جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله "شمس‏النهار"

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[شمس‏النهار]



[] دیدگاه‌ها

الحاج عبدالواحد سیدی: آنچه در صفحات ٨٠٣ و ٨٠۴ مجلد پنجم از صفحات عمومی ۴٨٠٣ و ۴٨٠۴ دایرةالمعارف آریانا چاپ سال ۱٣۴٨ خورشیدی از طرف انجمن دایرةالمعارف آریانا در مطبعه دولتی کابل چاپ و نشر گردیده در مورد «شمس‏النهار» از این قرار است:

شمس‏النهار (جریده): «شمس‏النهار جریدۀ عصر امیر شیرعلی خان» است که در مطبعه مرتضاوی در بالاحصار کابل چاپ و از ۱٦ تا سی صفحه طبع و نشر می‏شد. (شماره ده و پانزده) مجلۀ اول آن که به‏ملاحظه رسید هر صفحه به سایز هشت در ده و نیم انچ بکاغذ سفید فلسکیت آنوقت بود که اینک معرفی می‏شود:

تاریخ نشر این دو شماره به‏ترتیب پنجشنبه پانزده شهر ذیحجه الحرام ۱۲۹٠ و پنجشنبه بیست و سه همان ماه و سال ۱۲۹٠ هجری قمری می‏باشد - چون جریده هفتگی است، طبق سال تاسیس آن نیز همان سال ۱۲۹٠ هجری باید باشد. تاریخ سقوط این اخبار معلوم نیست اما طوری که از مرحوم منشی علی‏احمد شالیزی شنیده شد که وی چند سال پیش یک مجله مکمل شماره‏های متفرق آن را از قریۀ کشک غزنی به‏دست آورده، و به شخص هدیه داده است. منشی معلومات می‏داد که کدام شماره سال سوم «شمس‏النهار» نیز در همان مجله موجود بوده است. مدیر و مهتمم طبع همان جریده مرحوم میرزا عبدالعلی است که وظیفۀ نگارندگی، اهتمام و توزیع جریده نیز به‏ او مربوط بوده است. (بعداً شکل و محتوی صفه اول قسمی‏که در دانشنامه آریانا ترسیلاً اورده شده است آورده شده و قیمت یک شماره آن را ده آنه و وجوه سه ماهه و شش ماهه آنرا شرحه داده است) (همان طوری که در مجله ادبی کابل ۲۹ سال پیش تنها از کلیشه شرحی نبشته شده بود اشکال شیرها و اژدرها نقش گردیده به‏ دورادور همان کلیشه بیت‏های زیر نگاشته شده است:

ای نام تو راحـت دل‏وجـان‏ســرمـایـۀ فـرخـت فـراوان‏
هر سبزه که از زمین برآیدبر وحـدت تو زبان گشــاید
از ذات تــو کـایـنــات پـیــداچون شمس‏النهار آشـکارا

شمس‏النهار نظر به‏مطالعه شماره‏های بالا غالباً مضامین اجتماعی، اخلاقی داشته، خبرهای خارجی از جراید هندی، خبرهای داخلی را از روی اطلاعات واصل شده منابع حکومتی نشر می‏نمود؛ شماره ده آن یک اشتهار، در موضوع طبع و نشر و وجه بدل اشتراک اخبار – و طریق فرستادن آن در صفحه (۲) دارد، در صفحه (٣) (اطلاع ضروری) به‏مشترکین خارج جریده درج است که قیمت اخبار را ذریعه هندویی بدوکان چیله رام شکارپوری که محل دوکان وی (امرتسر) و گماشته او در کابل مقیم است، و یا به‏توسط عالی‏جان حاجی حسن‏خان مهتمم داک‏خانه کابل مقیم پشاور (اجنت مطبع) بفرستند. در صفحه (۴) اشتهار ضروری مفید عامه در این است که از جانب نصرت‏علی متهمم نصرت‏المطابع دهلی داده شده است، این اشتهار حاوی اطلاعی است که چهار جلد کتاب لغت درسی اردو (انگلیسی) و فارسی، عربی را تعریف و اعلان می‏کند. (همچنان این جریده دارای ستون اخبار خارجی خبر لندن را از راجپوتانه، خبرهای امریکا از اخبار عام لاهور، خبر پروسیه از اخبار عام، خبر مستر ملول از اخبار انجمن پنجاب، خبر چین و روس از سیدالاخبار، خبر مرادآباد از اخبار لوح محفوظ مرادآباد، خبر سلطان روم خلدالله ملکه و گفتگو با دولت استریه (استریا) از اخبار طلسم حیرب(؟) مدراس گرفته شده‏اند. از جمله خبرهای خارجه یک خبر در صفحه (٨) همین شماره تحت عنوان از اجاء نصرالله، درج است که از عیسوی شدن مولوی خیرالدین نامی شرحه می‏دهد - و باز مولوی مذکور در اثر تحقیق در عقاید عیسوی‏ها واپس بدین مبین اسلام رجوع نمود و در ۱٦ جنوری ۱٧٨۱ میلادی به‏مسجد دهلی برفت ظهر در باره دین خود را، آئین مبین اسلام اعلان نموده است حمایت می‏کند. همچنان این مجلد مطالبی هم در مورد سراج‏الاخبار نیز دارد.[۱]


[] پی‌نوشت‌ها


[۱]- برگرفته از صفحۀ فیس بوک دانشنامۀ آریانا (٢۹ مه ٢٠۱۱ - ٠٨ خرداد ۱۳۹٠)



[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا] [بازگشت به مقاله]