جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۲۹, سه‌شنبه

شهرکابل و فساد در شهرداری

از: عزیزاحمد فرد

شهرکابل و فساد در شهرداری


فهرست مندرجات


شهرداری کابل مورد توجه رئیس جمهور جدید قرار گرفته است و اشرف غنی احمدزی اعلان کرده است که کمیسیونی تشکیل می‌دهد تا مشکلات مربوط به شهرداری را بررسی کند.


شهرکابل و فساد در شهرداری

در افغانستان، طی سیزده سال گذشته، اگرچه پیشرفت‌های صورت گرفت، ولی مشکل عمده فساد بود. فساد عمومیت دارد و شاید اندازۀ آن، متناسب با تعداد مراجعین یک دفتر و همچنان مقدار مصارف و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آن دفتز باشد. این فساد البته نه تنها شهرداری را هم احتوا می‌کند بلکه شهرداری به‌عنوان یکی از مراکز نمادین فساد شهرت دارد. میزگرد امشب ما به‌همین موضوع فساد در شهرداری و ضرورت اصلاخات آن، است و این‌که آیا انتخابی‌شدن مسئولین شهرها و ولایات، که توسط نیم دکتر عبدالله پیشنهاد شده بود، می‌تواند در حل این مشکل اثر داشته باشد.

مهمانان عبارتند از آقایان، مهدی‌زاده کابلی، رفیق خوشنود و امین‌الله غضنفر. آقای مهدی‌زاده، مهندس ساختمانی است و هم‌چنان مدیر مسئول دانشنامۀ آریانا، آقای رفیق خوشنود، که از کذشته مسایل مربوط به شهرداری کابل را با دقت تعقیب می‌کند، همچنان، رئیس تولید موسیقی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان است، و آقای امین‌الله غضنفر، یکی از دست اندرکاران یک پروژۀ ساختمانی بود که به‌نام شهرک نو کابل، پیشنهاد شده بود.

آقای مهدی‌زاده کابلی می‌گوید که عنوان خبری که در این مورد پخش شد، این بود که «توسعۀ کابل به مزایدۀ بین‌المللی گذاشته می‌شود» و این باعث بدگمانی می‌شود، آقای مهدی‌زاده می‌گوید که انتقاد او از این مسئله در این است که رئیس جمهور باید اساست عمومی را تعین کند و ادارۀ امور را باید لبه آدم‌های متخصص واگذار کند. چون جامعه نیاز به این دارد که از مسئولیت شخصی به مسئولیت نهادی برود. امروز ادارۀ امور در افغانستان شخص محور است، و باید نهاد مهور شد.

آقای حوشنود از کمبودهای شهر می‌گوید و از این‌که فساد از کجا آغاز شد. او می‌گوید که کسانی در رأس امور قرار گرفتند که یگانه آرزوی آنان حفظ موقعیت شخصی آنان بود. ادارۀ امور شهر باید در دست خود مردم شهر باشد. یعنی این‌که شرط اول انتخاب شهردار برای کابل، کابلی بودن او است. چون تنها کسی می‌تواند به اوضاع این شهر بهبود بدهد، که همه مشکلات شهر را خودش در زندگی خود تجربه کرده باشد.

آقای امین‌الله غضنفر تشریحاتی در مورد پروژۀ شهرک نو کابل می‌دهد، که چگونه در برابر دیوان‌سالاری و بوروکراسی قرار گرفت. این پروژه توسط دو تن از اهلی فرانسه از سال ٢٠٠٢ روی دست گرفته شد و می‌توانست جوبگوی نیازهای تعداد زیادی از اهالی کابل باشد، ولی حکومت به آن توجهی نکرد.[۱]


متن گفتگو





[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عزیزاحمد فرد، شهرکابل و فساد در شهرداری، وب‌سایت بخش برنامۀ فارسی رادیو فرانسه (RFI PERSIAN): یکشنبه ۱۹ اکتبر ٢٠۱۴



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بخش برنامۀ فارسی رادیو فرانسه (RFI PERSIAN)