جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

فلوئور

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[شیمی][عناصر]


فلوئور (به انگلیسی: Fluorine؛ به آلمانی: Fluor)، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان F و عدد اتمی ۹ یافت می‌شود. این عنصرگازی یک ظرفیتی، هالوژن، به رنگ زرد کم رنگ و سمی می‌باشد وازتمامی عناصر، الکترونگاتیوتر و واکنش‌پذیرتر است. نوع خالص آن بسیار خطرناک و در صورت تماس با پوست، سوختگی‌های شیمیایی شدید ایجاد می‌کند[۱].


[] تاریخچه

«گئورگيوس آگريكولا» (Georigius Agricola) در سال ۱۵۲۹ میلادی، فلوئور را (از واژه لاتین «fluere» به‌معنی روانی و شارش یا دگرگونی پیاپی) به‌شکل فلورسپار و به‌خاطر کاربرد آن به‌عنوان یک گدازآور (ماده‌ای که برای بهبود جوشکاری فلزات یا کانی‌ها به‌کار می‌رود) شناسایی کرد. «شواندهارد» (Schwandhard) در سال ۱۶۷۰ متوجه شد سطح شیشه در صورتی‌که در معرض فلورسپار همراه با اسید قرار گیرد نقش‌هایی حک می‌گردد. «کارل ویلهلم شیله» (Karl Scheele) و بسیاری از محققان بعد از او از جمله «همفری دیوی»، «آنتوان لاووازيه»، «ژوزف لویی گی‌لوساك» و «لويی تنار» (Louis Thenard) همگی با اسید هیدروفلوئوریک به آزمایش پرداختند (بعضی از آزمایش‌ها به فاجعه ختم شد).

این عنصر سال‌های زیادی بعد از آن به‌دست نیامد چون هنگامی‌ که آن‌را از یکی از ترکیباتش جدا می‌کردند، فوراً به مواد باقی‌مانده آن ترکیب حمله می‌کرد و با آن واكنش می‌داد. سرانجام بعد از تقریباً ۷۴ سال تلاش مداوم، هانری موآسان در سال ۱۸۸٦ موفق به تهیه فلورین شد.

اولین تولید تجاری فلوئور در پروژه بمب اتمی «منهتان» (Manhattan) در جنگ جهانی دوم بود که از ترکیب هگزا فلوئورید اورانیم (UF٦) برای جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم استفاده شد. از این فرآیند هنوز هم در تجهیزات نیروی هسته‌ای کاربرد دارد.


[] ویژگی‌ها




[] کاربردها




[] ترکیبات




[] هشدارها




[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط الهه محمدی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رضا مرادی، شناخت عناصر: فلوئور، اطلاعات علمی، سال بیست و پنجم، شمارۀ ٦، فروردین ۱٣۹٠، ص ٣٢
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]