جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آبان ۶, سه‌شنبه

مافیای زمین و خانواده شاه امان‌الله خان

از: شفقنا (خبرگزاری بین‌المللی شیعه)

مافیای زمین

خانواده شاه امان‌الله خان را تهدید به مرگ کرده است


فهرست مندرجات


شاه‌دخت هندیه دختر شاه امان‌الله خان، روز يك‌شنبه، ٢٦ سنبله ۱٣۹۱ در کابل به خبرنگاران گفت که زورگویان و مافیای زمین، خانواده شاه پیشین کشور را به مرگ تهدید کرده‌اند.


مافیای زمین و خانواده شاه امان‌الله خان

به گزارش پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه (شفقنا) به نقل از منابع خبری افغانی؛ بانو هندیه گفت: «فردی به اسم یاسین، باشنده ولسوالی (شهرستان) «کاریز میر» ولایت کابل که برای نجیب‌الله کابلی[۱] و دکتر ضیا[٢] معاون ریاست امنیت ملی کار می‌کند، روز چهارشنبه هفته گذشته، من و خانواده‌ام را تهدید به مرگ کرده است.»

به گفته خانم هندیه، تیم نجیب‌الله کابلی و دکتر ضیا، زمین‌هایی که از ملکیت شخصی خانواده شاهی بود را بالای شماری از مردم شهر کابل به‌فروش رسانده‌اند.

بانو هندیه: «فردی به‌نام یاسین، باشنده‌ی ولسوالی «کاریز میر» ولایت کابل که برای نجیب‌الله کابلی و شماری دیگر از زورمندان کار می‌کند، روز چهارشنبه هفته گذشته، من و خانواده‌ام را تهدید به مرگ کرده است.»

امان‌الله خان، که از او در افغانستان به‌عنوان غازی یاد می‌شود، در سال ۱۹۱۹ توانست استقلال کشور را از انگلستان، باز پس بگیرد.

شاه دخت هندیه دختر غازی امان‌الله خان شاه پیشین کشور است که در حال حاضر به‌عنوان سفیر افغانستان در اتحادیه اروپا ایفای وظیفه می‌کند.

او که مالک هزاران جریب زمین، در شهر کابل و برخی ولایات کشور است اخیراً با شماری از «مافیا و زورگویان» برخورد لفظی داشته است.

به گفته خانم هندیه، تیم نجیب‌الله کابلی و دکتر ضیا، زمین‌هایی که از ملکیت شخصی خانواده شاهی بود را بر تعدادی از مردم شهر کابل به‌فروش رسانده‌اند. تاکنون دکتر ضیا و نجیب‌الله کابلی در این مورد، چیزی به رسانه‌ها نگفته‌اند.

نجیب‌الله کابلی

شاه‌دخت هندیه دختر غازی امان‌الله خان می‌گوید که خانواده ظاهرشاه نیز ده‌ها جریب زمین‌های موروثی‌شان را غصب کرده است.

به گفته او، بانو نادر نعیم، میرویس ظاهر، بلقیس جان و وانه از وابستگان خانواده ظاهر شاه متهم به‌غصب زمین‌های خانوادگی شاه امان‌الله خان به‌شمار می‌روند.

با این وجود، سید قدیر بگرامی که خود را وکیل ورثه غازی امان‌الله خان معرفی می‌کند، می‌گوید که بیشتر از یک هزار جریب زمین خانواده امان‌الله خان از سوی باندهای مافیای زمین، غصب شده است.

او می‌گوید که بیش از ٧۵۵ جریب زمین در تنگی سیدان، ده‌ها جریب زمین در گل باغ، نزدیک به ٢٠٠ جریب زمین در کاریز میر و چند جریب دیگر در دیگر مناطق شهر کابل از ملکیت شخصی خانواده غازی امان‌الله خان است که از سوی نجیب‌الله کابلی و دکتر ضیا غصب شده است.

آقای بگرامی افزود که برای باز پس‌گیری این زمین‌ها به ریاست جمهوری، پارلمان و سایر ارگان‌های عدلی و قضایی شکایت کرده، اما تاکنون هیچ توجهی از سوی آنان به این مسأله نشده است.

گفته می‌شود فرد تهدید کننده، (یاسین) از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است.[٣]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ویرایش و ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- نجیب‌الله کابلی، صاحب‌امتیاز و مالک شبکه‌ای تلویزیونی «امروز» است. گفته می‌شود که نجیب‌الله کابلی در دور دوم انتخابات پارلمانی شکست خورد دلیل این شکست، بی‌حرمتی وی نسبت به اعتقادات مردم دانسته شده است. وی در ابتدای تشکیل جبهه ملی می‌خواست عضویت این جبهه را به‌دست آورد. چنان‌که در نشست بیستم عقرب سال ۱٣۹٠ در کابل که جبهه ملی رسماً اعلام موجودیت کرد، در صف مقدم نشسته بود. ژنرال دوستم از وی حمایت می‌کرد. اما در همان‌زمان احمدضیأ مسعود در مورد او موضع بی‌طرفی گرفت. محمد محقق با عضویت وی در شورای رهبری جبهه ملی به‌شدت مخالف بود. محقق استدلال‌های خاصی خود را داشت. از جمله او می‌گفت نجیب‌الله کابلی یک انسان بی‌بند و بار و لامذهب است هر وقت باشد برای ما مشکل ایجاد می‌کند. محقق افزود: «ایشان می‌تواند در جبهه ملی شامل شود؛ اما نه در سطح رهبری.»
نجیب‌الله کابلی سخت انتظار داشت که ژنرال دوستم از او حمایت کند و امیدوار بود که بتواند با پشتیبانی ژنرال، عضویت شورای رهبری جبهه ملی را به‌دست آورد؛ امری که نشد. سپس، نجیب‌الله کابلی علیه رهبران جبهه ملی موضع‌گیری کرد و افشا کرد که رهبران جبهه ملی در فکر تجزیه افغانستان هستند. آن‌ها از ایران و پاکستان پول می‌گیرند و می‌خواهند که افغانستان را تجزیه نمایند.
پس از آن، نجیب‌الله کابلی تقرب به درگاه مارشال محمدقسیم فهیم کرد و تحت حمایت دکتر ضیا، معاون اوپراتیفی امنیت ملی و پسر کاکای مارشال فهیم به‌نام گلستان که معاون ریاست امنیت کابل است، قرار گرفت. (برگرفته از: نوشتۀ محمد ناطقی، برخی‌ها در این کشور وجدان اسلامی و غرور ملی را از دست داده‌اند، وبگاه جنبش جوانان اندخوی: ٧ ژوئن ٢٠۱٢)
[٢]- در ارتباط با فساد گسترده در دستگاه دولت و سؤاستفاده از منابع دولتی و صلاحیت‌های کاری٬ سال‌هاست از جانب جامعه جهانی٬ جامعه مدنی افغانستان و شخصیت‌های چیزفهم حرف‌های جدی مطرح می‌شود. حامد کرزی و اطرافیانش در بسیاری موارد با سکوت به این انتقادها پاسخ داده‌اند.
عوامل فساد در دولت، افرادی زیادی هستند، از جمله عوامل مارشال محمدقسیم فهیم، که یکی از آن‌ها دکتر ضیا نام دارد، و معاون اوپراتیفی امنیت ملی است که در واقع سواد کافی هم ندارد. نجیب‌الله کابلی و یکی از قاچاقبران مشهور به‌نام لطف‌الله شکردره‌یی، از جانب دکتر ضیا حمایت می‌شوند. حتا گفته می‌شود که دکتر ضیا، یک موتر زرهدار و پنج نفر بادیگارد که مربوط به یکی از قطعات خاص امنیت ملی هستند و توسط انگلیسی‌ها تعلیمات داده شده‌اند، در اختیار نجیب‌الله کابلی قرار داده است.
زمانی‌، بالای یک شرکت بزرگ لوجستیکی (تدارکاتی) به‌نام «راشد الهام» حمله صورت گرفت که در آن دو نفر محافظ شرکت کشته شدند؛ در واقع، این حمله توسط عمال امنیت ملی انجام شده بود. به‌‌دنبال این حمله، مالکان این شرکت که سه نفر برادر به‌نام‌های انجیر فرهاد، حاجی سردار و حاجی شاه آقا از پلخمری هستند، توسط دکتر ضیا دعوت شدند و به آن‌ها گفته شد: «اگر می‌خواهید محافظت شوید و در کار و بارتان به‌سلامت باشید با ما در تماس باشید و ما را شریک سازید».
از آن‌زمان تا کنون دکتر ضیا از این شرکت حق می‌گیرد و این یکی از چندین شرکتی است که توسط امنیت ملی محافظت می‌شود و در مقابل از مالکان آن‌ها پول (جزیه) گرفته می‌شود.
چندی بعد از شراکت دکتر ضیا با شرکت راشد الهام، پسر کاکای مارشال فهیم که معاون امنیت ملی کابل است، نیز باخبر می‌شود. وی که دکتر گلستان نام دارد، و فردی کم‌سواد است و به‌ناحق نام دکتر را بر خود نهاده است، نزد شرکت راشد الهام می‌رود و می‌گوید: «شما به داکتر ضیا حق می‌دهید در حالی‌که او نفر مارشال صاحب است و من پسر کاکای مارشال صاحب.»
شرکت راشد الهام، که اکنون از برکت شراکت با امنیت ملی کار و بار بسیار خوب دارد، ناگزیر یک موتر لوکس و ماهنانه ۱۵ هزار دلار برای گلستان نیز پرداخت می‌نماید.
در ضمن، دکتر ضیا خانواده خود را در دوبی جابه‌جا کرده و با پول‌های هنگفتی که از این نوع اخاذی‌ها به‌دست می‌آورد، برای خود در دوبی سرمایه‌گذاری کرده و زندگی مجلل ساخته است. او ماهانه دوبار به‌خاطر رسیدگی به حساب‌های تجارتی و احوال‌گیری از خانواده‌ی خود به دوبی سفر می‌کند. (برگرفته از: نوشتۀ بابک خرم، واقعیت پشت‌پرده در ارتباط با نجیب‌الله کابلی، وبگاه جنبش جوانان اندخوی: ٦ ژوئن ٢٠۱٢؛ همچنین رجوع شود به سایت اینترنتی جاودان)
[٣]- مافیای زمین، خانواده شاه امان‌الله خان را تهدید به مرگ کرده است، شفقنا - پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه: يك‌شنبه، ٢٦ سنبله ۱٣۹۱؛ به نقل از: گزارش حامد دولت شاهی (از کابل)، زیر همین عنوان، خبرگزاری بُخدی: يكشنبه ٢٦ سنبله ١٣٩١



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

شفقنا، پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه
وبگاه جنبش جوانان اندخوی
سایت اینترنتی جاودان