جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

گیلانی، فاطمه

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


فاطمه گیلانی (زادۀ ۱٣٣٣ خ - )، در حال حاضر، رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان (جمعيت افغانی سره‌مياشت) است[۱].


[] زندگی‌نامه

فاطمه گیلانی فرزند پیر سید احمد گیلانی، یکی از شخصیت‌های سرشناس مذهبی افغانستان، در سال ۱٣٣٣ خورشیدی (۱۹۵۴ میلادی) در شهر کابل زاده شد[٢]. مادر بزرگ مادریش، کوچک‌ترین خواهر شاه امان‌الله بود. در یک خانوادۀ مرفه بزرگ شد و به گفتۀ خودش «هیچ‌گاه نفهمید که گرسنگی و برهنگی یعنی چه؟»[٣]. آموزش ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان (لیسه) ملالی به پایان برد[۴]. تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ملی کشور ایران، در رشته ادبیات فارسی و تاریخ، ادامه داد و به گفتۀ خود او، «از تدریس بزرگ‌ترین استادان ایران، مانند: دکتر عبدالحسین زرین‏‌کوب، سید محمدصادق جوهری، خانم آریان، دکتر علی آذرخشی، دکتر علی فاضل، رضا شبانی و... برخوردار بوده است.»[۵] وی، فوق‌لیسانس (ماستری) را در رشتۀ علوم اسلامی و فقه از دانشگاه اسلامی (Muslim College) کشور انگلستان به‌دست آورد[٦].

فاطمه، در دوران جهاد، به‌عنوان سخنگوی مجاهدین (حزب محاذ ملی اسلامی) خدمت می‌کرد، و افزون بر آن، در راستای خدمت به کودکان بی‌سرپرست و مداوای مجاهدین زخمی خدمات ارزنده انجام داده است[٧]. این‌که او چگونه به رضاکاری روی آورد، خود چنین می‌گوید:

«در ۱٢ سالگی در همین اداره هلال احمر رضاکار بودم؛ چون مادر و مادر کلانم هم رضاکار بودند. من هم فکر می‌کردم این کار بخشی از زندگی‌ام است. به این معنا که فرهنگ رضاکاری در وجودم بود. در خانه‏‌یی بزرگ شدم که پول زیاد بود و همین پول به هزارها نیازمند اختصاص داده می‏‌شد. به خوراک، پوشاک، بهداشت و به همه ضرورت‏‌های زندگی‏‌شان در نظر گرفته می‏‌شد. یعنی این فرهنگ در وجودم بود. اما کار در یک نهاد رسمی انتخاب خودم بود. حال نزدیک هفت‌ونیم سال می‌شود که ریاست هلال احمر را به‌عهده دارم. گاهی وقت‏ که به کارم فکر می‌کنم به‌خودم آفرین می‌گویم که توانسته‌ام یک نهاد ملی و بین‌المللی را به‌خوبی گردانندگی کنم. می‏‌فهمیدم که خوب هستم، اما نمی‌فهمیدم که این‏‌قدر خوب باشم. به‌همین خاطر از خود و کارم راضی هستم.»[٨]

پس از تحصیلات، فاطمه مدتی، به‌عنوان کارشناس در امور قوانین اسلامی و خانواده، در دفتر مشاوران شرعی «مسلم کالج» شهر لندن کار می‌کرد و همچنین، پس از سقوط حکومت طالبان در افغانستان، عضویت کمیسیون تدقیق قانون اساسی افغانستان را به‌عهده داشت. وی، در ۱۹ اسد ۱٣٨۵ خورشیدی (۱٠ آگست ٢٠٠٦ ميلادی)، فاطمه گیلانی، از سوی حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، به‌عنوان رییس عمومی جمعیت هلال احمر افغانی، به شورای ملی (ولسی جرگه) معرفی شد[۹].

فاطمه گيلانی، زمانی که در ٣٠ قوس ۱۳۹۱، در نودمين سالگرد تأسيس جمعيت هلال احمر ايران شرکت کرد، جايزۀ صلح و دوستی را از دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به‌دست آورد. جايزه صلح و دوستی عالی‌ترين مدال هلال احمر ايران، هر ده‌سال، یکبار به شخصيت‌های داده می‌شود كه در امور بشردوستانه فعاليت‌های شايان انجام داده باشند[۱٠].




[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]- زندگی انسانی به آرامش نیاز دارد، وب‌سایت هفته‌نامۀ راه مدنیت
[۴]-
[۵]- پیشین، وب‌سایت هفته‌نامۀ راه مدنیت
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]- کاندیدان لوی څارنوالی، ریاست عمومی امنیت ملی، د دافغانستان بانک و سره‌میاشت به ولسی‌جرگه معرفی شدند، نوای افغانستان
[۱٠]- فاطمه گیلانی، مدال صلح و دوستی را از رئیس جمهور ایران دریافت کرد، خبرگزاری صدای افغان (آوا): شنبه ۲ جدی ۱۳۹۱
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]