جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۶, جمعه

پمپئی

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


پمپئی (به انگلیسی: Pompeii)، شهر باستانی است که ویرانه‌های آن در نزدیکی ناپل در ایتالیا واقع شده‌ است[۱]. در این ویرانه‌ها، آثاری از بناها و مردم شهر باستانی پمپئی که بر اثر آتشفشان کوه وزوو ویران شده به چشم می‌خورد[٢]. پیش از این تصور می‌شد مردم این شهر به‌خاطر گازهای سمی حاصل از آتشفشان کشته شده‌اند، اما پژوهش‌های دیگر نشان داد آن‌ها به‌خاطر حرارت بالا جان باخته‌اند. برخی دیگر نیز بر پایه نامه‌هایی که ۲۵ سال پس از این ماجرا نوشته شده، به این نتیجه رسیدند که مردم به‌خاطر استشمام خاکسترهای آتشفشان خفه شده‌اند.[٣] این شهر پس از آتشفشان زیر ۴ تا ۶ متر خاک و خاکستر به‌مدت ۱۵۰۰ سال مدفون شد. این شهر به‌صورت کاملاً اتفاقی در سال ۱۵۹۹ میلادی کشف شد. این شهر تاریخی که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود، با بیش از دو میلیون و پانصد هزار بازدیدکننده در سال، یکی از جاذبه‌های مهم ایتالیا به‌شمار می‌آید.[۴]


[] نام




[] موقعیت جغرافیایی






[] پیشینه‌ی تاریخی




[] یافته‌های باستان‌شناسی

تحقیقات علمی اخیر نشان داده است که در ٧۹ سال پیش از میلاد مسیح، مردم شهر پمپئی در ایتالیا، پس از انفجار آتشفشان، در معرض حرارت شدید قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. پیش از این، گمان می‌رفت که مردم پمپئی بر اثر استشمام گاز سمی ناشی از آتشفشان جان باخته باشند.

پس از سال‌ها تجزیه و تحلیل بیش از صدها اسکلت و انتشار آزمایشی گاز سمی، پژوهشگران مشاهده کردند که مردم پمپی چگونه در دم بر اثر حرارت فوق‌العاده بالا کشته شدند.

باستان‌شناسان، چندین اسکلت را در معرض حرارت ٢۵٠ تا ٣٠٠ درجه قرار دادند و متوجه شدند که این اسکلت‌ها به استخوان‌های یافته شده در پمپیی شبیه هستند.

حرارتی که مردم اطراف آتشفشان را کشته است قدرت این را دارد که، تا شعاع ٢٠ کیلومتری برود. می‌توان تجسم کرد که اگر امروز این قله آتشفشان مانند ٧۹ سال پیش از میلاد طغیان کند، بیش از ٣ میلیون نفر در شهر ناپل که در یک شعاع ۱٠ کیلومتری زندگی می‌کنند در خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

اما همه پژوهشگران درباره علت کشته‌شدن مردم پمپی نظر واحدی ندارند. عده‌ای بنا به نامه‌هایی که ٢۵ سال بعد از انفجار آتشفشان نوشته شده، بر این عقیده‌اند که این مردم بر اثر خاکستر ناشی از آتشفشان تلف شند.

در جریان این پژوهش، چوب‌هایی در محل یافت شد که اصلاً ذغال نشده بودند و شواهد نشان می‌دهند که مردم بر اثر خفگی ناشی از خاکستری که ریه‌های‌شان را پر کرده بود، جان باخته‌اند.


[] نقاشی‌های عشق شهوانی

کاوش‌های باستان‌شناسی در پمپئی نشان می‌دهد که در آن‌زمان بازار روابط جنسی آزاد به‌شدت گرم بوده است. در آن‌جا، از روسپیان کنیز گرفته تا مردان معروف به فراوانی وجود داشتند. اما، این کار آنان، مانند امروز بی‌شرمی و بی‌عفتی تلقی نمی‌شد[David Foss, Sex in the Ancient World: Prostitution in Pompeii, IMDb (ترجمه از: صدیق رهپو طرزی)].




[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]