جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ تیر ۵, یکشنبه

قمه‌زنی مسیحیان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[خرافات در دین]



[] قمه‌زنی مسیحیان

در فیلیپین، روز جمعه پیش از عید پاک روزی که عیسی مسیح به صلیب کشیده شد، مراسمی مذهبی برگزار می‌شود که به مراسم قمه‌زنی در جهان تشیع شبیه است. مسیحیان با انجام رفتارهای غیر انسانی و خرافی در این روز با آزار و شکنجه‌ای که بر بدن خود وارد می‌کنند سعی در یادآوری مصائبی را دارند که عیسی مسیح در لحظه‌های آخر عمر خود داشت.این رفتارهای خرافی که هر ساله برگزار می‌شود سابقه‌ای دیرینه در مسیحیت دارد و شبیه رفتارهای خرافی قمه‌زنان به مناسبت ایام شهادت امام حسین نوه‌ی پیامبر اسلام است.


تعدادی از کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند مانند عیسی مسیح به‌صورت داوطلبانه خود را آماده‌ی به صلیب ‌کشیدن می‌نماید. اشخاصی - با لباس‌های مخصوص سربازان آن دوران - دست‌ها و پاهای شخص داوطلب را با میخ به صلیب وصل می‌کوبند و او را به صلیب می‌کشند. این مراسم در شمال مانیل در فیلیپین برگزار می‌شود که مصادف با ۱٠ آوریل است. این منطقه یک شهر کاتولیک‌نشین است. البته در این مراسم کاتولیک‌ها از کشورهای دیگر نیز به این شهر می‌آیند.


گفتنی است غیر از مراسم بالای صلیب رفتن، عده دیگری نیز شلاق خوردن عیسی مسیح در طول مسیر و حمل صلیب را شبیه‌سازی می‌کنند. این افراد یک روز پیش از به صلیب کشیدن داوطلبان با صورت پوشیده و شلاق‌هایی مخصوص به پشت خود می‌زنند و مسیری نسبتاً طولانی را طی می‌کنند تا به کلیسای مرکزی شهر برسند.


همچنان، در حالی که گروهی از افراد به‌صورت منظم در شهر حرکت کرده و با شلاق به پشت خود ضربه می‌زنند، شخص دیگر نیز با حمل صلیب بر دوش خود در جلوی صف حمل می‌کند. پس از پیمودن مسیر مشخص شده آن‌ها به کلیسا می‌رسند و جلوی در کلیسا به‌صورت سینه‌‌خیز در حالی که لباسی بر تن ندارند حرکت می‌کنند تا این‌گونه بدن خود را بیشتر آزار بدهند و خدا توبه آن‌ها را بپذیرد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برگرفته از خبرآنلاین است که برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.
يادداشت ۱: برخی از اعمال شيعيان تقلید از سنت‌های خرافی مسیحیان است که موجب تخريب باورهای عميق فكری اسلام می‌شود. اعمالی كه دستور آن نه از جانب پیامبر اسلام صادر شده است و نه امامان شیعه آن را مرتكب شده‌اند. از این روی، برخی شیعیان از روی جهل و نادانی دست به اعمالی می‌زنند كه ریشه در خرافات مسیحیت دارد. این اعمال، ابتدا در زمان صفویه یا عصر قاجاریه در ایران متداول شده است و سپس - از سر تقلید - شیعیان سایر نقاط جهان و از جمله شیعیان افغانستان نیز آن را انجام می‌دهند. در واقع، ایرانیان نوعی بدعت در دين وارد کرده‌اند که در نهایت به پای اسلام تمام شده است. يكی از اين اعمال بدعت قمه‌زنی و اعمالی نظير آن است. (مهدیزاده کابلی)



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- گزارش تصویری قمه‌زنی مسیحیان، خبرآنلاین



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

برگرفته از: خبرآنلاین


[برگشت به بالا]