جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

پیام وزیر معادن و نفت افغانستان

از: محمداکبر بارکزی

پیام وزیر معادن و نفت افغانستان

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] پیام وزیر

افغانستان دارای منابع وسیع طبیعی بوده که ذخایر هنگفت مس، آهن، ذغال سنگ، مرمر، فلزات نجیبه، سنگ‌های قیمتی و هایدروکاربن‌ها شامل آن می‌باشد. این منابع در افغانستان دست‌ناخورده باقی مانده و انکشاف چندانی نکرده است. بی‌ثباتی درازمدت باعث گردیده است تا معدن‌کاری به‌صورت وسیع صورت نگیرد، جهت انکشاف آن تلاش اندکی صورت گیرد و تلاش‌های ناکافی جهت زیربنای انکشاف و انتقال آن به‌کارگرفته شود.

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان جهت به‌دست آوردن معلومات درست در مورد پوتنسیال بلند منابع طبیعی یک سلسله ابتکارات را روی دست گرفته است، از جمله در این اواخر وزارت معادن و پطرولیم اولین بزنس پلان خود را تکمیل نمود، این بزنس پلان یک پکیج خوبی جهت ریفورم و بازسازی برای وزارت معادن پنداشته می‌شود و به وزارت معادن و پطرولیم اجازه می‌دهد تا خود را با تغیرات صنعتی عیار سازد.

جهت استقلال مالی افغانستان وزارت معادن و پطرولیم یک سلسله کارهایی را روی دست گرفته است. انکشاف منابع منرالی و دهلیزهای زیربنایی نیازمند استخراج ذخایر منرالی می‌باشد. بعد از شناسایی این منابع در مورد اکتشاف، استخراج و انکشاف ذخایر منرالی و هایدروکاربن‌ها علاقمندی بیشتر می‌گردد. چنین انکشاف در ثبات درازمدت اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی را بازی خواهد کرد. از ین‌رو وزارت معادن و پطرولیم کشور جهت انکشاف این ذخایر اقدامات بی‌مانندی را انجام داده و یک سلسله برنامه‌های انکشافی را طرح‌ریزی نموده است.

وزارت معادن و پطرولیم در نظر دارد تا با به‌کارگیری پالیسی‌ها، مقرره‌ها و پروسیجرهای خوب جهانی، در جلب سرمایه‌گذاری خصوصی در انکشاف منابع منرالی و هایدروکاربنی رول تشویق کننده و رهبری‌کننده را طوری بازی نماید که تمام ارزش‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست در آن در نظر گرفته شده باشد.

اصول و مشی وزارت معادن و پطرولیم در مورد انکشاف منرال‌ها و هایدروکاربن‌ها روی راه حل‌های بازار استوار است که شایستگی قانونی اساس آن‌را تشکیل می‌دهد. همچنان مشی وزارت معادن و پطرولیم را کفایت اداره‌ی عالی؛ انکشاف سرمایه‌گذاری شفاف از طریق قوانین، پالیسی‌ها و مقرره‌های مدرن و ایجاد یک رژیم مترقی مالی تشکیل می‌دهد.

افغانستان یک کشور کاندید (ابتکار شفافیت در صنایع استخراجی EITI) – استاندارد بین‌المللی در رشد شفافیت در نفت، گاز و معدن‌کاری-‌می‌باشد. افغانستان به‌صورت داوطلبانه اصول EITI را به‌خاطر راه‌اندازی نموده است تا شفافیت در انتقال عواید ازکمپنی‌های استخراج تیل، گاز و سایر معادن به دولت را افزایش دهد. دولت عواید به‌دست آورده را اعلام خواهد نمود تا افغان‌ها صورت حساب این عواید را از دولت خود مطالبه کرده بتوانند. دولت تصمیم گرفته است تا سرمایۀ به‌دست آمده از منابع منرالی و هایدروکاربنی را به نفع تمام افغان‌ها به‌کار بیندازد. هم‌چنان عواید به‌دست آمده در فقرزدایی و انکشاف مالی اقتصادی به‌مصرف خواهد رسید.

فعالیت‌های کنونی وزارت معادن و پطرولیم را بازسازی، انکشاف و تنظیم سرمایه‌گذاری دوستانه، نظارت از قرارداد مس عینک، به‌داوطلبی گذاشتن معدن آهن حاجیگک، انکشاف ساحات موجود هایدروکاربن‌ها، و اکتشاف بیشتر منابع ذغال‌سنگ، طلا، نقره، مس و آهن تشکیل می‌دهد. در پلان‌های بعدی، خصوصی‌سازی تصدی‌های دولتی هایدروکاربن‌ها و منرال‌ها، و به‌مثابه مرکز معلومات منرالی بازسازی خدمات جیولوجی افغانستان قرار دارد. جهت جلب علاقمندی به اکتشاف ساحات، به‌شمول مطالعات سه بعدی امور هایدروکاربن‌ها و سطح زمین نیز پلان‌گذاری گردیده است. ما به تمام سرمایه‌گذاران جهان دعوت می‌دهیم با سرمایه‌گذاری‌شان در ابعاد مختلف منرال‌ها و هایدروکاربن‌ها در انکشاف اجتماعی کشور ما سهیم شوند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پیام وزیر، وب‌سایت رسمی وزارت معادن و پطرولیم جمهوری اسلامی افغانستان



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی وزارت معادن و پطرولیم جمهوری اسلامی افغانستان