جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

کشتی نوح

از: كانون گفتگوی قرآنی

کشتی نوح

(یک کشف جعلی)

فهرست مندرجات

[نوح][کشتی نوح]


«وَلَقَد تَّرَكْنَاهَا آيَةً فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ»[۱] (و ما آن کشتی را محفوظ داشتیم تا آیت عبرت شود، پس کیست که پند گیرد؟)

در سال ۱۹۵۹، یک خلبان ترک، براساس مأموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای مؤسسه ژئودتیک ترکیه برداشت. هنگامی که مأموریت به پایان رسید، در میان عکس‌های او تصویری جلب نظر می‌کرد که بیشتر شبیه یک قایق بود تا چیزی دیگر، قایقی بزرگ که بر سینه تپه‌ای، در فاصله بیست کیلومتری کوه‌های آرارات آرمیده بود.

عكس هوايی از فسیل کشتی

تصویر هوایی از فسیل کشتی که محل آسیب دیدگی ناشی از برخورد به یک صخره در آن مشخص است. بلافاصله پس از مشاهده این تصویر، تعدادی از متخصصان، علاقه‌مند به پیگیری شدند. دکتر براندنبرگ از دانشگاه ایالتی اوهایو یکی از این علاقه‌مندان بود. او کسی بود که قبلاً در زمینه کشف تأسیسات روی زمین از طریق هوا، مطالعات دانشگاهی داشت و پایگاه‌های موشکی کوبا را در دوران کندی کشف کرده بود.


[] کشف کشتی نوح!

دکتر واندنبرگ با دقت عکس‌ها را مورد مطالعه قرار داد و اظهار کرد: «من هیچ شکی ندارم که شیء موجود در عکس‌های هوایی یک کشتی است. من تا به حال در طول مدت فعالیتم، هرگز چنین شیء عجیبی در یک عکس هوایی ندیده بودم.»

پس از آن یک گروه کاوشگر آمریکایی نیز به منطقه مورد نظر اعزام شد، ولی حتی با انجام تحقیقات کوتاه مدت، نتوانست اطلاعات قابل توجهی به‌دست آورد.

۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه گذشت و هیچ اکتشافی تا سال ۱۹۷۶ انجام نگرفت. در سال ۱۹۷۶ یک باستان‌شناس آمریکایی به‌نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر از حدی است که قبلاً تصور می‌کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم‌الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و به‌سختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود. به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می‌ساخت.

تصویر ران ویت در پارك ملی كشتی نوح

«ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می‌کردند، به‌جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می‌توانست راهگشای کار آنها باشد: «زمین لرزه!» آن‌ها متوجه شدند که حرکت دادن و در آوردن جسم مذکور از درون زمین، به دلیل ابعاد وسیع و بزرگ آن غیر ممکن است و تنها با یک لرزش زمین، این شیء می‌تواند از دل خاک سر در آورد و مورد کاوش قرار گیرد.

از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه‌ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به‌طور شگفت‌آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره‌های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته‌تر شد. به‌دنبال این زمین‌لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می‌تواند باقی‌مانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی‌ها به خوش‌بینی مبدل و این سؤال‌ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوه‌های آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می‌تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟ ... آیا ما شاهد بقایای کشتی افسانه‌ای نوح که در کتب مقدس ادیان جهان از آن صحبت شده است، هستیم؟»[٢]


[] طوفان نوح

طوفان و سیل در زمان نوح در سطح وسیعی به‌وسعت کره زمین واقع شده است. به اعتقاد مسیحیان و بنا به نص انجیل، این حادثه عظیم و دهشت‌آور، برای تنبیه مردمان آن روزگار که دست به سرکشی زده بودند و به‌منظور نجات نوح پیامبر و پیروانش واقع شده بود. بررسی‌های زمین‌شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگ‌های دسته‌جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه‌ای غیر منتظره نشان می‌دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد. وجود لایه‌های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره‌ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می‌دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده‌اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی و دلخراش را روایت می‌کنند.

پارك ملی كشتی نوح


[] تاریخ در مورد محل به گل نشستن کشتی چه می‌گوید؟

داستان کشتی نوح از گذشته‌های دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پیش نقل کرده‌اند که توریست‌ها و مسافران کنجکاو بسیاری از قدیم این منطقه را در کوه‌های آرارات کشور ترکیه، مورد بازدید قرار می‌دادند و گاهی تکه‌های کوچکی از آن به غنیمت برده می‌شد. در تاریخ آمده است که حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، آشوریان اقدام به ورود به کشتی کردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن که در زیر زمین واقع شده بود شدند. این نشان می‌دهد که اقوال مختلف در مورد موقعیت جغرافیایی کشتی، متفقند.


[] تکنولوژی پیچیده در ساخت کشتی

اینجا صحبت از ساخت یک قایق کرجی کوچک هشت نفره با ظرفیت چند حیوان کوچک نیست. بحث بر سر تکنولوژی پیچیده‌ای است که مهارت ذوب فلزات، ابزار پیشرفته و نیروی انسانی حاذق می‌طلبیده است. از آنجا که یاران نوح تعداد بسیار کمی بوده‌اند، این سؤال پیش می‌آید که نوح به‌راستی چگونه این کشتی را ساخته است. کشتی‌ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به‌شمار می‌رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. آیا نوح به تنهایی توانسته است کشتی ناوگونه خود را به‌طول یک زمین فوتبال و به وزن تقریبی ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آیا ساخت یک کشتی با دست خالی با امکانات آن زمان، به گنجایش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربری با تصورات ما درباره قدما، همخوانی دارد؟ به‌راستی چه تعداد جانور و چگونه جمع‌آوری شدند و در کشتی جایگزینی شدند؟ آب و غذا چگونه تأمین می‌شد؟ جانوران وحشی چگونه به‌سوی کشتی هدایت شدند؟ باید کار جمع‌آوری و هدایت حیوانات کاری سخت بوده باشد ولی به‌هر حال فرمان خدا باید انجام می‌شد.

خوشبختانه تحقیق بیشتر در محل، حضور حیوانات را در کشتی یافت شده، تأیید کرد... کشف مقادیر قابل توجهی فضولات حیوانات که به‌صورت فسیل در آمده‌اند و از ناحیه خسارت دیده کشتی به بیرون رانده شده‌اند، فرضیه‌ما را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. علاقه‌مندان به کاوش در مورد کشتی نوح بارها و بارها سعی کرده‌اند به درون کشتی فسیل شده راه یابند ولی همیشه با توده‌های عظیم سنگ و خاک نیمه ویران مواجه شده‌اند. در آخرین تلاش‌ها، کاوشگران سعی کردند لایه‌های گل و لای خشک شده اطراف کشتی را در هم بشکنند و از میان بردارند تا شاید راهی برای ورود به اتاقک‌های زیرین کشتی پیدا کنند، اما خیلی موفق نبودند.

در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان‌شناس، بخشی از شاخ فسیل شده جانوری را کشف کرد که از قسمت تخریب شده کشتی که فضولات حیوانی بیرون ریخته بودند، به بیرون افتاده بود. به تشخیص محققان، این شاخ که مربوط به یک پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازی سالانه جانور به هنگام خروج از کشتی در آنجا رها شده است


[] کشتی نوح: اسکلت فلزی، بدنه چوبی

آزمایشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تأیید کرده است. باستان‌شناسان با کشف رگه‌ها و تیرهای باریک آهنی، الگویی ترسیم کرده‌اند که حاصل کار به‌صورت نوارهای زرد و صورتی بر روی کشتی علامت‌گذاری شد. آنها همچنین گره‌ها و اتصالات آهنی محکم و برجسته‌ای را یافته‌اند که در ۵۴۰۰ نقطه کشتی به‌کار رفته‌اند.

تصویر برداری‌های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به‌عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده‌اند. آنها می‌گویند که استفاده وسیع و همه‌جانبه از فلزات در ساخت کشتی خارج از حد تصور ماست. و اصنع الفلک باعیننا و وحینا (سوره هود، آیه ۳۷)

به نظر می‌رسد که تکنولوژی پیشرفته و رشدیافته‌ای در آن دوران وجود داشته که به‌هر حال نوح توانسته از آن بهره‌مند شود. تکنولوژی و تمدنی که ذهن ما را از تمرکز بر روی بناها و اماکن منحصر به فرد در نقاط مختلف دنیا به این نقطه از جهان معطوف می‌کند.

تصوير رادار اسكن از كشتی نوح

اکتشافات زمانی جالب‌تر شد که باستان‌شناسان توانستند طرح مشبکی حاصل از تقاطع تیرهای فلزی افقی و عمودی به‌کاررفته در بدنه کشتی به‌دست بیاورند. تصاویری که نشان می‌دهند ۷۲ تیر فلزی اصلی در هر طرف کشتی به‌کار رفته است. به نظر می‌رسد که برای هر چیزی طرح و الگویی وجود داشته است. وجود اتاق‌ها و فضاهای کوچک و بزرگ در طبقات مختلف، نظریه وجود طرح مهندسی پیشرفته را تأیید می‌کند.

در طول تحقیقات، بررسی‌هایی در مورد تعیین طول، عرض و قطر کشتی انجام گرفته است که متخصصان را قادر ساخته تا از جزییات کف کشتی، ساختمان و الگوی اولیه و مواد تشکیل‌دهنده آن اطلاعاتی به‌دست آورند. دستیابی به چنین کشفیاتی مبهوت کننده بود، چرا که در بسیاری از مواقع، درک واقعیت کشف شده از حد تصور خارج بود. کشف یک لایه غلافی و کپسولی شکل در داخل کشتی از این جمله بود که در واقع کشتی را به دو لایه یا پوسته اصلی مجهز می‌کرد. این آزمایشات، وجود دیوارهای داخلی کشتی، حفره‌ها، اتاق‌ها و دهلیزها و همچنین وجود دو مخزن بزرگ استوانه‌ای را تأیید کرد. در این آزمایش‌ها که به «رادار اسکن» یا «اسکن‌های راداری» معروفند، معلوم شد که دو مخزن استوانه‌ای بزرگ که هر کدام چهار متر و ۲۰ سانتی‌متر بلندی و هفت متر و بیست سانتی‌متر عرض داشته‌اند و به‌دور هر یک از آنها کمربندی فلزی نصب شده بود، در نزدیکی تنها در ورودی کشتی وجود داشته‌اند. در یکی از آزمایشات رادار اسکن که به درخواست استاندار استان آگری ترکیه انجام شد، معلوم شد که جنس بدنه کشتی از سه لایه چوب به‌هم چسبیده تشکیل شده است. این سه لایه با مواد محکم چسبنده، به‌هم چسبیده بودند.

قطعات كاملاً سنگی‌شده از قسمت‌های چوبی كشتی كه آثار حجاری و برش‌خوردگی دارند

در سال ۱۹۹۱، یک عدد میخ پرچ فسیل شده با حضور ۲۶ نفر محقق در بقایای کشتی کشف شد. تجزیه و تحلیل ترکیبات این میخ وجود آلیاژهای آلومینیوم، تیتانیوم و برخی از دیگر فلزات را تأیید کرد.

این در حالی است که گمان می‌رفت در زمان نوح، آهن و آلومینیوم هنوز به مرحله کشف و استخراج نرسیده باشد. آیا ما نیازمند بازنگری در تاریخ استفاده و استخراج بشر از فلزات هستیم؟


[] لنگرهای کشتی هم کشف شد!

بر بلندی‌های تپه‌های اطراف محل کشتی، باستان‌شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود. این اجسام مثلثی شکل سنگی و نیمه صیقلی، شبیه به لنگرهای کشتی‌های باستانی بودند که «دراگ» نامیده می‌شدند. اینها در واقع ابزاری بودند که به‌علت وزن زیاد به‌جای وزنه یا لنگر به‌هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب می‌شدند. چگونه و با چه نیرویی؟ دقیقاً نمی‌دانیم ولی حدس‌هایی در این زمینه وجود دارد.

ران ویت و همكارانش در كنار سنگ لنگر یافت‌شده

کشف شش وزنه یا لنگر کشتی، هر یک مجهز به سوراخی در بالای آن، حدس باستان‌شناسان را به‌یقین تبدیل کرد. این وزنه‌ها در فواصل متفاوت، ظاهراً به‌هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب شده بودند.

اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس ۳۰۰ ذراع یاد شده است. واحد ذراع در مصر قدیم در زمان موسی برابر با ۵۲.۷ سانتی متر بوده است. با محاسبه این رقم، عدد ۱۵۸.۴۶ متر به‌دست می‌آید. طول کشتی مورد کاوش توسط دو تیم مختلف در دو زمان اندازه‌گیری شد. رقم به‌دست آمده دقیقاً ۱۵۸.۴۶ متر را نشان می‌داد. این محاسبات، محققان را در ادامه کاوش‌ها مصمم‌تر کرد.


[] کتیبه‌ای که ادعای دانشمندان را اثبات کرد

روایت است که نوح قبل از به زمین نشستن کشتی و فروکش کردن آب، پرنده‌ای را که باید مانند کبوتر یا کلاغ بوده باشد به بیرون فرستاد تا مطمئن شود خشکی نزدیک است یا نه. بار اول پرنده با خستگی به کشتی بازگشت و این بدان معنی بود که خشکی در آن نزدیکی‌ها وجود ندارد. بار دوم پرنده به کشتی باز نگشت و این آزمایش نشان داد که عمل لنگر انداختن نزدیک است. [در کتاب مقدس که گویا این روایت از آن نقل شده، آمده است نوح ابتدا یک کلاغ را می‌فرستد که از فرستادن کلاغ نتیجه‌ای نمی‌گیرد و بعد از آن کبوتری را می‌فرستد - انصاف]

درست در دو کیلومتری شرق محلی که کشتی هم اکنون قرار دارد، دهکده‌ای وجود دارد که «کارگاکونماز» نامیده شده است. نام این دهکده ترکی را چنین ترجمه کرده‌اند: «آن کلاغ نه توقف می‌کند نه باز می‌گردد.» [چارلز برلیتز در کتاب «کشتی گمشده نوح» (ترجمه احمد اسلاملو) نام این محل را «جایی که کلاغ نمی‌نشیند» ترجمه کرده است - انصاف]

محل کنونی کشتی در دل کوه‌های آرارات از گذشته‌های دور، به منطقه هشت معروف شده و دره پایین منطقه، محله هشت نام گرفته است. چرا؟ [در کتاب «کشتی گمشده نوح» آمده نام این منطقه به «تمانین» (Temanin) معروف است که به‌معنی «هشت» است. شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار از امام رضا نقل کرده است که «نوح در همان محلی که کشتی به زمین نشست قریه‌ای ب‌نا کرد و نام آن را قریه «ثمانین» (هشتاد) گذاشت». همان‌طور که می‌بینیم بین کلمات «ثمانین» (هشتاد) و «تمانین» (هشت) از نظر شکل و معنی شباهت زیادی وجود دارد - انصاف]

در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحه‌ای کشف شد که ادعاهای باستان‌شناسان را به‌طرز زیبایی اثبات کرد. کتیبه‌ای که حداقل ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. بر روی این تابلوی سنگ آهکی، در سمت چپ، تصویر رشته کوه‌هایی دیده می‌شود که در کنار یک تپه و سپس یک کوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست، یک تصویر قایقی شکل با هشت نفر انسان کنده‌کاری شده است. در بالای سنگ کتیبه، دو پرنده در حال پروازند. کشف این کتیبه همگان را به شگفتی واداشت. [کتاب مقدس، سرنشینان کشتی نوح را هشت نفر ذکر کرده است. در روایات شیعه نیز تعداد هشت نفر و هشتاد نفر، هر دو نقل شده است - انصاف]

در واقعیت موجود، کوه آرارات در سمت چپ، تپه‌ای در کنار آن و قله یک کوه آتشفشان در کنار تپه وجود دارد.

کتیبه یافت‌شده منتسب به نوح


[] سوءاستفاده مذهبی

پیامبر اسلام فرمود: «هنگامی که خداوند اراده کرد قوم نوح را هلاک کند، به نوح فرمان داد کشتی بزرگی بسازد. جبرئیل نیز با میخ‌هایی برای ساختن کشتی فرود آمد. در میان انبوه میخ‌ها پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود. نوح هر کدام را بر می‌داشت، میخ همچون ستاره‌ای در تاریکی شب می‌درخشید. هنگامی که میخ پنجم را برداشت، پس از درخششی، اشکی از آن جاری شد. نوح از جبرئیل پرسید: «این میخ و اشک چیست؟» جبرئیل در پاسخ گفت: «این میخ حسین بن علی است.» نوح نیز هر یک را در یک طرف از کشتی کوبید. پیامبر فرمود: «در آیه «و حملنا علی ذات الواح و دسر» منظور از «الواح» چوب‌های کشتی و منظور از «دسر» ما هستیم. اگر ما نبودیم کشتی حرکت نمی‌کرد.» [منابع: بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴؛ امان الاخطار، صص ۱۰۷ و ۱۰۸]

گزارش باستان‌شناسی شوروی دربارۀ کشتی نوحبر اثر این اکتشاف، ادارة کلّ باستان‌شناسی شوروی برای تحقیق از چگونگی این لوح و خواندن آن، هیئتی مرکّب از هفت نفر از مهم‌ترین باستان‌شناسان و اساتید خط‌شناس و زبان‌دان روسی و چینی را مأمور تحقیق و بررسی نموده که نام آنها بدین گونه است: ۱- پرفسور سولی نوف، استاد زبان‌های قدیمی و باستانی در دانشکدۀ مسکو. ۲- ایفاهان خینو، دانشمند و استاد زبان‌شناس در دانشکدۀ لولوهان چین. ۳- میشانن لوفارنک، مدیر کلّ آثار باستانی شوروی. ۴- تانمول گورف، استاد لغات در دانشکده کیفزو. ۵- پرفسور دی راکن استاد باستان‌شناس در آکادمی علوم لنین. ۶- ایم احمد کولا، مدیر تحقیقات و اکتشافات عمومی شوروی. ۷- میچر کولتوف، رئیس دانشکدۀ استالین.

این هیئت پس از ۸ ماه تحقیق و مطالعه و مقایسۀ حروف آن با نمونه سائر خطوط و کلمات قدیم متّفقاً گزارش زیر را در اختیار باستان‌شناسی شوروی گذاشت: ۱- این لوح مخطوط چوبی از جنس همان پاره تخته‌های مربوط به کاوش‌های قبلی، و کُلاًّ متعلّق به کشتی نوح بوده است؛ منتهی لوح مزبور مثل سائر تخته‌ها آنقدرها پوسیده نشده، و طوری سالم مانده که خواندن خط‌های آن به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. ۲- حروف و کلمات این عبارات به لغت سامانی یا سامی است که در حقیقت اُمّ اللغات (ریشة لغات) و به سام بن نوح منسوب می‌باشد. ۳- معنای این حروف و کلمات بدین شرح است:

توسّل نوح به پنج تن و أسامی آن‌ها بر کشتی «ای خدای من! و ای یاور من! به رحمت و کرمت مرا یاری نما! و به پاس خاطر این نفوس مقدّسه: مُحمّد، إیلیا (علیّ)، شَبَر (حَسَن)، شُبَیْر (حُسَین)، فاطِمَه آنان که همه بزرگان و گرامی اند جهان به برکت آن‌ها برپاست. به احترام نام آن‌ها مرا یاری کن! تنها توئی که می‌توانی مرا به راه راست هدایت کنی!»

بعداً دانشمند انگلیسی: این ایف ماکس، استاد زبان‌های باستانی در دانشگاه منچستر، ترجمۀ روسی این کلمات را به‌زبان انگلیسی برگردانید، و عیناً در این مجلّه‌ها و روزنامه‌ها نقل و منتشر گردیده است:

    ۱- مجلّة هفتگی «ویکلی میرر» لندن، شمارة مربوط به ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ م.
    ۲- مجلّۀ «استار انگلیسی» لندن، مربوط به کانون دوّم ۱۹۵۴ م.
    ۳- روزنامۀ «سن لایت» منتشره از منچستر، شمارۀ مربوط به کانون دوّم ۱۹۵۴ م.
    ۴- روزنامۀ «ویکلی میرر» تاریخ یکم شباط ۱۹۵۴ م.
    ۵- روزنامۀ «الهدی» قاهره مصر، تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۵۳ م.

سپس دانشمند و محدّث عالی‌مقام پاکستانی حکیم سیّد محمود گیلانی که یک موقع مدیر روزنامۀ «أهل الحَدیث» پاکستان (و نخست از اهل تسنّن بوده و بعداً از روی تحقیق به آئین تشیّع گرائیده) آن گزارش را به‌زبان اُرْدو در کتابی به‌نام «إیلیا مرکز نجات ادیان العالم» ترجمه و نقل کرده است.

آنگاه مجلّه «بذره» نجف در شماره‌های شوّال و ذوالقعدۀ ۱۳۸۵، سال اوّل، صفحه ۷۸ إلی ۸۱ زیر عنوان: نام‌های مبارکی که نوح بدان توسّل جست، از اردو به عربی ترجمه و نقل کرده است.

لازم به تذکر است که لوح به‌دست آمده هم اکنون در موزه واتیکان در «رم» قرار دارد.[٣]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
رفرانس‌های ادعا شده در این مقاله جعلی است و به تأیید كانون گفتگوی قرآنی: «منابعی که در آخر مقاله از ژورنال‌های غربی و اسلامی که قضیه آمدن نام‌ها و ارتباط دادن آن به ائمه آمده سندیت درستی ندارد و شبهات زیادی بر آن وارد شده است.»
یک نمونه دیگر از این‌گونه ادعاهای بی‌اساس را زیر عنوان «بقایایی از کشتی نوح در ایران کشف شد» در مجله اینترنتی فریا می‌توان مشاهده کرد.
يادداشت ۲: دکتر رضا مردای غیاث آبادی، استاد باستان‌شناسی در دانشگاه تهران، در این بارۀ چنین می‌نویسند: «حکایت جعل و تقلب در داده‌های تاریخی و باستانی را نه تنها پایانی نیست که انگار تازه در حال «توسعه پایدار» است. تازگی‌ها اخباری در نشریات چاپی و اینترنت منتشر می‌شود که دانشمندان بقایای کشتی نوح را در فلان جا پیدا کرده‌اند. نوشته‌هایی بلندبالا و همراه با سیاهی‌لشکری از عکس و نقشه و کتیبه و هکذا. کتیبه‌اش واقعاً خواندنی و لذت‌بخش بود. حیف است شما هم اگر نخوانده‌اید، نخوانده از دنیا بروید. اسم چند دانشمند قلابیِ «اداره کل باستان‌شناسی شوروی!» در کنار اسامی «پنج تن آل عبا» در آن آمده که لذت مطالعه را دوچندان می‌کند. من وقتی این متن بسیار خواندنی را دیدم، متقاعد شدم که ما بجز نفت و انقلاب، می‌توانیم روی صادرات دروغ‌پردازان و حقه‌بازان هم سرمایه‌گذاری و «فرهنگ‌سازی» کنیم. حیف است که اینقدر در حال «فرهنگ‌سازی» و «بهینه‌سازی» و «ملت‌سازی» و چند سازی دیگر باشیم و در این مقوله مهمه بی‌توجه بوده باشیم. حتی لزوم تأسیس یک اتحادیه یا انجمن صنفی هم احساس می‌شود. (برای آگاهی بیشتر، عبارت کشتی نوح را جستجو بفرمایید. دویست هزار صفحه بیشتر نیست.)
در شماره چند روز پیش روزنامه اعتماد، مقاله‌ای را دیدم به قلم یکی از دانشمندان متخصص که در باره درخت «انجیلی» مطالبی ارزنده نوشته بود. اما در ضمن، اشاره‌ای هم کرده بود که این درخت در فلان جا که کشتی نوح هم در آنجا پیدا شده، فراوان می‌روید. این مثال را از آن رو آوردم که چنین دروغ‌بافی‌هایی چگونه می‌تواند حتی بر روی ذهن دانشمندانی که در رشته دیگری تخصص دارند، تأثیر بگذارد و آن خیال‌بافی‌ها را امری یقینی بدانند.» رجوع شود به: تازه‌ها ۴ (یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷)، سایت پژوهش‌های ایرانی
يادداشت ۳: مهدیزاده کابلی: بنده دو کتاب معتبر مسیحیان را بررسی کردم تا نظر آن‌ها را نیز در این رابطه بدانم. در «دائرةالمعارف کتاب مقدس» هیچ اشاره به این مسئله نشده است. اما در «راهنمایی کتاب مقدس» اشاره کوتاه شده است ولی نه به این شرح و تفصیلی که در وب‌سایت‌های مسلمانان بازتاب یافته است. در این کتاب می‌خوانیم که: «در برخی کتاب‌ها و نشریات چنین آمده، که درست پیش از انقلاب بلشویکی، چند تن از خلبانان روسی ادعا کردند که لاشۀ یک کشتی بسیار عظیم را در پناهگاه‌های یخچالی غیر قابل عبور کوه آرارات دیده‌اند، و این کشف خود را به دولت روسیه گزارش دادند. درست در همان هنگام دولت تزاری به‌دست بلشویک‌های ضد خدا سرنگون شد و این گزارشات هرگز عملی نشد.» (رجوع شوع به: راهنمای کتاب مقدس، چاپ ۲٠٠٠ میلادی، ص ۴۸.)



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سوره قمر، آیه ۱۵
[۲]- پایگاه تحلیلی اهل بیت علیهم السلام می‌افزاید: «و ... آن هم در حالی که تا به‌ حال اثری از سکونت انسان در اين منطقه با آن ارتفاع بسیار بالا کشف نشده است.
اما چند روز پیش - در اردیبهشت ۱۳۸۹ و سی و چند سال پس از کشف وایت - سرانجام باستان‌شناسان ترکيه‌ای رسماً از کشف بقايای کشتی نوح در ارتفاعات آرارات خبر دادند و اعلام کردند که به‌دنبال ثبت جهانی کشف خود در فهرست ميراث جهانی يونسکو هستند.
قدمت سازه‏ی ساخته شده از تيرهای چوبی که کشف شده است با استفاده از آزمايش کربن، ‌٤٨٠٠ سال برآورد شده که اين حدود همان زمانی است که در کتب مقدس از آن به‌عنوان زمان وقوع طوفان نوح ياد شده است.
يکی از کارشناسان حاضر در اين پروژه نيز بر اين باور است که آثار کشف‌شده به احتمال ‌٩/٩٩ درصد بقايای کشتی حضرت نوح هستند.» (رجوع شود به: آثار باقیمانده از کشتی نوح نبی(ع))
[۳]- نویسنده مشخص نیست، نام پنج تن معصومین در لوح كشف شده كشتی نوح، كانون گفتگوی قرآنی



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

کانون گفتگوهای قرآنی، به نقل از: وبلاگ اوباما (منیع کاملاً نامعتبر)