جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

انوری، سید حسین

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[چهره‌های سیاسی افغانستان][فرماندهان جهادی]


سید حسین انوری (زادۀ ۱٣٣۵ خ - )، یکی از جهادگران حزب حرکت اسلامی افغانستان است که در زمان فرمانروايی استاد برهان‌الدین ربانی، وزیر کار و امور اجتماعی دولت اسلامی بود و پس از فروپاشی امارت اسلامی طالبان، در دولت انتقالی به‌مقام وزارت زراعت و مالداری رسید و در دولت جمهوری اسلامی، مدتی را به‌عنوان والی کابل و سپس به‌عنوان والی هرات خدمت کرد[۱] و اکنون، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان افغانستان است[٢].


[] زندگی‌نامه

سید حسین انوری فرزند حاجی سید انور شاه در سال ۱٣٣۵ خورشیدی در یک خانوادۀ مذهبی که از سادات معروف منطقه بود، در استان پروان زاده شد[٣]. آموزش ابتدایی را در سال ۱٣۴۱ در مکتب شیخ علی آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل وارد لیسه عالی (دبیرستان) ابن سینا شد[۴]. بعد از دریافت مدرک دیپلم از آنجا، به آکادمی تربیت معلم (دارالمعلمین) کابل راه یافت و مدرک فوق دیپلم را به‌دست آورد[۵].

انوری در سال ۱٣۵٦ مدتی را در ادارات دولتی در استان هلمند مشغول به کار شد و پس از کودتای هفتم ثور در سال ۱٣۵٧، خدمت دولتی را ترک گفت و به‌صف مجاهدین پیوست[٦].

در سال ۱٣۵٨، انوری همراه با عده‌ای از شخصیت‌های مذهبی - سیاسی از جمله شیخ محمدآصف محسنی، نخستین سازمان جهادی منسجم شیعیان یعنی حزب حرکت اسلامی افغانستان را سازماندهی کرد و به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این حزب و فرمانده شاخه‌ی نظامی آن برگزیده شد[٧].

وی را، هوادرانش یکی از آغازگران جهاد اسلامی افغانستان یاد کرده‌اند و همواره از او در کنار فرماندهان بزرگ جهادی، مانند: احمدشاه مسعود، حاجی عبدالحق، سید حسن جگرن و ... نام می‌برند[٨]. از این روی، انوری از شهرتی زیادی در میان مردم برخوردار است[۹].

در دوران جهاد، بخشی از شاخه نظامی حرکت اسلامی که انوری فرمانده آن بود، پایگاه‌های متعددی را در اطراف کابل و فاصله‌های دورتر از آن بنیاد نهاد. در این جمع، یکی پایگاه «غند حضرت مهدی» بود که در دره سنگلاخ با کمک مجاهدان و به فرماندهی حجت‌الاسلام سید میرآغا موحدی از بنیانگذارن جهاد در ولایت (استان) میدان، تأسیس شد[۱٠].

در سال ۱٣٧٧، انوری به‌دلیل اختلافات درون حزبی، از حرکت اسلامی به‌رهبری آیت‌الله محسنی انشعاب کرد و شورای مرکزی جداگانه‌ی را بنیان گذاشت[۱۱].

پس از سقوط دولت دکتر نجیب‌الله، نیروهای نظامی حرکت اسلامی، جزئی از نخستین نیروهایی مجاهدان بودند که به‌رهبری انوری، وارد کابل شدند و کنترل بخش‌هایی از این شهر را به‌دست گرفتند[۱٢].

در این ایام، انوری عضو کمسیون دفاع و امنیت کابل و عضو رهبری دولت اسلامی افغانستان انتخاب گردید و همزمان به‌مقام وزیر کار و امور اجتماعی دولت اسلامی افغانستان نیز رسید[۱٣]. همچنین، در زمان‌که برهان‌الدین ربانی، رئیس دولت اسلامی افغانستان بود، به درجۀ «استر جنرالی» (ژنرال بزرگ) نایل آمد[۱۴].

پس از برگزاری کنفرانس بن و استقرار دولت موقت حامد کرزی، به‌عنوان وزیر زراعت و مالداری منصوب شد[۱۵]. در دولت جمهوری اسلامی افغانستان، مدتی به‌عنوان والی (استاندار) کابل گماشته شد و سپس به‌عنوان والی (استاندار) هرات انجام وظیفه کرد[۱٦].


[] تبریک‌نامه سید بلیغ به‌مناسبت فتح افشار

برادر عزیزالقدر آقای انوری السلام علیکم!

نخست از همه تبریکات صمیمانه خویش را نسبت فتح افشار [...] عزیز به شما و سایر برادران اعضای حرکت اسلامی بخصوص شورای سادات ابراز می‌دارم. بعداً عرض شود که آرندۀ مکتوب هذا به‌اسم گل آقا که بهتر می‌شناسید، تحت تعقیب قرار دارد خدمت می‌رسد از هر جهت این‌جانب تضمین می‌نمایم.

با احترام
تورن جنرال
سیدعلی «بلیغ»

برادران شما شاهد بودید که چند روز قبل [...] حسین، آقای سیدعلی خان بلیغ گفته بود که بنده عضویت هیچ یکی از نتظیم‌ها را ندارم، پس شما برادران تشیع بدانید که آقای بلیغ یک وقت عضو حزب وطن هم بود. شما در مورد دقیق توجه نمایید. والسلام علیکم[۱٧]






[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]- کابل پرس افشا می‌کند! (سند ارتباط سيد حسين انوری با جنايات افشار)، سايت کابل پرس: ۵ دلو سال ۱٣٨۵



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]