جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

گفت و گو در بارهٔ مقاله "غلام‌سرور دهقان"

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[غلام‌سرور دهقان]


درود. کاربران عزيز، به صفحه گفت و گو در بارهٔ مقالهٔ "غلام‌سرور دهقان" خوش آمديد! لطفاً نظرات خود را با قيد عنوان مقاله به درس ايميل من ارسال فرماييد. نظرات شما در اين صفحه درج خواهد شد. سپاس - مهديزاده کابلی.


[] نقد آقای ضیا افضلی "آتش"

با درود به عزیزان خردمند و گرداننده‌گان این برگۀ زرین و وزین، برایتان کامگاری تمنا دارم. موردی را می‌خواستم یادآور شوم که اخیراً در موقع جستجوی موضوعی در گوگل به آن برخوردم. در دانشنامه آریانا در بخش معرفی‌نامه عارف بزرگ کابل‌زمین حاجی غلام‌سرور دهقان که به قلم ورجاوند خردمند جناب استاد رهین به نگارش آمده است به نادرستیی برخوردم. اگر هم آن مورد درست باشد و من در اشتباهم، پیشاپیش پوزش می‌طلبم. در متن مورد نظر در بخش معرفی حاجی غلام‌سرور دهقان چنین آمده است: "مرحوم الحاج غلام‌سرور دهقان فرزند محمداعظم‌خان ولد میرزا عبداللطیف ولد میرزا الوغ بیگ ولد میرزا شاهرخ ولد امیر تیمور صاحب قرآن می‌باشد، و یکی از آخرین شخصیت‌های خداشناس و صاحب طریقت دودمان شهیر تیموریان کابل محسوب می‌گردد که در سال (۱٣٢٢ ه‍.ق) در چاردهــی کابل دیده به‌جهان گشود."

این دقیق است که حاجی غلام‌سرور دهقان از اولاده امیر الغ‌بیگ و عبداللطیف است اما عبداللطیف پسر الغ‌بیگ در ٨۵٣ و یا در ٨۵۴ قمری به‌دنیا آمده است. در حالی که حاجی دهقان در سال ۱٣٢٢ قمری به‌دنیا آمده است. چطور ممکن است میان دو نسل حدود پنجصد سال فاصله موجود باشد؟ اگر ممکن است در این زمینه غور شود و اگر مشکلی باشد تصحیح گردد، کار در خوری خواهد شد.[۱]


[] نظر خانم نیلوفر کابلی

با درود بر شما دوست اندیشمند و بزرگوارم، محترم افضلی گرامی و ضمن سپاس از بابت نکته‌سنجی، دقت‌نظر و همراهی ارزشمند شما دوست بزرگوار.

دوست محترم، راستش تا جایی که من با مطالعه در این باب دریافتم و همانطور که شما خاطر نشان نمودید حاجی غلام‌سرور دهقان فرزند میرزا محمداعظم جغتایی می‌باشند. میرزا محمداعظم جغتایی آخرین فرزند خانواده یکی از میرزازاده‌های منسوب به‌خانواده الغ‌بیگ بودند که در مستوفیت کابل در زمان امیر حبیب‌الله خان (متولد ۱۲۸۸ ه‍.ق و وفات ۱۳۱۹ ه‍.ق) رتبه دفتری داشتند. بنابراین، به ایده من، باید زمان یاد شده در دانشنامه مبنی بر تاریخ تولد حاجی غلام‌سرور دهقان حدودا درست باشد. با این وجود، از آنجایی که استاد کابلی باید در این زمینه اطلاعات و مطالعه دقیق‌تری داشته باشند؛ من در زودترین فرصت با ایشان تماس خواهم گرفت و نظر ایشان را در این باب جویا خواهم گردید تا در صورت نیاز، تصحیحات لازم را در این بخش از مقاله اجرا نماییم.

با سپاس مجدد از بابت توجه و همکاری اندیشمندانه شما دوست فرهیخته مان، در زودترین فرصت، پس از تماس با استاد کابلی، شما بزرگوار و سایر دوستان و همراهان گرامی دانشنامه را در جریان نتیجه‌گیری و در صورت لزوم تصحیحات لازم در زندگی‌نامه ایشان قرار خواهیم داد. پیروز و پاینده باشید.[٢]


[] نظر مهدیزاده کابلی

درود بر دوست نهایت ارجمند جناب افضلی، نقد شما کاملا متین و به‌جاست و از دقت‌نظر شما یک جهان سپاسگزارم. مدخل دهقان (غلام‌سرور دهقان) هنوز در دانشنامه ایجاد نشده است و به‌جز همین مقاله استاد گرانمایه آقای رسول رهین و مقاله‌ی از دانشنامه ادب فارسی (جلد سوم) که بزودی منتشر خواهد شد، نزد ما منبع دیگر موجود نیست. البته درباره این مدخل می‌توان به پرطاووس، صص ٣۴۸-٣۵٠؛ شعر معاصر دری در افغانستان، صص ۱۵۵-۱۵۸؛ معاصرین سخنور، صص ۱٠۸-۱۱٠؛ و نوشته شادروان بیرنگ کوهدامنی، با فرنام "دهقان پاسدار مزرعه‌های شعر"، خراسان، سال شوم، شمار ٦، زمستان ۱٣٦۲ ش، صص ۱۹۲-۲٠۱ مراجعه کرد[٣] که شوربختانه این منابع هنوز در دسترس دانشنامه نیست. اگر دوستانی به این منابع یا بخشی از آن دسترسی دارند، لطفا همکاری فرمایند. سرافراز باشید.


[] پی‌نوشت‌ها


[۱]- صفحۀ فیس بوک دانشنامۀ آریانا
[۲]- همان‌جا
[۳]- غلام‌سرور دهقان، دانشنامۀ ادب فارسی (جلد سوم) ادب فارسی در افغانستان، ص ۴۱٠



[] سرچشمه‌ها

صفحۀ فیس بوک دانشنامۀ آریانا


[برگشت به بالا] [بازگشت به مقاله]