جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

مسافرت محمدظاهر شاه به آمریکا

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[محمدظاهر شاه][روابط افغانستان و آمریکا]



[] مسافرت محمدظاهر شاه به آمریکا (۲-۱۹ سپتامبر ۱۹٦۳)

محمدظاهر شاه همراه با مکله حمیرا از ۲ تا ۱۹ سپتامبر ۱۹٦۳ میلادی، در زمان ریاست جمهوری جان اف. کند، سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برای نخستینبار به این کشور سفر کرد. جان اف. کندی در پذیرایی از شاه افغانستان در محوطه‌ی کاخ سفید (۵ سپتامبر ۱۹٦۳) گفت:

    "اعلیحضرتا! سبب بیشترین خورسندی من است که آمدن شما را برای بار نخست در کشورم، ایالات متحدۀ امریکا، از جانب ملتم خوش آمدید بگویم. با وجودی این که کشورهایمان هزاران مایل از هم فاصله دارند و مذهب، تاریخ، و فرهنگمان از هم متفاوت است؛ اما باز هم احساسات هر دو ملت در مورد آزادی و استقلال سیاسی و آیندۀ پر از امید کشورهایشان بهطور عمق یکسان است.

    شما مدت زیادی است که مسئولیت رهبری کشور خود را به عهده دارید و همواره کوشش نمودهاید که آزادی و تمامیت ارضی کشور خود را بهصورت موفقانه تأمین کنید.

    بنابراین، با وجود باران شدید که امروز میبارد، من گرمترین خوش آمدید ملتم را از صمیم قلب برای شما پیشکش میکنم."[۱]

همچنین محمدظاهرشاه در پاسخ یادآور شد:

    "جلاتمآب رئیس جمهور، از پذیرایی گرم و کلمات دوستانهیی که نسبت به من و کشور من اظهار فرمودند، طبعاً امتنان دارم. من آرزی ملاقات جلاتمآب و دیدن از این دمکراسی بزرگ و شناسایی با جنبههای مختلف زندگی کشور شما را در دل داشتم، که مسافرت دوستانهیی را جلالتمآب برای من میسر نمود. هر چند شرایط جغرافیایی کشورهای ما را هزاران مایل از هم دور ساخته، لیکن عشق به آزادی و عقیدۀ مشترک به کرامت انسانی این فاصله بزرگ را از بین برده و یک رابطهای ناگسستنی را بین ملتهای ما بهوجود آورده است.

    در این فرصت که برای اولینبار در این کشور زیبای شما قدم میگذارم، مسرت دارم، که بهترین تمنیات خودم و مردم افغانستان را به جلالتمآب شما و ملت نجیب شما اظهار بدارم.

    تمنا دارم این مسافرت من موجب تشیر مزید آن علایقی گردد که حکومت افغانستان و ملت افغانستان به آن ارزش بزرگی را قایل شدهاند. یکبار دیگر از پذیرایی گرم جلالتمآب تشکر میکنم."[٢]


[] گزارش ویدئویی




[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- متن سخنان جان اف. کندی، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا توسط خانم عایشه حکیمی به دری برگردان شده است.
[٢]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها