جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

حکیمی، اکلیل احمد

از: دانشنامه‌ی آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


اکلیل احمد حکیمی (زادۀ ۱٣۴٧ خ -)، دیپلمات افغان که در اوایل سال ۱۹٨۹ خورشیدی به‌عنوان معاون سياسی وزارت خارجه افغانستان معرفی شد[۱] و در اواخر همان سال به‌عنوان سفیر کبیر افغانستان به ایالات متحده امریکا رفت[٢].


[] زندگی‌نامه

اکلیل احمد فرزند ارشد عبدالوكيل حكيمی[٣]، در سال ۱٣۴٧ خورشیدی در شهر کابل زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مکتب استقلال به پایان برد و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکدۀ پلی‌تکنیک کابل در سال ۱٣٧٠ خورشیدی (۱۹۹۱ میلادی) به‌دست آورد[۴]. دانش تخصصی او در رشته مهندسی و برنامه‌ریزی استراتژیک است[۵][اما مشخص نیست که حکیمی دانش اخیر را در کجا آموخته است!]. سپس ادامه تحصیل خود را در ایالات متحده آمریکا به پیش برد[٦] و پس از آن، در پروژه‌های مختلف مهندسی، خرید و فروش، مدیریت، بازاریابی، و برنامه‌ریزی استراتژیک اشتغال ورزید[٧].

در محافل سیاسی از حکیمی به‌عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای نامبرده می‌شود. او در سمت‌های مختلف دولتی از جمله به‌عنوان مشاور در زمینه تدوین سیاست، اصلاحات دولتی و ظرفیت‌سازی نهادی در اصلاحات اداری و خدمات ملکی و کمیسیون دفتر معاون رئیس جمهور، در طول سال‌های ٢٠٠٢ و ٢٠٠۵ کار کرده است[٨].

در سال ٢٠٠۵، حکیمی به‌عنوان سفیر فوق‌العاده دولت افغانستان در جمهوری خلق چین منصوب شد، در حالی که خدمت به‌عنوان سفیر غیر مقیم در مغولستان و جمهوری سوسیالیستی ویتنام را نیز به عهده داشت[۹]. او همچنین به‌عنوان سفیر افغانستان در ژاپن نیز خدمت کرد[۱٠] و در سال ٢٠۱٠ به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی گماشته شد[۱۱]. او در این مقام، در طرح‌های متعدد دیپلماتیک شرکت جست، که دست‌آوردهای وی قابل توجه است. حکیمی در تقویت روابط میان کشورهای کمک‌کننده و وزارتخانه‌های مختلف افغانستان، و همچنین در همکاری‌های منطقه‌ای و یکپارچه‌سازی از طریق پروژه‌های اقتصادی، توسعه سیاسی و هماهنگی بین بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با نقش موثر بازی کرد[۱٢]. او و نقش مهمی در طرح خط لوله‏ی گاز يكهزار و هفتصد کیلومتری نیز داشت که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را به یکدیگر متصل می‌‏کند[۱٣].

در اوایل سال ٢٠۱۱ میلادی، حکیمی به‌عنوان سفیر کبیر افغانستان در ایالات متحده آمریکا منصوب شد و علاوه بر این انتساب، او به‌عنوان سفیر غیر مقیم افغانستان در مکزیک، برزیل، کلمبیا و آرژانتین نیز خدمت می‌کند.

احمد حکیمی به زبان‌های دری، پشتو، انگلیسی، فرانسوی و اردو روان سخن می‌گوید. وی متأهل و دارای سه دختر است[۱۴].


[] فعالیت‌های سیاسی

در جلسه‌ای معارفه‌ای که اول ثور ۱۳۸۹ خورشیدی، در مقر وزارت امورخارجه دایر گردید، احمداکلیل حکیمی به‌عنوان معاون سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان معرفی شد.

دکتر زلمی رسول، در این محفل که تعدادی از کارمندان این وزارت نیز حاضر بودند، از همکاری‌های محمدکبیر فراهی معاون پیشین سیاسی این وزارت، اظهار تشکر کرده، موصوف را یک شخص وطن‌دوست و زحمت‌کش خوانده، و از تمام کارمندان وزارت امور خارجه خواستار همکاری‌های بیشتر با حکیمی جهت پیشبرد امور محوله‌شان شده و موفقیت‌های‌شان را آرزو کرد. سپس حکیمی، معین سیاسی جدید وزارت امور خارجه این کشور، از اعتماد حامد کرزی رییس جمهوری و دکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان سپاس‌گزاری کرده، وعده سپرد تا وظایف محوله را به صداقت و امانت‌داری به پیش برد.[۱۵]

در تاریخ ۲۸ دلو ۱۳۸۹، اکلیل حکیمی معین اول وزارت امور خارجه افغانستان به‌عنوان سفیر کبیر افغانستان در واشنگتن گمارده شد[۱٦]. او همچنان مسئولیت سفارت‌های این کشور را در کشورهای مکسيکو (مکزیک)، برازيل، کولمبيا و آرژانتين به عهده دارد[۱٧]. پیش از او، این مقام را سید طیب جواد به پیش می‌برد[۱٨].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی با همکاری بانو عایشه حکیمی برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢: خانم عایشه حکیمی می‌نویسد: «اکلیل احمد حکیمی، در سال ١٩٦٨ میلادی، در كابل، در یک خانوادۀ تحصیلکرده زاده شد. پسر ارشد عبدالوكيل حكيمی است که پدرش را در سال ١٩٨٢ از دست داد. كاكای مرحومش عبدالكريم حكيمی كه خسر بنده هم می‌باشد، در پوست‌های مهم دولتی كار می‌كرد و همچنین، كاكای ديگرش مرحوم عبدالبصير حكيمی، کسانی بودند که او را در زندگی راهنمایی می‌کردند.» (پیام فیسبوکی خانم عایشه حکیمی به مهدیزاده کابلی)



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]- برگرفته از متن انگلیسی زندگی‌نامه اکلیل احمد حکیمی، از سایت رسمی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در واشنگتن
[۱٣]- سفير جديد افغانستان در آمريکا خواهان مذاکرات کرزی و اوباما شد، سایت پیام آفتاب
[۱۴]-
[۱۵]- احمداکلیل حکیمی به‌عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه تعیین گردید، خبرگزاری صدای افغان (آوا): چهارشنبه ۱ ثور ۱۳۸۹
[۱٦]- تقرر اکلیل حکیمی، به‌عنوان سفیر افغانستان در امریکا، روزنامۀ راه نجات
[۱٧]- سایت بینوا، پیوند مرده
[۱٨]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]