جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

مسعود به مراتب بیشتر از طالبان کمک خارجی دریافت می‌کرد

از: حکیم نعیم


فهرست مندرجات



[تاریخ افغانستان]
[احمدشاه مسعود]


آنچه در زیر می‌خوانید بازگردان فارسی دری یک سند وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است که افشا می‌کند: احمدشاه مسعود به مراتب بیشتر از طالبان کمک خارجی دریافت می‌کرد.


[] مسعود به مراتب بیشتر از طالبان کمک خارجی دریافت می‌کرد

با تذکر به این حقیقت آشکار و غیر قابل انکار که حرکت طالبان توسط پاکستان، چند کشور معلوم عربی و امریکا به میان آمد و طالبان به کمک مستقیم پاکستان و کشورهای نامبرده در مدت کوتاهی تقریباً ۹۰ فیصد خاک افغانستان را تصرف کردند. درک معمول موجود چنین است که طالبان بیش از مخالفان ائتلاف شمال به‌رهبری احمدشاه مسعود کمک خارجی دریافت می‌کردند و مسعود و یارانش "قهرمانانه" و فقیرانه تنها با تاراج لاجورد و زمرد، از مناطق دست داشته‌شان دفاع می‌کردند. اما سندی که در بانک اطلاعاتی آرشیف امنیت ملی امریکا وجود دارد، نشان می‌دهد که کمک‌هایی را که مسعود از ایران، روسیه، اوزبکستان، تاجیکستان و غیره کشورها دریافت می‌کرده است به‌مراتب زیادتر از کمک‌های دریافتی طالبان از پاکستان و سایر منابع بوده است.

سند فوق مکتوب رسمی سفارت امریکا در اسلام‌آباد است که از طرف سفیر وقت امریکا در اسلام‌آباد ویلیام میلام در ماه فبروری ۱۹۹۹ به وزارت خارجه امریکا و چندین نمایندگی سیاسی امریکا ارسال شده است.

در سند آمده است که مشکلات دوامدار اقتصادی در داخل پاکستان و مشکل طالبان با عربستان سعودی در مورد مسئله اسامه بن لادن دولت طالبان در افغانستان را سخت در بحران مالی قرار داده است، در حالی که مخالفان طالبان به رهبری احمدشاه مسعود کمک‌های نقدی بزرگی را از ایران دریافت می‌کنند.

در سند ذکر شده است که هرچند دولت پاکستان وعده سپرده است که در هر ماه یک یا چند میلیون دالر به طالبان بپردازد، اما این مبلغ در مقابل کمک‌هایی که مخالفان طالبان دریافت می‌کنند بسیار ناچیز است. در سند آمده است که جمعیت اسلامی مخالف عمده طالبان که احمدشاه مسعود مربوط آن می‌باشد، بر علاوه دریافت کمک نقدی از روسیه، اوزبکستان و تاجکستان، بزرگترین کمک‌ها را از ایران دریافت می‌کند. کمک‌های ایران به یک پایگاه نظامی در کولاب تاجکستان منتقل شده و از آنجا به پنجشیر ارسال می‌گردد. در سند هم‌چنان آمده است که تیم‌هایی از سازمان استخبارات و سپاه پاسداران ایران در نقطه مهم خنج در پنجشیر وجود دارند که در تقسیم پول و دیگر کمک‌های ایران به مسعود و دیگر قومندانان کمک می‌کنند. در اخیر ویلیام میلام نتیجه گرفته است "که بنابر اینکه درصدی بیشتری از ثروت مسعود از کشورهای خارجی تامین می‌شود، این خود مسعود را در نزد حامیانش مشکوک نشان می‌دهد، که خود بزرگترین مشکل مسعود به‌شمار می‌رود."[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- حکیم نعیم، وزارت خارجه امریکا افشا می‌کند: مسعود به مراتب بیشتر از طالبان کمک خارجی دریافت می‌کرد، پیام زن، شماره مسلسل ۶۶ و ۶۷، عقرب ۱۳۸۶ ـ نوامبر ۲۰۰۷



[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

وب سایت مجلۀ پیام زن (نشریۀ جمعیت انقلابی زنان افغانستان)