جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۱, پنجشنبه

ایران به مناطق مرزی افغانستان موشک شلیک کرد

گزارش از: بی بی سی


فهرست مندرجات

[روابط ایران و افغانستان]



[] ایران به مناطق مرزی افغانستان موشک شلیک کرد

حداقل هشت راکت که از داخل خاک ایران پرتاب شده بود به مناطق مرزی افغانستان اصابت کرده است.

روز پنجشنبه، ۲۱ میزان (مهر) ۱۳۹٠ (۱۳ اکتبر ٢٠۱۱) پلیس مرزی افغانستان، با تایید این حملات، گفت که موشک‌پرانی از داخل ایران به‌سوی مناطق مرزی ولایت نیمروز از روز چهارشنبه آغاز شد و تا بامداد پنجشنبه نیز ادامه داشته است.

جبار پردلی، فرمانده پلیس ولایت نیمروز در غرب افغانستان به بی بی سی گفت که یک پسر سیزده ساله در اثر این حملات زخمی و به یک بیمارستان منتقل شده است.


آقای پردلی گفت که هدف راکت‌های پرتاب شده عمدتاً مناطق موسوم به "گذر عبدالرحمان و خواجه عبدالرحمان" در حاشیه غربی ولایت نیمروز بوده است.

به گفته فرمانده پلیس نیمروز، از سال‌ها پیش بین مرزبانان افغانستان و ایران بر سر مالکیت این منطقه اختلاف وجود داشته است.

آقای پردلی به بی بی سی گفت: "این برخوردها از حالا نیست، بلکه از سال‌های ۱۳۵۲ تا حالا جنگ منازعه میان پلیس مرزی افغانستان و پلیس مرزی ایران وجود داشته و این مشکل تا حالا حل نشده است."

او افزود: "در این اواخر، آن‌ها (ایران) می‌خواهند تاسیسات نظامی خود را مانند اعمار برج‌ها در این ساحه آغاز کنند و پلیس ملی ما براساس وظیفه‌ای که دارد مجبور است از تمامیت ارضی افغانستان دفاع کند و متاسفانه درگیری‌ها صورت گرفته است."

برخی خبرگزاری‌ها گفته بودند که موشک‌های پرتاب شده از سوی ایران به‌نواحی مسکونی اصابت نکرده اما اظهارات فرمانده پلیس نیمروز با این گزارش‌ها تفاوت دارد.

جبار پردلی گفت که حملات راکتی از خاک ایران، عمدتاً مناطق مسکونی را هدف قرار داده و نیروهای پلیس افغانستان نیز به حملات متقابل دست زده‌اند.

دفتر والی نیمروز نیز به بی بی سی گفت که با وجود درخواست‌های مکرر از حکومت مرکزی افغانستان برای رسیدگی به مشکل مرزی با ایران در این منطقه، این مساله همچنان حل نشده باقی مانده است.

یک مسئول دفتر والی نیمروز گفت که افراد پلیس افغانستان در اعتراض به اقدام مرزبانان ایران به ساخت‌وساز تاسیساتی در این منطقه، دست به شلیک هوایی زدند تا مانع از ادامه عملیات ساختمانی در این منطقه شوند.

او گفت که در سال‌های اخیر، نقطه صفری مرز در این منطقه از بین رفته و در مورد اینکه مرز افغانستان و ایران دقیقاً در کدام محل واقع شده بین دو طرف اختلاف‌نظر وجود دارد.

پلیس مرزی افغانستان و ایران در گذشته نیز بارها بر سر تعیین خط مرز، با هم مشکل پیدا کرده‌اند اما این درگیری‌های پراکنده تلفات جانی نداشته است.

از جمله، روز ۱۴ سپتامبر سال جاری به‌نقل از منابع مرزبانی افغانستان گزارش شد که به‌دلیل اقدام نیروهای ایرانی برای ایجاد یک پاسگاه مرزی در منطقه مورد اختلاف، بین دو طرف تیراندازی روی داده است.

افغانستان هم‌اکنون از ناحیه پاکستان، دیگر کشور همسایه خود نیز با خطر حملات راکتی روبرو است.

مقامات افغان گزارش کرده‌اند که ظرف ماه‌های اخیر، ده‌ها راکت از خاک پاکستان به‌سوی مناطق شرق افغانستان شلیک شده که تلفات جانی نیز در پی داشته است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
يادداشت ٢: مقامات وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان شلیک هاوان را از جانب ایران به خاک افغانستان تایید می‌کنند و می‌گویند این حملات بالای روابط ایران و افغانستان تاثیرات منفی به‌جا می‌گذارد.
ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آشنا، صدای امریکا در این مورد گفت "هرچند ما به ولایت نیمروز جز و تام نداریم که دقیق گزارشات خود وزارت دفاع را داشته باشیم، اما طوری که منابع امنیتی گفته‌اند، شلیک سلاح سنگین در آنجا صورت گرفته، افغانستان و ایران دو کشور همسایه هستند که مناسبات خوب دارند، این چنین حرکت‌ها به نفع مناسبات دو کشور نیست، این قضیه از طریق شورای امنیت زیر بحث گرفته می‌شود و بعداً فیصله می‌شود تا یک پاسخ مناسب ارایه شود، در روابط دو کشور که روابط دوستانه و برادرانه دارند چنین تحرکاتی می‌تواند تاثیراتی منفی داشته باشد."
شلیک هاوان از سوی ایران در حالی به خاک افغانستان صورت گرفته است که مناطق مرزی افغانستان با پاکستان نیز در ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد صدها فیر راکت و توپخانه از جانب پاکستان بوده است.
با وجود اعتراضات گسترده مردم افغانستان و تقاضای مکرر حکومت این کشور، این راکت پراگنی‌ها همچنان ادامه یافته و باعث تلفات و خسارات زیادی شده است. در حالی که مقامات امنیتی افغان این حملات را به شدت محکوم می‌کنند، می‌گویند تحقیقات کمیسیون سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ایساف در این مورد ادامه دارد. ظاهر عظیمی در این مورد افزود "نیروهای امنیتی آماده‌گی خود را نشان دادند تا در صورتی‌که لازم باشد، پاسخ مناسبی ارایه کنند، موضوع در شورای امنیت زیر بحث است که از مجرای دیپلوماتیک، از طریق کمیته سه جانبه، وزارت دفاع و ایساف و پاکستان زیر غور است تا بتوانیم این مسأله را از راه‌های دیپلوماتیک حل کنیم." [رجوع شود به: حمله راکتی ایران بر مناطق سرحدی افغانستان، رادیو آشنا صدای آمریک: پنجشنبه ۱٣ اکتوبر ٢٠۱۱]



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پلیس مرزی افغانستان: ایران به مناطق مرزی راکت شلیک کرد، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ۱٣ اکتبر ٢٠۱۱ - ٢۱ مهر ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی