جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

وزارت احیا و انکشاف دهات

برگرفته از: سایت رسمی وزارت احیا و انکشاف دهات


فهرست مندرجات

[وزارت‌خانه‌ها][زندگی‌نامه‌ها]


وزارت احيا و انکشاف دهات با دستورالعمل استراتيژی جديد با هدف کاهش فقر، بلندبردن سطح اقتصادی و اجتماعی روستاها و حمايت از جامعۀ دهاتی تاسیس گردید.

اصلاحات عظيم اداری، بازسازی و نوسازی یکی از دست‌آوردهای بزرگ این وزارت در راستای برآوردن نیازمندی‌های مبرم مردم دهات افغانستان است.


کارمندان این وزارت در ٣۴ ولایت افغانستان در تشکیل ریاست‌های احیا و انکشاف دهات با موسسات همکار در عرصه‌های مختلف حیاتی مصروف فعالیت هستند. از این رو، قسمت اعظم کمک‌های جامعه جهانی از طریق برنامه‌های ملی این وزارت در روستاهای کشور به‌طور مؤثر به‌مصرف می‌رسد.


[] دیدگاه وزارت:

افغانستان مرفه، آزاد و مستقل، عاری از فقر و موادمخدر، استوار بر حاكميت ملی، با حفظ ارزش‌های دموکراتیک، جامعه تندرست و نیرومند مبتنی بر آزادی، خود اعتمادی، خودكفايی، رشد متوازن، عدالت اجتماعی، پیشرفته و عاری از هر نوع تبعیض.


[] ماموریت وزارت:

تأمين رفاه اجتماعی، اقتصادی و سياسی مردم دهات خصوصاً طبقه فقير و آسيب‌پذير، کاهش فقر در دهات از طریق فراهم نمودن دسترسی مردم به‌خدمات اجتماعی، ارتقای سطح معيشت پايدار و غيروابسته به كشت كوكنار، انکشاف و تقويت اداره محلی، تمویل و اجرای یک پالیسی مناسب و موثر اجتماعی در افغانستان.


[] برنامه‌های ملی وزارت:

وزارت احیا و انکشاف دهات برای تحقق اهداف خویش، فعالیت‌هایش را از طریق برنامه همبستگی ملی، برنامه ملی راه‌سازی روستایی، برنامه ملی آب‌رسانی و حفظ‌الصحه محیطی، برنامه ملی رشد و توسعه منطقوی، برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی و برنامه ملی مصئونیت اجتماعی و نظارت بر آسیب‌پزیری در قریه‌های سرتاسر افغانستان توسعه و گسترش می‌بخشد.[۱]


[] تاريخچه وزارت:

وزارت احيا و انکشاف دهات در سال ١٣٣٣ به صفت کميسيون انكشاف دهات در چوكات وزارت تجارت، کار خود را شروع نمود. در سال ١٣٣۵ به کميسيون مستقلی تحت ادارة صدر اعظم وقت در آمد. بعداً، به رياست انكشاف دهات تغيير نام کرد و در سال ١٣۴۵ تحت اداره وزارت امور داخله قرار داده شد.

اين اداره در سال ١٣۴٨، منحل گرديد، دارايی و پرسونل آن بين وزارت‌های معارف، صحت عامه، زراعت و ديگر وزارتخانه‌ها تقسيم گرديد. در سال ١٣۴٩ دو باره با نام اداره انکشاف محل ايجاد گرديد. بعد از چندين بار تغيير نام، اين رياست زير نظر وزارت‌های مختلف؛ يکبار ديگر در سال ١٣٦٣ منحل گرديد.

بالاخره، اداره انكشاف دهات، در ٢١ ثور ١٣٦٧ به‌عنوان وزارت مستقل تحت نام وزارت احيا و انکشاف دهات در آمد. نخست مرکزيت اين وزارت در دارالامان در ناحيه ٦ شهر کابل قرار داشت. با تأسيس دولت انتقالی اسلامی افغانستان در سال ١٣٨١، وزارت احيا و انکشاف دهات با دستورالعمل از سياست و ستراتيژی جديد، زاده شد تا عمليه کاهش فقر و حمايت از جامعۀ دهاتی افغانستان را بالا ببرد. از آن زمان تا کنون، وزارت احيا و انکشاف دهات به اصلاحات عظيم اداری و بازسازی دست زد تا نياز‌های مردم افغانستان را مرفوع سازد.[٢]


[] دورنما، مقصد، اهداف

جامعه تندرست و نیرومند مبتنی بر آزادی. خود اعتمادی. عدالت اجتماع. ارزش‌های دموکراتیک. پیشرفت و آزاد از هر نوع تبعیض می‌باشد.


[] دستورالعمل، ماموریت

کاهش فقر دهات از طریق انکشاف، تمویل و اجرای یک پالیسی مناسب و موثر اجتماعی در افغانستان.[٣]


[] ساختار اداره



[] برنامه‌های ملی وزارت

برنامه همبستگی ملی: برنامه همبستگی ملی با همکاری مقدماتی بانک جهانی و انجمن توسعه بین‌المللی توسط دولت انتقالی افغانستان در سال ۱٣٨٢ ایجاد گردید. هدف اساسی این برنامه کاهش فقر و ایجاد نهادها و ادارات محلی است که توسط مردمان روستايی ایجاد و امور مربوط به آن به پیش برده می‌شود.

برنامه ملی راه‌سازی روستایی: برنامه ملی کاریابی اظطراری (NEEP) در سال ۱٣٨۱ به‌منظور کمک به مردم دهات در امر احیا و بازسازی زیربناهای مربوط و فراهم نمودن زمینه کاریابی برای کارگران آغاز گردیده بود.

برنامه ملی تهیه آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه روستایی: وزارت احیا و انکشاف دهات در نظر دارد که برای پیش از ۱۵ میلیون روستانشینان کشور خدمات آبرسانی (روزانه برای هر فرد مقدار ٢۵ لیتر آب آشامیدنی صحی) و حفظ‌الصحی محیطی را در پنج سال آینده فراهم نماید.

برنامه ملی رشد و توسعه منطقوی: برنامه ملی رشد و توسعه منطقوی به‌منظور حمایت و بازسازی فعالیت‌های اساسی دولت و تاسیسات جامعه مدنی و احیای مجدد زیربناهای مهم دهات، تشویق فعالیت‌های رشد اقتصاد و عایدات و بهبود پروسه دسترسی به‌خدمات اجتماعی در محدوده چارچوب انکشافی ملی طرح و تنظیم شده است.

برنامه مصونیت اجتماعی: ...

انستیتوت انکشاف دهات افغانستان: انستیتوت انکشاف دهات افغانستان منحیث یک مرجع عالی جهت تنظیم پالیسی و ارتقا ظرفیت در روند انکشاف دهات تاسیس گردیده است. هدف اساسی انستیتوت انکشاف دهات افغانستان به‌میان آوردن پیوستگی لازم و انسجام در انکشاف پالیسی و ظرفیت‌سازی در بین همه آنهايی که در راستای انکشاف دهات سهیم هستند می‌باشد.[۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- در باره وزارت احیا و انکشاف دهات، سايت رسمی وزارت وزارت احيا و انکشاف دهات جمهوری اسلامی افغانستان
[۲]- تاريخچه وزارت احيا و انکشاف دهات، همان‌جا
[۳]- دورنما، مقصد، اهداف، همان‌جا
[۴]- برنامه‌های ملی وزارت، همان‌جا



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

برگرفته از سايت رسمی وزارت احيا و انکشاف دهات جمهوری اسلامی افغانستان



[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]