جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

جمعیت هلال احمر افغانی

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


جمعیت هلال احمر افغانی (به پشتو: جمعیت افغانی سره‌میاشت؛ به انگلیسی: Afghan Red Crescent Society با مخفف: ARCS)، نخستین سازمان خیریه افغانستان است که وظایف مهم و متعددی در مسایل مربوط به امدادرسانی در حوادث غیر مترقبه و امداد و کمک به بینوایان را بر عهده‌ دارد[۱]. این جمعیت در سال ۱۳۰٨ خورشیدی بنیاد گذاشته شد.


[] تاریخچه

در سال ۱۳۰٨ خورشیدی، برای نخستین‌بار با کوشش و پیگیری بلدیه (شهرداری) کابل، جمعیت هلال احمر افغانی به‌عنوان یک نهاد خیریه به‌نام «مجلس امدادیه ملی»، در یک گردهمایی شهروندان خیراندیش در باغ عمومی شهر کابل، به‌منظور یاری رسانیدن به مستمندان و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست تاسیس گردید[٢].

پس از سه سال، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، براساس پیشنهاد کنفرانس نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر که در هاگ برگزار شده بود، دولت افغانستان «مجلس امدادیه ملی» را به‌نام «محراب احمر» تغییر نام داد تا خدمات بشردوستانه را در چهارچوب وزارت مالیه (دارایی) به پیش ببرد. سپس، این نهاد در ساختار وزارت صحت عامه جا گرفت.

جمعیت هلال احمر افغانی، در سال ۱۳۳٠ خورشیدی، براساس فرمان محمدظاهر شاه، با تدوین اساسنامه که دربرگیرندۀ مکلفیت‌ها و صلاحیت‌های این کانون خیریه بود به‌عنوان یک ارگان خیریه ملی بی‌طرف، مستقل و رضاکار به‌نام «جمعیت افغانی سره‌میاشت» به‌رسمیت شناخته شد.


[] فعالیت‌های بشردوستانه





[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]