جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ خرداد ۲۳, جمعه

دور دوم انتخابات ۲۰۱۴؛ فرصت تاریخی افغانستان

از: جیمز کانینگهام (سفیر آمریکا در کابل)

دور دوم انتخابات ۲۰۱۴

فرصت تاریخی افغانستان

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


یادداشت‌های این مجموعه، بیانگر دیدگاه و نظر نویسندگان آن است. دانشنامه آریانا می‌کوشد تا با انتشار نظرات صاحب‌نظرانی از طیف‌های گوناگون، چشم‌انداز متنوع و متوازنی از دیدگاه‌ها را ارائه دهد. البته مسئوليت این ديدگاه‌ها به‌عهده نويسندۀ يا نويسندگان آن است و نشر اين ديدگاه‌ها در دانشنامه به منزله تایید یا رد نظرات ارائه شده در آن‌ها نیست.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز پنجم آوریل برگزار شد


[] دیدگاه جیمز کانینگهام دربارۀ دور دوم انتخابات ۲۰۱۴

جهانیان موفقیت انتخابات افغانستان را که به تاریخ ۵ آوریل برگزار شد مبارک باد گفتند. نزدیک به هفت میلیون زن و مرد در صف‌های طولانی، نادیده گرفتن تهدید طالبان و شرایط نامناسب آب و هوایی آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.

افغان‌ها با افتخار انگشتان رنگین خود را به نمایش گذاشتند و با امیدواری به کشور خود، دیدگاه میان‌تهی و بی‌ثمر طالبان را به‌طور قاطعانه رد کردند.

نیرو‌های امنیتی افغانستان در محافظت از مردم و روند انتخابات عملکردی عالی داشتند. نهادهای انتخاباتی، روند انتخابات را مدیریت و به شکایت‌های مطرح شده رسیدگی کردند و با اعلام نتایج قابل قبول برای همه افغان‌ها با جدیت کار کردند. افغان‌ها به این دستاورد انتخاباتی افتخار می‌کنند و باید افتخار کنند.

اکنون، در چند روز آینده، مردم افغانستان با دور دوم انتخابات یک فرصت بی‌نظیر تاریخی پیشرو دارند تا وارد یک عصر نوین شوند. این روند مسئولیت سنگینی را بر دوش نامزدان، حامیان آن‌ها و نهادهای انتخاباتی و امنیتی افغانستان می‌گذارد.

برگزاری موفقانه انتخابات، یگانه پیامدی است که افغان‌ها به صورت وسیع آن را می‌پذیرند، کشور را متحد می‌سازد و انتخاب یک رئیس جمهوری قوی و توانا در حکومتداری و رهبری می‌شود.

چنین نتیجه‌ای راه را برای پیشرفت دوام‌دار افغانستان و حمایت ایالات متحده امریکا و شرکای آن را هموار می‌کند. غیر از این، هر نتیجه‌ دیگری باعث تفرقه، درگیری و سردرگمی می‌شود که حفظ پیشرفت‌ها و ادامه حمایت‌ها را بیش از حد مشکل می‌سازد. هیچ‌کس نباید اهمیت هفته‌های آینده را دست‌کم بگیرد.

ما از هر دو نامزد درخواست می‌کنیم که از ستادهای انتخاباتی خود بخواهند تا از دست زدن به تقلب خودداری کنند. تقلب افشا می‌شود و اعتبار کسانی را که تقلب کرده‌اند، زیر سوال خواهد رفت. ما از هر دو نامزد می‌خواهیم تا با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کرده و از کار آن‌ها حمایت کنند و از طرح انتقادهای فاقد مدرک صریح خودداری نمایند. ما هر دو ستاد انتخاباتی را محترمانه ترغیب می‌کنیم تا از نشر پیام‌های تفرقه‌انگیز و یا تعرضات شخصی خودداری کنند. نیاز مردم افغانستان این است که رئیس جمهور آینده‌شان، کشور را متحد سازد.

نهادهای حکومتی، انتخاباتی و امنیتی باید به‌صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه در انجام وظایف خود در تمام سطوح عمل کنند. اعتبار انتخابات وابسته به‌عمل کمیسیون‌های انتخاباتی و وزارت‌های بخش امنیتی و نیروهای امنیتی است که باید مسئولیت‌های خود را بی‌طرفانه، بدون جانب‌داری و اعمال نفوذ سیاسی انجام دهند. شفافیت کاری کمیسیون‌ها برای جلب اعتماد مردم افغانستان در انتخابات حیاتی است. نباید فراموش کرد که هرگونه آلودگی در این نهادها، برای همه آشکار می‌شود.

ما امیدواریم که هر دو نامزد که آینده کشورشان در این مقطع زمانی در دست‌های آن‌ها است، در جستجوی نتیجه‌ای نباشند که همه چیز را برای خود بخواهند، بلکه ما انتظار داریم تا آن‌ها و حامیان‌شان همه‌پذیری و اتحاد ملی را ترویج دهند. این کار برای پیشرفت افغانستان ضروری است.

به‌همین ترتیب، شخصی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نمی‌شود، می‌تواند رهبری خود را با قبول نتیجه و شرکت در ایجاد یک افغانستان بهتر با رئیس جمهور جدید، نشان دهد. با یک انتخابات موفق و امضای زودتر توافقنامه امنیتی با ما که هر دو نامزد از آن حمایت می‌کنند، رئیس جمهور جدید، پشتوانه و اساس محکمی برای مقابله با چالش‌های موجود در افغانستان خواهد داشت. این اساس شامل حمایت دوام‌دار برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای مورد نیاز آینده افغانستان است.

ایالات متحده آمریکا در انتظار همکاری با رئیس جمهوری است که افغان‌ها از طریق یک روند معتبر، فراگیر و شفاف انتخاب می‌کنند. این مسئولیت رای‌دهندگان افغان است تا با تعهدی مانند آنچه که در ۵ آوریل داشتند، به مراکز رای‌گیری بروند.

هر شهروند افغان که در تاریخ ۱۴ ژوئن چنین کند، عزم خود را برای گشودن یک دریچه امید برای افغانستانی بهتر، مرفه‌ و نیرومند به نمایش گذاشته است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط محمد محمدی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- جیمز کانینگهام، دور دوم انتخابات ۲۰۱۴؛ فرصت تاریخی افغانستان، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: سه‌شنبه ۱٠ ژوئن ٢٠۱۴ - ٢٠ خرداد ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان