جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۱, پنجشنبه

دستیار کرزی از ایران پول می‌گیرد

از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات




[] دستیار کرزی از ایران پول می‌گیرد

این روزنامه در تازه‌ترین شماره خود در روز یکشنبه، ۲۴ اکتبر خود نوشته که عمر داوودزی، دستیار ارشد آقای کرزی از فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل به‌طور مستقیم پول گرفته است.

نیویورک تایمز این موضوع را از قول یک مقام افغان که نخواسته نامش فاش شود نوشته و افزوده که آقای داوودزی این پول را در داخل هواپیمای حامل آقای کرزی در جریان سفری به ایران در ماه آگوست سال گذشته میلادی گرفته است. آقای داوودزی در گذشته سفیر افغانستان در تهران بوده است.

نویسنده گزارش افزوده است که این پول اسکناس‌های یورو، پول واحد اروپا بوده که در میان چندین پاکت به‌صورت یک بسته پلاستیکی به آقای داوودزی داده شد.

نیویورک تایمز افزوده که یک مقام دیگر افغان تایید کرده است که رئیس دفتر آقای کرزی یک چمدان بزرگ پر از پول را به‌خانه خود برده است.

یک مقام افغان به نیویورک تایمز به‌شرط این که نامش محفوظ بماند گفته است: "این پول ایرانی است. این را بسیاری از ما می‌دانیم."

این روزنامه از منابع مختلف غربی و افغان نوشته که این پول بخشی از پول‌های ایران است که به‌صورت "سری و مداوم" برای خریدن صداقت و وفاداری آقای داوودزی و تامین منافع ایران در کاخ ریاست جمهوری افغانستان به‌کار می‌رود.

نیویورک تایمز افزوده که عمر داوودزی و حامد کرزی بخشی از این پول‌ها را به شماری از اعضای مجلس، رهبران قومی و حتی فرماندهان طالبان می‌دهند.

این روزنامه از قول منابع غربی و افغان، که نخواسته نام‌های‌شان افشا شود، نوشته که ایران تلاش دارد در روابط دولت افغانستان و آمریکا و سازمان ناتو درز ایجاد کند.

یک مقام غربی به نیویورک تایمز گفته که ایران این پول‌ها را به‌گونه "رشوه" به رئیس جمهوری افغانستان می‌دهد و وظیفه آقای داوودزی این است که منافع ایران را در کاخ ریاست جمهوری افغانستان حفظ کند.

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل از دادن پاسخ در مورد این اتهامات خودداری کرده، اما یکی از سخنگویان سفارت ایران به رسانه‌های محلی در کابل گفته که نوشته نیویورک تایمز "شایعه" است. منابع دولت افغانستان هم در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

این نخستین‌بار نیست که مقام‌های ارشد دولت افغانستان متهم به دریافت پول از منابع خارجی می‌شوند. در گذشته هم خبرهایی مشابه به‌رسانه‌ها درز کرده بود.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- نیویورک تایمز: دستیار کرزی از ایران پول می‌گیرد، بخش فارسی بی بی سی: یکشنبه ٢۴ اکتبر ٢٠۱٠ - ٠٢ آبان ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته

روابط ایران و افغانستان
رابطۀ ایران و افغانستان پس از سقوط طالبان
چمدان‌های پر از پول ايران در افغانستان!



[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی