جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

تاريخچه وزارت احيا و انکشاف دهات

وزارت احيا و انکشاف دهات در سال ١٣٣٣ به صفت کميسيون انكشاف دهات در چوكات وزارت تجارت، کار خود را شروع نمود. در سال ١٣٣۵ به کميسيون مستقلی تحت ادارة صدر اعظم وقت در آمد. بعداً، به رياست انكشاف دهات تغيير نام کرد و در سال ١٣۴۵ تحت اداره وزارت امور داخله قرار داده شد.

اين اداره در سال ١٣۴٨، منحل گرديد، دارايی و پرسونل آن بين وزارت‌های معارف، صحت عامه، زراعت و ديگر وزارتخانه‌ها تقسيم گرديد. در سال ١٣۴٩ دو باره با نام اداره انکشاف محل ايجاد گرديد. بعد از چندين بار تغيير نام، اين رياست زير نظر وزارت‌های مختلف؛ يکبار ديگر در سال ١٣٦٣ منحل گرديد.

بالاخره، اداره انكشاف دهات، در ٢١ ثور ١٣٦٧ به عنوان وزارت مستقل تحت نام وزارت احيا و انکشاف دهات در آمد. نخست مرکزيت اين وزارت در دارالامان در ناحيه ٦ شهر کابل قرار داشت. با تأسيس دولت انتقالی اسلامی افغانستان در سال ١٣٨١، وزارت احيا و انکشاف دهات با دستورالعمل از سياست و ستراتيژی جديد، زاده شد تا عمليه کاهش فقر و حمايت از جامعة دهاتی افغانستان را بالا ببرد. از آن زمان تا کنون، وزارت احيا و انکشاف دهات به اصلاحات عظيم اداری و بازسازی دست زد تا نياز‌های مردم افغانستان را مرفوع سازد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- تاريخچه وزارت احيا و انکشاف دهات، سايت رسمی وزارت وزارت احيا و انکشاف دهات جمهوری اسلامی افغانستان


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت رسمی وزارت احيا و انکشاف دهات جمهوری اسلامی افغانستان



[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]