جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آبان ۱۹, یکشنبه

صندوق ملی مردم‌سالاری

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[دمکراسی][نهادهای بین‌المللی]


صندوق ملی مردم‌سالاری (به انگلیسی: National Endowment for Democracy با مخفف NED)، یک بنیاد خصوصی غیرانتفاعی است که خود را متعهد به پرورش دادن و تقویت نهادهای مردم‌سالاری در سرتاسر جهان می‌داند. این صندوق، هر سال بیش از ۱٠٠٠ کمک مالی برای پشتیبانی از پروژه‌های گروه‌های غیردولتی فعال در زمینه مردم‌سالاری در بیش از ۹٠ کشور جهان اعطا می‌کند.

این صندوق از زمان تاسیس خود در سال ۱۹٨٣ تاکنون در کلیه چالش‌های مردم‌سالاری در تمام دنیا حضور فعال داشته و به نهادی چند وجهی (پردامنه) بدل شده که فعالیت‌ها و منابع آن زمینه‌ساز تبادل دانش و افکار میان فعالان، کارورزان و دانش ورزان مردم‌سالاری در سرتاسر جهان است.


[] نهادی منحصر به‌فرد

صندوق ملی مردم‌سالاری، نهادی منحصر به‌فرد است. ماهیت غیردولتی این صندوق قابلیت انعطافی به آن می‌بخشد تا بتواند در دشوارترین شرایط که در برخی از نقاط جهان شاهد هستیم، فعالیت کرده و هرگاه زمینه‌ای برای تغییرات سیاسی وجود داشته باشد سریعاً واکنش نشان دهد. این صندوق متعهد به رشد و توسعه نهادهای مردم‌سالاری مانند احزاب سیاسی، اتحادیه‌های صنفی، بازارهای آزاد و سازمان‌های تجاری و نیز بسیاری از ارکان جوامع پویای مدنی در خارج است تا از این طریق، حقوق بشر، رسانه‌های مستقل و حاکمیت قانون تثبیت گردد.

این رویکرد همه‌جانبه در خدمت ابعاد مختلف مردم‌سالاری است و تاریخچه صندوق ملی مردم‌سالاری نشان می‌دهد که رویکردی بسیار موثر و عملی بوده است. پشتیبانی و کمک‌های این صندوق به گروه‌های حاضر در کشورهای دیگر که بخش اعظم آن با بودجه کنگره آمریکا تأمین می‌گردد، بیانگر پیام همبستگی و اتحاد این نهاد با طرفداران مردم‌سالاری است که در راه اعتلای آزادی و حقوق بشر فعالند و اغلب در گمنامی و انزوا به‌سر می‌برند.

صندوق باور دارد که آزادی یک خواسته فراگیر و جهان‌شمول انسانی است که با توسعه نهادها، رویه‌ها و ارزش‌های مردم‌سالاری تحقق خواهد یافت. مردم‌سالاری با انتخابات تک محوری محقق نمی‌گردد و نباید بر اساس مدل موجود در آمریکا و یا هیچ کشور خاص دیگری بنا نهاده شود. مردم‌سالاری بر اساس نیازها و آداب و سنن فرهنگ‌های سیاسی گوناگون شکوفا می‌شود. صندوق با حمایت و پشتیبانی از این فرایند سعی دارد پیوند میان جنبش‌های مردم‌سالاری در خارج و مردم آمریکا را تقویت کند - پیوندی که اساس آن تعهدی مشترک به دولت نماینده مردم و آزادی به‌عنوان شیرازه زندگی است.


[] دو حزبی و شفاف

صندوق ملی مردم‌سالاری از ابتدای کار تاکنون همیشه دو حزبی بوده است. این نهاد که به‌طور مشترک توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، در ایالات متحدۀ آمریکا تأسیس شده توسط گروهی متشکل از هر دو حزب به‌طور متوازن مدیریت می‌شود و از حمایت‌های کنگره‌ی این کشور در یک طیف سیاسی گسترده بهره‌مند است. این صندوق شفافیت و مسئولیت‌پذیری را سرلوحه فعالیت‌های خویش می‌داند، همان‌طور که پایه‌گذاران آن اعتقاد داشتند ترویج مردم‌سالاری در کشورهای دیگر باید با رویه‌ای باز انجام شود.

این نهاد، اطلاعات مربوط به‌تمام کمک‌هزینه‌ها و فعالیت‌های خود را در وب‌سایت خود منتشر می‌کند، کنگره آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور، بر کارهای آن نظارت دارند و تحت ممیزی مالی مستقل نیز قرار دارد.

مردم‌سالاری یعنی آزادی مردم در تعیین سرنوشت خود. اجرا و عملی ساختن این حق مستلزم ایجاد نظامی است که تضمین‌کننده آزادی بیان، باور و ارتباطات و وابستگی‌های مدنی، انتخابات آزاد و رقابتی، احترام به حقوق غیرقابل انکار افراد و اقلیت‌ها، رسانه‌های ارتباطی آزاد و حاکمیت قانون باشد[۱].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- برگرفته از: آشنایی با صندوق ملی مردم‌سالاری (NED)، وبگاه صندوق ملی مردم‌سالاری



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت صندوق ملی مردم‌سالاری (National Endowment for Democracy)



[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]