جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ خرداد ۲۶, پنجشنبه

ایمن محمد ربیع الظواهری

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[شبکه القاعده]


ایمن محمدربیع الظواهری (زادۀ سال ۱۹۵۱ م. - )، عرب مصری‌تبار که از وی به‌عنوان مغز متفکر شماری از عملیات شبکه القاعده نام برده شده و ایالات متحده آمریکا برای سرش بیست و پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده، چند هفته پس از کشته شدن اسامه بن لادن، به‌عنوان رهبر شبکه القاعده جانشین اسامه وی شد. الظواهری برای مدت طولانی دومین فرمانده القاعده بعد از بن لادن بود.


[] زندگی‌نامه

ایمن محمدربیع الظواهری در ۱۹ ژوئن ۱۹۵۱ میلادی در مصر زاده شد[۱]، او که از یک خانواده برجسته مصری است[٢]، در رشته پزشکی تحصیل کرد و در همان کشور به عضویت گروه حرکت جهاد اسلامی مصر درآمد[٣].

الظواهری پس از ترور انور سادات، رئیس جمهور مصر، در یک عملیات پلیسی در مصر دستگیر و محاکمه شد و چون مسلط به زبان انگلیسی بود به‌عنوان سخنگوی زندانیان جهاد اسلامی مصر انتخاب شد[۴].

وی پس از آزادی از زندان، از مصر به افغانستان رفت و در آنجا با اسامه بن لادن آشنا شد و در همانجا بود که شبکه القاعده پایه‌ریزی شد[۵]. به گزارش بخش فارسی بی بی سی:

    "ظاهرا در اواسط دهه ۱۹۸۰، الظواهری با اسامه بن لادن آشنا شد و بعدها به‌عنوان مشاور و پزشک مخصوص بن لادن، همکاری با او را آغاز کرد."[٦]

او به‌عنوان نفر دوم شبکه القاعده همچون اسامه بن لادن در ارتباط با حملات تروریستی از جمله بمب گذاری‌های ۷ اوت سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، حمله به کشتی جنگی یو اس اس کول، حملهٔ تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگُون و... تحت تعقیب بین‌المللی است[٧].

از ایمن الظواهری همواره به‌عنوان یکی از دستیاران نزدیک اسامه بن لادن و از جمله طراحان و سازمان‌دهندگان عملیات عمده‌ی القاعده، از جمله حملات انتحاری سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا نام برده شده است. از این روی، ایالات متحده برای سر او بیست و پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است[٨].

روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱٣۹۰ (۱۶ ژوئن ۲۰۱۱)، یک سایت متعلق به اسلامگرایان متن اطلاعیه‌ای را به نقل از رهبری شبکه القاعده منتشر کرد که در آن آمده است: "فرماندهی کل القاعده پس از مشورت‌های لازم، انتصاب شیخ ایمن الظواهری را به‌عنوان رهبر سازمان اعلام می‌کند."[۹]

انتصاب ایمن الظواهری چند هفته پس از کشته شدن اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده، اعلام شد.[۱٠] دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در واکنش به این خبر، می‌گوید ایمن الظواهری رهبر جدید گروه القاعده نیز همچون اسامه بن لادن قطعاً شکار می‌شود. وی افزوده است: "همانطور که ما هم به‌دنبال دستگیری و هم کشتن بن لادن بودیم و نهایتاً هم موفق به کشتن او شدیم، قطعاً همین کار را در مورد الظواهری می‌کنیم."

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اهمیتی ندارد چه کسی شبکه القاعده را هدایت می‌کند زیرا "القاعده یک ایدئولوژی ورشکسته است."

از جانب دیگر، "فرماندهی کل القاعده" در اطلاعیه خود گفته است که این گروه تحت رهبری الظواهری به "جهاد علیه ایالات متحده و اسرائیل ادامه می‌دهد."[۱۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]- آمریکا الظواهری را هم قطعا می‌گیرد، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ۱٦ ژوئن ۲٠۱۱ - ۲٦ خرداد ۱۳۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]