جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۶, جمعه

ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ

از: ونداد زمانی

ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ


فهرست مندرجات

.


ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ

کریستوفر رایان، دکتر روان‌شناس، به همراه همسرش دکتر ساسیلدا جِتا. این دو نویسندگان کتاب «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ» هستند.

ساسیلدا جِتا (به انگلیسی: Cacilda Jethá)، با چهره‌ی هندی، روح آفریقایی و تحصیلات اروپایی، در یک خانواده‌ی مهاجر هندی از شهر گوا، که دو نسل پیش به آفریقا آمده بود، در موزامبیک به‌دنیا آمد و در ایام کودکی به سبب جنگ‌های داخلی به پرتغال مهاجرت کرد، جایی که در آن‌جا به تحصیل پزشکی پرداخت. او در دهه‌ی هشتاد قرن بیستم میلادی، به‌عنوان یک پزشک جوان مصمم برای التیام مردم کشورش به موزامبیک بازگشت. ساسیلدا، مدت هفت سال تنها پزشکی بود که برای پنجاه هزار انسان در شمال کشورش خدمت کرد. هم‌چنین او، با بودجه سازمان بهداشت جهانی، درباره‌ی رفتار جنسی در روستاهای موزامبیک به تحقیق پرداخت و در طرح تلاش موثرتر به‌منظور پیشگیری از بیماری ایدز کمک کرد.

ساسیلدا، پس از نزدیک به یک دهه خدمت در موزامبیک، دوباره به پرتغال برگشت و تحصیلات خود را در پزشکی و روان‌پزشکی با کارآموزی در معتبرترین بیمارستان در لیسبون (بیمارستان جولای ماتوس = de Julio de Matos Hospital)، تکمیل کرد.

در حال حاضر، ساسیلدا جِتا و همسرش کریستوفر رایان، با هم در بارسلونای اسپانیا زندگی می‌کنند، جایی که او به‌عنوان یک روان‌پزشک در بیمارستان سان خوان د دهو (San Joan de Déu) مشغول به‌کار است. ساسیلدا به‌زبان‌های پرتغالی، فرانسوی، اسپانیایی، زبان کاتالان (Catalán language)، انگلیسی، و اندکی با زبان شنگانی یا زبان تسونگا (Tsonga language) سخن می‌گوید.[۱]

به عقیده «ساسیلدا جِتا» و «کریستوفر رایان»، زن و شوهر محقق و پزشک، ضرورت‌های محدود معیشتی که بشر را در دوره‌ای از زندگی اجتماعی‌اش به پذیرش نهاد ازدواج سوق داده است بعد از تحولات اقتصادی و فرهنگی اجتماع مدرن، در حال فروپاشی است و انکار آن به گسترش هرچه بیشتر دروغ، تزویر، شرم، گناه و ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی دامن می‌زند.

این دو نویسنده در فصل‌های مختلف کتاب خود «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ» به‌طرح سئوال‌های کلی پرداختند و به آن‌ها پاسخ دادند که نمونه‌های از آن ترجمه شده است.


بخش دوم

فعال‌ترین موجود جنسی
  • چگونه می‌توانید اعلام کنید که بشر فعال‌ترین موجود جنسی است؟ این نوع نگاه، تصویری حیوانی از بشر ارائه می‌دهد!
  • بر عکس تصویری که از انسان «شریف» دارید، این انسان است که جنون جنسی دارد. تقریباً همه حیوانات روی زمین فقط برای تولید مثل فعالیت جنسی دارند؛ ولی این بشر و پسر عمو‌هایش بابون‌ها هستند که به هزاران دلیل مختلف به رابطه جنسی تمایل پیدا می‌کنند. ما سکس داریم چون لذت‌بخش است، ما سکس داریم تا پیوند عاطفی‌مان با دیگری محکم‌تر شود. ما سکس داریم چون می‌خواهیم احساس غرور کنیم. ما برای پایان‌دادن به دعواهای قبیلگی، تضمین پیمان صلح، افزایش اعتماد در شراکت اقتصادی، گسترش مذاهب، رقابت، حسادت، کنجکاوی و در موارد بسیار نادری نیز برای بچه‌دار شدن به رابطه جنسی متوسل می‌شویم.

    تازه همه ماجرا و صرف وقت و انرژی به لحظات مربوط به رابطه جنسی محدود نمی‌شود؛ جنون جنسی ما، در سایر مواقعی که سکس نداریم درگیر تخیل‌ورزی، برنامه‌ریزی برای سکس بعدی، یادآوری سکس قبلی، و دستیابی به سرگرمی‌هایی است که احساس جنسی ما را تقویت کند. تازه به‌غیر از آن، رمان و شعر می‌خوانیم و مُد راه می‌اندازیم تا برای دیگران جذاب‌تر شویم و...


    رابطه زناشویی طولانی‌مدت
  • چرا رابطه زناشویی طولانی‌مدت برای بسیاری از زنان و مردان تحمل‌ناپذیر می‌شود؟
  • ما به‌عنوان یکی از موجودات رسته‌‌ی پستانداران، تحول بیولوژیک خود را مدیون نوجویی و تنوع‌طلبی جنسی هستیم. مسئله مهمی که در علم ژنتیک کشف شده، این است که گرایش به شریک جدید (کولریج اِفکت) و بی‌میلی به شریک جنسی آشنا (وِسترمارک اِفکت) باعث شد تا بشر بر خلاف سایر حیوانات اجتماعی، از زناشویی فامیلی بین اعضای خانواده فاصله بگیرد.

    این تحول بیولوژیک انگیزه‌بخش شجاعت اجداد اولیه ما شد تا از قبیله‌های بسیار کوچک فامیل خود جدا شوند و در پی یافتن شریک جنسی جدید، به قبیله و خانواده جدید بپیوندد. این تنوع جنسی به افزایش قابلیت ژن در نسل‌های بعدی انجامید و به‌خودی خود همچون پرتاب سنگی در مرداب حیوانی اولیه، که مادر با پسرش می‌خوابید و پدر با دختر و خواهران با برادرانشان، باعث به‌وجود آمدن موج سالم‌تری از انسان به‌معنای دقیق کلمه شده است. به تعبیر علمی، این اخلاقی‌ترین تحولی بود که ما را از سایر جانوران متمایز کرد.


    تنوع‌طلبی جنسی
  • حتی اگر ما به‌شکل طبیعی در فعالیت جنسی تنوع‌طلبی داریم، این سوال پیش می‌آید که چون موجودی عاقل و دارای وجدان هستیم، چه اشکالی دارد که در طول زندگی به یک شریک جنسی وفادار باشیم؟
  • هیچ اشکالی در این انتخاب نیست، البته اگر به این نکته واقف باشید که تصمیم و رفتار شما با مسیر تحول تکاملی‌تان همخوانی ندارد. برای مثال، شاید با رضایت کامل به‌درخواست یک شغل شب‌کار جواب مثبت بدهید، ولی باید متوجه باشید که سیستم خواب و بیداری شما کاملاً به‌هم می‌ریزد و خطر بیماری‌هایی نظیر نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های گوارشی و حتی سرطان، در شما افزایش می‌یابد. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کفش تنگ بپوشید، و هر روز در رژیم غذایی‌تان ساندویچ‌های چرب و بستنی وجود داشته باشد. ما حتی می‌توانیم در تمام عمرمان باکره بمانیم و یا تمام زندگی‌مان را با یک نفر به‌سر ببریم، به‌شرطی که از تأثیرات انتخاب خود و تعارض و تناقض آن با نحوه‌ی وجودی‌مان آگاه باشیم.


    تفاوت سنی
  • چرا مردان میان‌سال و مسن تن به هر دردسری می‌دهند تا به زنان خیلی جوان‌تر برسند؟
  • این نگرانی و جستجو، رابطه‌ی مستقیم با نقش هورمون جنسی (تستسترون) در مردان سنین بالا دارد. اوج برخورداری از هورمون جنسی در مردان در ۲۰ سالگی است و از آن پس، همراه با کم‌شدن آرام و مداوم هورمون فوق، میل زندگی و انرژی، آرزو‌ها و شادابی مردان نیز فروکش می‌کند. پایین آمدن تستسترون در مردان، رابطه دقیقی با افزایش یأس و افسردگی، حمله قلبی و بی‌خوابی‌ دارد.

    یکی از مهم‌ترین شگرد‌ها برای بالا بردن میزان هورمون جنسی در بدن مردان، آشنایی با یک زن جدید است. یک محقق در تحقیقاتش ثبت کرده است که یک گفت‌و‌گوی کوتاه با یک زن جذاب غریبه، در ظرف چند دقیقه حدود ۱۴ درصد بر مقدار هورمون جنسی مرد می‌افزاید. ما در کتاب خود نشان می‌دهیم که چرا مردان میان‌سال و حتی پیر، بعد از آشنایی و تمدید رابطه با زنی جوان، احساسات ناشی از افزایش هورمون خود را با عشق اشتباه می‌گیرند و تن به انتخاب جدیدی می‌دهند که عواقب ناگواری برای زندگی زناشویی و عزیزان‌شان خواهد داشت.


    تک‌همسری
  • اگر تک‌همسری طبیعی نیست، پس چرا ازدواج یک نهاد زناشویی جهانی است؟
  • همه جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان که ازدواج را امری فراگیر در اجتماعات بشری می‌دانند، در مورد تعریف دقیق ازدواج مشکل دارند. در کتاب «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ» تلاش می‌کنیم توضیح دهیم که جوامعی هم هستند که زوج ازدواج‌ کرده توقعی برای مقید بودن به رابطه ممحدود جنسی، تبادل و اشتراک دارایی، حتی وظایف بچه‌داری ندارند ولی با این حال، مردم‌شناسان از کلمه ازدواج برای نام بردن این نهاد اجتماعی استفاده می‌کنند.


    نقش عشق
  • پس در این میان عشق چه نقشی دارد؟
  • اغلب مردم با هم ازدواج می‌کنند چون می‌گویند عاشق همدیگر شده‌اند که صد البته حقیقتی موقت بیش نیست. ما به‌جای آن‌که از احساس زیبایِ عشق لذت ببریم، آن‌را در نهاد زناشویی به قراردادی ابدی تبدیل می‌کنیم. به گفته گوته، شاعر آلمانی: «عشق یک ایده‌آل است و ازدواج یک واقعیت، مغلطه بین ایده و واقعیت چیزی جز عذاب در بر نخواهد داشت.»

    قابلیت عشق‌ورزی شاید مهم‌ترین مشخصه انسانی ما باشد. در حقیقت، اغلب انسان‌شناسان به رابطه مشترک و درازمدت بین یک جفت حتی در بی‌بندوبار‌ترین جوامع انسانی نیز شهادت می‌دهند. اما کتاب ما بر روی تکامل جنسی بشر تمرکز دارد و به تحولات احساسی بشر نمی‌پردازد. باز هم تکرار می‌کنیم؛ گرایشی که همواره در تلاش است عشق را با سکس یکی بداند، فرجام تلخ و و پر دردسری خواهد داشت.


    منع فعالیت‌های جنسی خارج از ازدواج
  • اگر نظریه اصلی شما درست است پس چرا حتی اکثر جوامع صنعتی (حداقل به شکل رسمی)، فعالیت‌های جنسی خارج از ازدواج را منع می‌کنند؟
  • تقریباً غیرممکن است که بتوانیم تفاوت عظیم بین دنیای ماقبل کشاورزی و جامعه معاصر را درک کنیم. انسان‌شناسان معتقدند که جوامع بیابان‌گرد و شکارچی انسانی بر اساس ضرورت زندگی‌شان در یک حالت «مساوات‌جویانه» زندگی می‌کردند.

    اصلاً برای عده‌ای کوچ‌نشین با تولید بخور و نمیر، امکان تملک شخصی میسر نبود. به‌همین خاطر، همه ارزش‌های اخلاقی و حتی مذاهب بدوی‌شان با اصرار فراوان آن‌ها را تشویق به همکاری، مشارکت در تهیه مصرف غذا، دفاع و تدارک پناهگاه جمعی و نگه‌داری از بچه‌ها می‌کردند. با رشد و تکامل بهره‌وری از گیاهان و تولید کشاورزی، از ده هزار سال پیش به این‌سو، مالکیت شخصی به امری مهم و حیاتی تبدیل شد.

    خانواده‌‌ها، زمین‌ها را به تسخیر خود درآوردند و همگی، همت خود را معطوف آن کردند تا ثروت و دارایی اضافی را در درون خانواده خود نگه دارند. از آن به بعد، نقش ارث و بالطبع ضرورت کنترل فعالیت‌های جنسی همسر و یا همسران به درون ارزش‌های اخلاقی راه یافت. مردان برای ضمانت و پایداریِ درآمد انباشته‌شده و انتقال آن به فرزندان، هر لحظه قوانین سخت‌تری را برای زنان اعمال کردند تا مطمئن شوند که اموال‌شان به فرزندان حقیقی‌شان می‌رسد. نشانه‌های مخوف از تنبیه مرگبار زنان هنوز در بعضی از مذاهب به‌چشم می‌خورد.


    رابطه آزاد جنسی
  • بنابراین، شما پیشنهاد می‌کنید همه باید در یک رابطه آزاد جنسی به‌سر ببرند و اصلاً در دام ازدواج نیفتند؟
  • بدون شک نه، ما هیچ پیشنهادی جز دانش و دانستن نداریم. ما حتی نمی‌دانیم این دانسته‌های مستند چه کاربردی در زندگی شخصی خودمان خواهد داشت. ما امیدواریم نوشتن کتابِ «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ»، دامنه بحث درباره‌ی موقعیت جنسی بشر را کمی گسترش دهد تا مردم به واقعیت‌های علمی «بشر بودن» توجه و دقت بیشتری داشته باشند. امید و انگیزه اصلی ما این است که بتوانیم به مردم نشان دهیم می‌توانند تکیه کمتری به اسطوره‌ها و داستان‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.

    ما تبلیغ چند همسری، ازدواج آزاد و روابط سکسی مشترک را در دستور کار خودمان ندادیم. بنابراین، واکنش افراد یا زوج‌ها به اطلاعاتی که ما در کتاب خود گردآوری‌ کرده‌ایم، کاملاً به خودشان بستگی دارد. نمونه مشخص آن تعهد زناشویی است که خودمان داریم[٢].


    [] يادداشت‌ها

    يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


    [] پی‌نوشت‌ها

    [۱]- مهدیزاده کابلی، برگردان آزاد از سایت «Christopher Ryan, PhD»
    [٢]- ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ (بخش دوم)، مجلۀ مرد روز: ۵ نوامیر ٢٠۱٣



    [] جُستارهای وابسته




    [] سرچشمه‌ها

    سایت مجله‌ی مرد روز؛ برگرفته از:
    Christopher Ryan، Ph. D. & Cacilda Jethá، M. D.، Sex at Dawn: The Prehistoric Origins of Modern Sexuality