جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۸, جمعه

رحیمی، حمید

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[مشت‌زنی][بوکس در افغانستان]


حمید رحیمی (به انگلیسی: Hamid Rahimi) ملقب به اژدر[۱] (زادۀ ۱۳٦۲ خ - )، نخستین قهرمان افغانستان در مسابقات جهانی بوکس است[٢].


[] زندگی‌نامه

حمید رحیمی، در ۲۱ شهریور ۱۳٦۲ خورشیدی، در کابل در یک خانوادۀ هزاره‌تبار زاده شد. در سال ۱۳٧۱ خورشیدی (۱۹۹۲ میلادی)، زمانی که جنگ‌های داخلی در افغانستان اوج گرفت، زادگاه خود را همراه با خانواده به‌مقصد آلمان ترک گفت و در هامبورگ اقامت گزید[٣]. جنگ و خشونت در افغانستان که او از دوران کودکی شاهد آن بود، آغازی برای حرفۀ بوکس برای او شد[۴].

باری این مهاجر ۱۱ ساله، به‌خاطر عدم آشنایی با زبان آلمانی، که قادر به‌درک کردن پرسش‌های آموزگار در کلاس درس نبود، مورد تمسخر همکلاسی‌های خود قرار گرفت. در وقت زنگ تفریح، سه شاگرد همکلاسی‌اش، او را رها نکرده و ریشخندکردن او را به بیرون از کلاس کشاندند. او که توانایی دفاع به‌صورت محاوره‌ای از خود را نداشت، ناگزیر با درگیری فیزیکی در برابر آنان، از خود پاسداری کرد. این اقدام او، به‌جای مجازات، مورد تقدیر قرار گرفت و برای او احترام به‌بار آورد، طوری‌که از آن پس، هیچ‌وقت باری دیگر، نگرش تمسخرآمیز کسی حمید را نیازرد و این لحظه‌ای بود که او دریافت که می‌تواند توسط مشت‌هایش برای خود شهرت کمایی کند و دلچسپی او به بوکس از همین‌لحظه آغاز شد و در همان آغاز اراده و قدرت خود، در ورزش‌های رزمی را به نمایش گذاشت[۵].

در سال ۱۳٧٧ خورشیدی (۱۹۹۸ میلادی)، رحیمی، به‌دنبال هدفمند ساختن قدرت خود، تای بوکس (جیم کی وان) را آغاز کرد[٦] و در سال ۱۳٧۹ (٢٠٠٠ میلادی) به ورزش بوکس روی آورد[٧]. وی، در سال ۱۳۸۱ (٢٠٠٢ میلادی) برای مدت سه ماه در یک اردوگاه‌ی تای بوکس در کشور تایلند فنون بکس تایلندی را فراگرفت[٨]. از سال ٢٠٠۳ تا سال ٢٠٠٧، به‌عنوان بوکسر آماتور و از سال ٢٠٠٧ تاکنون به‌عنوان بوکسر حرفه‌ای در کشور آلمان فعالیت می‌کند[۹].


[] مسابقات

رحیمی، بوکسر افغان، تاکنون ۱۵ بار به‌شکل حرفه‌ای مسابقه برگزار کرده که هر ۱۵ بار، برحریفان خود غالب گردیده و در مجموع، در ۵ مسابقه حریفانش را ناک اوت نموده است[۱٠].

حمید رحیمی، که شب شنبه، ٦ حوت ١٣٩٠، در شهر هامبورگ آلمان در برابر حریف آلمانی – روسی‌الااصل خود وارد رینگ شد، پس از هشت روند مبارزه در برابر روسلان رودویچ، توانست وی را به زانو در آورده (ضربه فنی کرد) و به مقام قهرمانی جهان دست یابد[۱۱]. پس از این مسابقه، مسوولان اتحادیه جهانی بوکس، کمربند طلایی این اتحادیه را به کمر رحیمی بست و او را به‌عنوان قهرمان جهان معرفی کرد[۱٢]. حمید رحیمی، پس از ٦۹ سال اولین عنوان قهرمانی جهان را برای افغانستان به ارمغان آورد. پاینده اختری، رییس فدراسیون بوکس افغانستان گفت: «با این پیروزی، جایگاه مشت‌زنی افغانستان در سطح دنیا نیز تغییر کرد و حریفان بزرگ ما واقعیتی به‌نام افغانستان را در رقابت‌های مشت‌زنی باور کردند.»[۱٣]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]