جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مرداد ۲, یکشنبه

آزمایش‌های دی ان ای

از: مهرداد یزدانی


فهرست مندرجات




[] آزمایش‌های دی ان ای

بی بی سی، گزارش می‌دهد: یک نهاد علمی در بریتانیا خواهان نظارت بیشتر بر تحقیقاتی شده که مولکول‌های دی ان ای انسانی را وارد ژن حیوانات می‌کند. آکادمی علوم پزشکی هم‌چنین نسبت به وارد کردن مقدار زیادی از سلول‌های مغزی انسان به مغز حیوانات هشدار داده است[۱].



دامنه‌ی علوم پزشکی هر روز گسترده‌تر می‌شود. خیلی از روش‌های درمانی و داروهای تازه را نمی‌شود اولین بار روی انسان آزمایش کرد. این است که دانشمندان روی جانور آزمایش می‌کنند. اما نه هر جانوری. حیوانی که با دستکاری ژنتیکی بعضی ویژگی‌های انسان را پیدا کرده باشد. مثلاً هر سلول این موش یک کروموزوم انسانی اضافه دارد تا بتوان داروهای تازه برای بیماری یا سندرم دان را رویش آزمایش کرد. موشی با بعضی ویژگی‌های آدم. آدم هر جا باشد، اخلاق هم معمولاً است. به این دلیل بوده که بعضی دانشمندان از آزمایش روی حیوان‌های با ویژگی‌های انسانی نگران شده‌اند. گفته‌اند باید این آزمایش‌ها مقید به اخلاق باشد. در آینده اکادمی علوم پژشکی بریتانیا بر حوزه‌های پژوهش که نیازمند حیوان‌های با ژن‌های انسان هستند، نظارت بیشتری می‌کند. به‌ویژه حیوان‌هایی که دستکاری مغزشان به آن‌ها نحوی هشیاری و رفتار شبه انسانی داده باشد.

پروفسور مارتین بابرو، متخصص ژنتیکی پزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید: "به‌واقع نمی‌دانیم که چنین نظارت مهمی چطور باید اجراء شود. اما می‌دانیم ممنوع کردن تمامی این آزمایش‌ها کار درستی نیست. چون مثلاً فهم بیماری‌های مغز مثل پارکنسون و آلزیمر مستلزم وارد کردن سلول‌های انسانی در مغر موش یا بعضی حیوان‌های دیگر هست."

بررسی نشان می‌دهد که بسیاری با آزمایش روی حیوان‌هایی که ژن انسان به سلول‌های‌شان وارد شده مخالفتی ندارند. مشروط بر این‌که نظارت بر این پژوهش‌ها کافی و انجامش اجتناب‌ناپذیر باشد.


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- هشدار آکادمی پزشکی بریتانیا در مورد آزمایش‌های دی ان ای، تارنمای فارسی بی بی سی: جمعه ٢٢ ژوئيه ٢٠۱۱ - ٣۱ تیر ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

تارنمای فارسی بی بی سی