسازی) دانشگاه کابل راه یافت و در سال ۱۳۴٠، با دریافت درجه ليسانس، از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

مرادعلی روشندل پس از پایان تحصیل به‌عنوان عضو کدر (هیأت) علمی در دیپارتمنت کیمیای داروسازی (شیمی دارویی) و کنترل دارو دانشکدۀ فارمسی دانشگاه کابل استخدام شد و در آن‌جا به‌تدریس پرداخت و بین سال‌های ۱۳۴٠-۱۳۴۴، ابتدا به‌عنوان استادیار (اسیستانت) و سپس به‌سمت آمر دیپارتمنت کیمیای داروسازی و مدیر انتشارات همان دانشکده فعالیت داشت.

در سال ۱۳۴۴، برای ادامه تحصیلات عالی به فرانسه رفت و در دانشگاه مختلط پزشکی و داروسازی لیون فرانسه[۱] به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۴۹، با گرفتن مدرک دکترا (PhD) از آن دانشگاه، به افغانستان بازگشت.

دکتر روشندل، از سال ۱۳۴۹ دوباره در دانشگاه کابل به فعالیت‌های علمی و تخصصی خود آغاز نمود و در مجموع بیست و دو سال را به‌تدریس در دانشکدۀ فارمسی گذراند. همچنان وی در کنار تدریس، برای ارتقای درجه علمی مشغول به کار پژوهش و برگزاری کنفرانس‌های علمی گردید و در نتیجه، در سال ۱۳۵٠، به درجۀ علمی "پوهندوی" (اسیستانت پروفسور) و سپس، در سال ۱۳۵۵، به درجه علمی "پوهنوالی" (پروفسور آگریژه) نایل آمد.

در سال ۱۳۵٨، با حفظ سمت مقام استادی در دانشگاه کابل، به‌عنوان معاون ریاست امور داروسازی وزارت صحت‌عامه (وزارت امور بهداشت) منصوب شد و پس از یک‌سال، سمت ریاست آن‌جا را به‌عهده گرفت.

در سال ۱۳٦۱ خورشیدی (۱۹٨٢ میلادی) به کشور آلمان پناهنده شد و از همان سال تا سال ٢٠٠٢ میلادی به کارهای پژوهشی در مؤسسات علمی آلمان مشغول بود.

در سال ٢٠٠۴، به افغانستان بازگشت و همکاری خود را با دانشکده داروسازی دانشگاه کابل از سر گرفت. در سال ٢٠٠٦، به‌عنوان مشاور وزیر وزرات صحت عامه برگزیده شد و همزمان سرپرستی ریاست انستیتوی کنترل مواد دارویی و غذایی را نیز عهده‌دار گشت[٢].


[] آثار و تحقیقات علمی

دکتر روشندل تاکنون هیجده عنوان کتاب و ده‌ها مقالات علمـی را - در داخل و خارج از کشور - به‌رشـته تحـریر درآورده و روی مـواد غـذایـی و دارویـی و بـه‌ويـژه مـادۀ "تلـک" (Talc) در معدن اچن شينوار، مادۀ کیمیایی بیرایت[٣] یا سلفات باریوم در معدن بیرایت هرات و روغن‌های نباتی کارهـای پـژوهشــی انجام داده است.


از جملۀ آثار او می‌توان از کتاب‌های زیر نام برد:

الف - آثار چاپ شده

  • سلفون امیدها؛ قسمت اول: سلفون امیدهای که اثر ضد بکتریا دارند و قسمت دوم: سلفون امیدهای که دارای اثر کاهش‌دهنده قند خون و مُدر هستند.
  • تداوی با نباتات، چاپ ٢٠٠۵ م.
  • شیموتراپی (مبحث آنتی بیوتیک‌ها)، چاپ ٢٠٠٧ م[۴]
  • آلیسیکلیک[۵] (Alicyclic) (داروهایی که دارای ساختار آلیسیکلیک هستند)
  • اّسیکلیک (Acyclic) (داروهایی که دارای ساختار آسیکلیک هستند)
  • هیتروسیکلیک (Heterocyclic) (داروهایی که دارای ساختار هیتروسیکلیک هستند)
  • کنترل ادویه (در دو جلد)
  • Quality Assurannce in Pharmaceutical Supply System, 1981
  • کنترل خالص بودن مواد دارویی به طریفۀ متلر (Metler) در فرانسه؛ اثر تحقیقی (تیزس دکتورا)
  • اثر علمی در رابطه با خالصیت پودر آسپرین
  • اثر پژوهشی در رابطه با تلک معدن اچن شنوار
  • اثر پژوهشی در رابطه با سلفات باریوم (بیرایت) معدن هرات
  • اثر پژوهشی در رابطه با روغن‌های نباتی

آثار آماده چاپ

  • الکلوییدهای نباتی
  • هورمون‌ها
  • تأثیرات سمی فرآوردهای دارویی به‌روی زنان حامله و شیرده
  • قوانین و مقررات دارویی


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- Faculté Mixte de Médécine et de Pharmacie - Université de Lyon
[۲]- بیرایت ماده‌ای‌ست که در تفحصات استخراج نفت گاز به‌کار می‌رود. موجودیت آن در بعضی از نقاط افغانستان تثبیت گردیده است. مهم‌ترین معادن آن در جنگلات هرات است، که ضخامت رگ‌های آن از نیم تا ۳ متر می‌رسد و هر رگ آن ۳٠ تا ۳٠٠ متر طول دارد. محتویات بیرات در این رگ‌ها ٨۵ تا ۹۵ درصد تثبیت شده است. و ذخایر مجموعی آن به ٨/۱ میلیون تن بالغ می‌گردد
[۳]- گفت و گوی مهدیزاده کابلی با دکتر مرادعلی روشندل
[۴]- شيموتراپی (مبحث انتي بيوتيک)، ټول افغان
[۵]- به ترکیب‌های شیمیایی آلی که هم حلقه‌ای باشند و هم آلیفاتیک آلیسیکلیک گویند. این ترکیب‌ها دو یا چند حلقهٔ تمام کربنی دارند که می‌توانند دارای پیوند اشباع یا غیر اشباع باشند ولی ویژگی‌های آروماتیک ندارند.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها





[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]