جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

کالوین گیبز، قاتل غیرنظامیان در افغانستان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[گروه کشتار]


محاكمه نظامی كالوين گيبز (٢٦ ساله)[۱] نقطه اوج تحقيقاتی هجده ماهه درباره وحشيانه‌ترين رفتاری است كه نيروهای ارتش آمريكا در مدت يك دهه جنگ در افغانستان به ارتكاب آن متهم شده‌اند.

مسؤولان وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كردند تحقيقات دربارۀ مصرف حشيش در واحد تحت فرماندهی گيبز به كشف اين ماجرا منجر شد كه به وجهه آمريكا در جهان آسيب رساند.


كالوين گيبز، كه اهل بلينگس در ايالت مونتانا است، يك تيم پنج نفری امريكايی مرگ را كه هنگام گشت‌زنی، غيرنظاميان را به گلوله می‌بستند، هدايت می‌كرد. گيبز به قتل عمد و قطع انگشتان اجساد و كتك‌زدن همكارش كه مصرف گسترده حشيش در داخل واحد نظامی او را به مقامات بالاتر اطلاع داده بود، متهم شد. در مدارك دادگاه آمده است كه استخوان انگشتان و پاهای قربانيان افغان نزد گيبز پيدا شده است[٢].


[] افسر آمریکایی به حبس ابد محکوم شد

یک دادگاه نظامی در آمریکا یک گروهبان آمریکایی را به‌دلیل کشتن سه غیر نظامی در افغانستان به حبس ابد محکوم کرد. این مرد که کالوین گیبز نام دارد، بخش‌های از اجساد کشته‌شدگان را به‌عنوان یادگاری با خود نگهداشته بود. او گفته است نگهداری اجساد این کشته‌شدگان برای او مانند نگهداری شاخ گوزنی بود که پس از شکار نگه‌می‌دارند.

کالوین گیبز عالی‌ترین فرد در میان پنج سربازی است که سال گذشته به قتل عمد سه غیر نظامی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان متهم شدند.

این سربازان آمریکایی بعد از کشتن غیر نظامیان برای این‌که نشان دهند که کشته‌شدگان مسلح بوده‌اند، سلاح‌های خود را در کنار اجساد قربانیان رها کردند.


سه تن از سر بازان به‌جرم خود مبنی بر کشتن غیر نظامیان، اعتراف کردند و دوتن دیگر از آن‌ها علیه گبز شهادت دادند. آن‌ها در دادگاه گفتند که گبز افغان‌ها را وحشی می‌دانست.

قاضی هم‌چنین گفته است که کالوین گیبز دست کم هشت سال از محکومیت خود را باید در زندان سپری کند و پس آن ممکن است بتواند به قید وثیقه آزاد شود. در همین حال وکیل مدافع گیبز گفته است که همکاران او دست به یکی کرده‌اند تا با شهادت علیه او جرم خود را سبکتر کنند.

محاکمه گیبز و همکارانش از معدود مواردی است که در ده‌سال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، اتفاق می‌افتد. آنچه این مورد را استثنا می‌کند، این است که کالوین گیبز و همکارانش مرتکب قتل عمد غیر نظامیان شده‌اند. اما مرگ غیر نظامیان در نتیجه حملات هوایی و یا عملیات نیروهای خارجی در افغانستان نیز در مواردی، تلفات غیر نظامیان را به‌دنبال داشته است[٣].


[] یک نمونه از جنایت گروه کشتار

ویدیویی منطقه‌ی مرگ



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- به گزارش اسلام تایمز گروهبان دوم "کالوين گيبز" يکی از پنج سرباز امريکايی به شمار می‌آيد که به قتل سه غيرنظامی افغان در ولايت قندهار افغانستان در سال ٢٠۱٠ ميلادی متهم است. کالوين گيبز ٢۵ ساله، اين تيم امريکايی مرگ را که هنگام گشت‌زنی، غيرنظاميان افغان را به گلوله می‌بستند، هدايت می‌کرد. اتهام‌های گيبز شامل قتل عمد، توطئه و نگه‌داری برخی اعضای بدن کشته‌شدگان مانند دندان، انگشت و استخوان پا به‌عنوان غنائم جنگی است.
[٢]- كالوين گيبز، جنايتكار آمريكايی به جرم رفتار وحشيانه با مردم افغانستان محاكمه می‌شود، پایگاه خبری تحلیلی افغان نیوز: شنبه ۱٣۹٠/٠٨/٠٧
[٣]- افسر آمریکایی به دلیل قتل غیر نظامیان در افغانستان به حبس ابد محکوم شد، بخش فارسی بی بی سی: جمعه ۱۱ نوامبر ٢٠۱۱ - ٢٠ آبان ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]