جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

هولبروک، ریچارد

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


ریچارد هولبروک (به انگلیسی: Richard Holbrooke) (زادۀ ۲۴ دسامبر ۱۹۴۱ - درگذشتۀ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰) دیپلمات ارشد آمریکایی بود.

هولبروک از بانیان توافق‌های صلح دیتون بود که منجر به توافق صرب‌ها کروات‌ها و بوسنیایی‌ها شد. او تا هنگام مرگش در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، نماینده ویژه باراک اوباما، رئيس جمهور آمریکا در امور پاکستان و افغانستان بود. این دیپلماتی کارکشته با تجربه که به "بولدوزر" معروف بود، در پست‌های مهم سیاسی کار کرد و گروه‌های متخاصم زیادی را پای میز مذاکره کشید.[۱]


[] زندگی‌نامه

ریچـارد چـارلـز آلبـرت هـولبـروک فرزنـد دن هالبـروک (Dan Holbrooke) و ترودی کیرل (Trudi Kearl) - که نام اصلی‌اش موس (Moos) بود - در ۲۴ دسامبر ۱۹۴۱ میلادی، در شهر نیویورک به دنیا آمد.

پدر هالبروک که دکتر بود، از پدر و مادر روسی یهودی‌تبار در ورشو زاده شد و هنگام مهاجرت به ایالات متحده - در سال ۱۹٣٠ میلادی - نام هالبروک را برگزید. وی، زمانی که ریچارد ۱۵ سال داشت[*]، در اثر سرطان درگذشت.

مادر هالبروک، نیز به یک خانوادۀ یهودی تعلق داشت که در هامبورگ می‌زیستند و آن‌ها در سال ۱۹٣٣ میلادی، زمانی که حزب نازی در آلمان به قدرت رسید، به بوئنوس آیرس مهاجرت کردند و پس از آن در نیویورک اقامت گزیدند. در آن‌جا بود که مادر ریچارد، او را در روزهای یکشنبه به جلسات کواکر می‌برد. مادرش، می‌گوید: "من و پدرش به خدا اعتقاد نداشتیم. ما به دادن تربیت یهودی به ریچارد، هرگز فکر نمی‌کردیم. اما جلسات کواکر جالب به نظر می‌رسید."[*]

ریچارد هولبروک از دانش‌آموختگان دانشگاه براون و دانشگاه پرینستون بود. وی دانشنامه‌ی خود را در رشته روابط بین‌الملل در سال ۱۹٧٠ میلادی از دانشگاه پرینستون دریافت کرد.

این دیپلمات آمریکایی که ۵۰ سال پیش کارش را در ویتنام شروع کرد و با برقراری صلح در بالکان در سال ۱۹۹۵ به اوج شهرتش رسید، در درون دولت آمریکا هم از احترام زیادی برخوردار بود و بر تصمیم کنگره برای اختصاص میلیون‌ها دلار کمک به پاکستان و افغانستان اثرگذار بود.

ریچارد هولبرک یگانه کسی محسوب می‌شود که معاون وزیر خارجه امریکا در دو منطقه جداگانه بوده است. او در سال‌های ۱۹٧٧ تا ۱۹٨۱ معاون وزیر امور خارجه در آسیا و در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹٦ همین سمت را در اروپا به‌عهده داشته است.

هولبرک در مذاکراتی که در نهایت منجر به صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ شد، نقش عمده‌ای داشت؛ صلحی که به جنگ نژادی و قومی در بوسنی پایان داد. این موفقیت سبب شد تا وی در سال ۱۹۹٧ به‌عنوان یکی از نامزدان عمده وزارت خارجه ایالات متحده مطرح شود. اما در نهایت بیل کلنتون رییس جمهور وقت امریکا مادلین البرایت را در این سمت تعین کرد.

ریچارد هولبروک با برقراری صلح در بالکان در سال ۱۹۹۵ به اوج شهرتش رسید

وی همچنین مشهور است به فردی که با انجام مذاکرات نفس‌گیر در سال ۱۹۹٦ مانع از رویارویی ترکیه و یونان بر سر یک جزیره غیرمسکونی در دریای اژه شد.

هولبروک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ به‌عنوان مشاور نامزد دموکرات‌های امریکا جان کیری کار می‌کرد و از نامزدان پست وزارت خارجه امریکا بود. همچنین در انتخابات ۲۰۰٨ میلادی به‌عنوان مشاور هیلاری کلنتن در امور سیاست خارجی بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۹، ریچارد هولبروک را به‌عنوان نماینده ویژه‌ی آمریکا برای افغانستان و پاکستان منصوب کرد.

او تمام برنامه‌های غیرنظامی آمریکا در افغانستان و پاکستان را رهبری می‌کرد و به گفته بسیاری تحلیلگران منطقه‌ای، شناخت عمیق، تجربه‌ای عظیم و قدرت نفوذ بی‌نظیرش، معامله با رهبرانی مانند حامد کرزی و آصف‌علی زرداری را آسان می‌کرد. وی نقش مهمی در تدوین و اجرای استراتژی جدید ضد شورش جنگ اوباما برای منطقه داشت.

هولبروک جداً طرفدار اعزام سی هزار نیروی بیشتر آمریکایی به افغانستان بود تا مقاومت طالبان را بشکنند، ابتکار عمل را از دست شورشیان بگیرند و جنگ را به مخفی‌گاه‌های آن‌ها ببرند. وی به بعد غیرنظامی برنامه ضد شورش هم توجه داشت؛ اینکه از جان شهروندان افغان محافظت شود، پروژه‌های بازسازی راه‌اندازی شده و به اقتصاد محلی کمک شود تا سرانجام دل مردم به‌دست آید.

این دیپلمات آمریکایی، بارها و رو در رو با مقام‌های پاکستانی از نقش گروه‌هایی در درون دولت پاکستان در ناامنی افغانستان انتقاد کرده و سعی داشت نهادهای مختلف این کشور را در سیاست آن‌ها در قبال افغانستان، همسو و هماهنگ کند که تا اندازه‌ای موفق هم بود.

در مسئله افغانستان و پاکستان شاید بیش از هر چیز دیگر، بی‌باکی و رک‌گویی، رویارویی و اعمال فشار او بر مقام‌های دو کشور برجسته بود.

بی‌باکی و رک‌گویی، رویارویی و اعمال فشار هولبروک بر مقام‌های افغانستان و پاکستان برجسته بود

گفته می‌شود که تحت این فشارها بود که برخلاف خواست حامد کرزی، انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت ۲۰۰۹ افغانستان به دور دوم رفت، تا قناعت جوانب بیشتر در صحنه سیاسی افغانستان، حاصل شود و مشروعیت انتخابات افزایش یابد. به‌رغم این درگیری، او توانست به همکاری با کرزی همچنان ادامه بدهد.

هولبروک، سرانجام دوشنبه، ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰، به عمر ۶۹ سالگی، بر اثر عارضه قلبی در واشنگتن درگذشت. آخرین حرف وی، این‌طور گزارش شده: "به جنگ افغانستان پایان دهید."

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از خانواده‌ی هولبروک نوشته که او این جمله را به پزشک جراح پاکستانی‌الااصل خود، پیش از رفتن به اتاق عمل گفت. اما جنگی که نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان به آن اشاره کرده، جنگی است که برای پایان موفقیت‌آمیز آن، خود هولبروک امید بزرگی بود.


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :




[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ریچارد هولبروک فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان درگذشت، بخش فارسی بی بی سی: سه شنبه ۱۴ دسامبر ٢٠۱٠ - ٢۳ آذر ۱۳۸۹
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]