جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

مرگ ناپلئون در تبعیدگاه سنت هلن

از: بهرام افتخاری


فهرست مندرجات



در روز ۵ مه سال ١٨٢١ میلادی ناپلئون اول امپراتور فرانسه در تبعیدگاهش در جزیره سنت هلن، یك جزیره دور افتاده در وسط اقیانوس اطلس جنوبی كه در سال ١٨١۵ میلادی پس از شكست در جنگ واترلو و بركناری‌اش از تخت سلطنت فرانسه توسط دولت بریتانیا به آنجا تبعید شده بود، درگذشت.



[] مرگ ناپلئون در تبعیدگاه سنت هلن

ناپلئون امپراتور سابق فرانسه را تعدادی از وفادارانش در تبعید همراهی كرده بودند، اما اغلب آن‌ها بی‌صبرانه در انتظار مرگ او بودند تا دوباره به فرانسه بازگردند.

براساس نتایج كالبد شكافی جسد ناپلئون كه توسط فرماندار بریتانیایی جزیره منتشر شد، ناپلئون بر اثر ابتلا به بیماری سرطان معده درگذشته بود.

اما، به گفته همراهان امپراتور تلخی تبعید و سختگیری‌های فرماندار جزیره مرگ او را تسریع كرده بودند. سر هودسون لاو، فرماندار سنت هلن از بیم فرار ناپلئون انواع تحقیرها و سختگیری‌ها را نسبت به او روا می‌داشت.

این مساله موجب شد به شایعه‌ای كه بریتانیایی‌ها موجب مرگ ناپلئون شده‌اند، دامن زده شود.

ناپلئون در مدت تبعید خاطرات و نظراتش را به كنت لاسكاز و نیز به برتران، گورگو و مونتولون دیگر همراهانش دیكته می‌كرد. كنت لاسكاز یك سال پس از درگذشت ناپلئون این یادداشت‌ها را تحت عنوان «خاطرات سنت هلن» منتشر كرد.

در سال ١٨۴٠ میلادی آدولف تیر نخست وزیر فرانسه برای كسب اعتبار برای لویی فیلیپ، پادشاه فرانسه برای بازگرداندن خاكستر جسد ناپلئون از سنت هلن به كشورش با لندن مذاكره كرد و بریتانیا این مساله را پذیرفت.

انتقال خاكستر جسد ناپلئون به یك مراسم عمومی باشكوه مبدل شد كه در آن یك میلیون فرانسوی شركت كرده و با هیجان فریاد «زنده باد امپراتور» را سر دادند.

پس از به قدرت رسیدن لویی ناپلئون بناپارت برادرزاده ناپلئون اول، خاكستر جسد او در عمارت انوالید دفن شد.

به این ترتیب، در روز ۵ مه سال ١٨٢١ میلادی ناپلئون اول امپراتور فرانسه در جزیره سنت هلن در تبعید درگذشت.

ناپلئون یكی از بزرگترین سرداران جنگی جهان محسوب می‌شود اما سراسر دوران سلطنت وی در جنگ گذشت و سرانجام تمام سرزمین‌هایی كه تصرف كرده بود را از دست داد و فرانسه را به فقر و فلاكت كشاند.

با این حال خاطره پیروزی‌های بزرگ وی در تاریخ ثبت شده و از افتخارات فرانسه محسوب می‌شوند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- بهرام افتخاری، مرگ ناپلئون در تبعیدگاه سنت هلن، روزنامه جام جم: دوشنبه ۱٢ ارديبهشت ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

روزنامه جام جم