جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ تیر ۹, پنجشنبه

آدولف هیتلر که بود؟

برگردان از: حمیده احمدیان‌راد


فهرست مندرجات




[] آدولف هیتلر که بود؟

آدولف هیتلر،‌ رهبر سیاسی و نظامی آلمان از سال ۱۹٣٣ تا سال ۱۹۴۵ بود. او جنگ جهانی دوم را به راه انداخت و مسئول مرگ میلیون‌ها انسان است.


آدولف هیتلر در ٢٠ آوریل ۱٨٨۹ در برونو -ام- این (Braunau-am-Inn)، در مرز آلمان - اتریش متولد شد. پدرش كارمندی عادی بود. هیتلر در ۱٦ سالگی مدرسه را ترك كرد و در وین به عنوان یك نقاش برای امرار معاش به تقلا پرداخت. این‌جا جایی بود كه بسیاری از عقاید نژادی و سیاسی او ریشه گرفتند.


در سال ۱۹۱٣، با وقوع جنگ جهانی اول، هیتلر به سمت مونیخ حركت كرد. در آن جا مجروح شد و مدال گرفت. در سال ۱۹۱۹ به حزب كارگران آلمان كه حزبی نژادپرست بود پیوست. او از خشم جناح‌های راست استفاده كرد. به این ترتیب كه قول اصلاح و درمان افراطی مشكلات بعد از جنگ را داد. او و بسیاری دیگر یهودیان و بلشویك‌ها را به‌خاطر این مشکلات سرزنش می‌كردند. به دنبال آن هیتلر در سال ۱۹٢۱ رهبر بلامنازع آن چه شد كه "كارگران آلمانی سوسیالیست ملی" (حزب نازی) نامیده می‌شد.


هیتلر در سال ۱۹٢٣ در مونیخ شورش مسلحانه‌ای ترتیب داد و نه ماه به خاطر آن زندانی شد. در طول این مدت او طرح ایدوئولوژی سیاسیش را پایه ریزی كرد. با آزادیش از زندان شروع به بازسازی حزب نازی كرد و برای رسیدن به این هدف از فنون ارتباطات جمعی جدید استفاده کرد. با وجود پیش زمینه در جامعه آلمان یعنی با وجود ركود اقتصادی و سیاسی و ...، حزب نازی بیشتر رشد كرد تا جایی كه در انتخابات سال ۱۹٣٢ بزرگ ترین حزب پارلمان آلمان شد. در ژانویه ۱۹٣٣ هیتلر صدراعظم دولت ائتلافی شد. او به سرعت شیوه دیكتاتوری در پیش گرفت و شروع به بنیان گذاری قوانین ضد یهودی كرد. همچنین هیتلر شروع به نظامی كردن و گسترش منطقه‌ای آلمان کرد که به جنگ جهانی دوم منجر شد. او با ایتالیا و سپس ژاپن متحد شد تا دول محور را به‌وجود آورند.


تهاجم هیتلر به لهستان در سپتامبر ۱۹٣۹، آتش جنگ جهانی دوم را روشن كرد. بعد از موفقیت‌های نظامی آلمان در دانمارك، نروژ و اروپای غربی و به زانو در آوردن بریتانیا در سال ۱۹۴۱، هیتلر فرمان حمله به اتحاد شوروی را صادر كرد. جمعیت یهودی‌های كشورهای مورد تهاجم، مورد هجوم نازی‌ها قرار گرفتند و بسیاری از آنها كشته شدند. میلیون‌ها نفر دیگر از كسانی كه به عقیده نازی‌ها از نظر نژادی درجه دوم محسوب می‌شدند هم یا كشته می‌شدند یا باید تا حد مرگ كار می‌كردند. در دسامبر ۱۹۴۱ هیتلر به آمریكا اعلام جنگ داد. منتها جنگ در مرز شرقی و با اتحاد شوروی منابع آلمان را تحلیل برده بود. به‌طوری که در جون ۱۹۴۴، بریتانیایی‌ها و آمریكایی‌ها وارد فرانسه تحت اشغال آلمانی‌ها شدند. سپس نیروهای اتحاد شوروی هم پایتخت آلمان را گرفتند. به این ترتیب سرانجام هیتلر در ٣٠ آوریل ۱۹۴۵ در برلین پایتخت آلمان خودكشی كرد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است. لطفاً نظر خود را به آدرس پست الکترونیکی دانشنامه ارسال فرمایید.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- این نوشتار که به زبان انگلیسی در بی بی سی منتشر شده است، توسط خانم حمیده احمدیان‌راد به فارسی برگردان شده است.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها


[برگشت به بالا]