جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

آینده حقوق بشر در افغانستان

"گزارش از: بی بی سی

حقوق بشر در افغانستان

آینده حقوق بشر در افغانستان با تهدید جدی روبرو است

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در یک گزارش ۶۶۵ صفحه‌ای که در اول فوریه ۲۰۱٣ منتشر کرده وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ را در ۹۰ کشور جهان بررسی کرده است. بخشی از این گزارش به وضعیت حقوق بشر در افغانستان اختصاص یافته است.

در گزارش این سازمان در مورد افغانستان آمده است که حکومت به‌رهبری حامد کرزی به جنگسالاران و ناقضان حقوق بشر و «مقامات مفسد» اجازه داده است تا در رده‌های بالایی حکومت کار کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که وضعیت زنان و دختران افغان که پس از سال ۲۰۰۱ بهتر شده بود در سال گذشته به‌دلیل افزایش ناامنی‌ها، بدتر شده است.


[] انتقاد از طالبان

سازمان دیدبان حقوق بشر، از طالبان نیز به‌دلیل آسیب رساندن به غیر نظامیان انتقاد کرده است. این گزارش می‌افزاید، طالبان به حملات غیرقانونی خود ادامه داده‌اند، حملاتی که در آن افراد غیر نظامی کشته می‌شوند.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش از طالبان به‌عنوان گروهی نام برده که تفاوتی بین نظامیان و غیر نظامیان قایل نیست.

در این گزارش از برد آدامز، رئیس بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نقل شده که آینده حفاظت از حقوق بشر در افغانستان، با شک و تردید جدی روبرو است.

آدامز گفته است فساد، ضعیف حاکمیت قانون، حکومتداری بد، و سیاست‌ها و عملکردهای سوءاستفاده‌جویانه، آسیب‌پزیرترین شهروندان افغان را از حقوق بشری‌شان محروم کرده است.


[] انتقاد از حامیان بین‌المللی

از بازیگران بین‌المللی دخیل در مسایل افغانستان نیز در این گزارش انتقاد شده است. در گزارش آمده است: خستگی فزاینده بین‌المللی از افغانستان، فشار سیاسی بر حکومت برای حفاظت از حقوق بشری شهروندان را، کم کرده است.

این نهاد گفته است که باوجود وعده‌های پیشین بازیگران بین‌المللی، تعهدات جهانی برای دفاع از حقوق اساسی در افغانستان کم‌رنگ‌تر شده و قطع کمک‌های جهانی، همین حالا دروازه‌های مکاتب و مراکز درمانی را در بخش‌هایی از افغانستان بسته است.


[] دستگاه قضایی، مانع رشد زنان

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، دستگاه قضایی افغانستان به‌عنوان مانع و تهدید جدی در برابر زنان برای رسیدن آن‌ها به حقوق برابر با مردان، معرفی شده است.

براساس این گزارش تنها در سال ۲۰۱۲ چهارصد زن و دختر به اتهام «جرایم اخلاقی» مانند فرار از خانه و یا برقراری رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج، زندانی شده‌اند.

در این گزارش گفته شده است که هرچند زنان در سال اخیر در سمت‌های مهم دولتی منصوب شده‌اند اما هنوز هم آن‌ها با ظلم و بی‌عدالتی روبرو هستند.

این گزارش تاکید می‌کند که طالبان نیز به‌صورت مشخص زنان فعال را هدف قرار می‌دهد. ترور ناجیه صدیقی سرپرست ریاست امور زنان لغمان و اعدام یک دختر ۲۲ ساله در درۀ غوربند پروان به‌دست طالبان به اتهام زنا در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان خشونت‌هایی سازمان یافته‌ای که از سوی شورشیان بر زنان افغان اعمال می‌شود، نام برده شده است.

حمله نیروهای شورشی بر نهادهای آموزشی از دیگر نگرانی‌هایی است که در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر مطرح شده است. بر اساس این گزارش، تنها در شش‌ماه اول سال گذشته، شورشیان ۳۴ بار به مدارس حمله کرده‌اند.


[] افغان‌ها گیر مانده‌اند

این گزارش وضعیت مردم افغانستان را نگران‌کننده توصیف می‌کند. مردمی که بین طالبان که اعتنایی به رعایت حقوق بشر ندارند و دولت حامد کرزی که به‌فکر حفاظت از حقوق بشر نیست، گیر مانده‌اند. در این گزارش، جنگسالاری، جدی‌ترین مشکل افغانستان توصیف شده است.

برد آدامز، رئیس بخش آسیایی این نهاد، گفته است که نام حکومت افغانستان با فساد، شکنجه و معافیت ناقضان حقوق بشر مترادف شده است و امدادگران خارجی باید کمک مستقیم خود به این حکومت را، با بهبود حقوق بشر و حسابدهی از بدرفتاری‌های گذشته، مشروط کنند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- آینده حقوق بشر در افغانستان با تهدید جدی روبرو است، بخش افغانستان سایت فارسی بی بی سی: جمعه ٠۱ فوريه ٢٠۱٣ - 13 بهمن ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش افغانستان، سایت فارسی بی بی سی