جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۸, شنبه

مجلس افغانستان همکاری امنیتی با آمریکا و ناتو را تأیید کرد

از: بی‌بی‌سی

مجلس افغانستان

همکاری امنیتی با آمریکا و ناتو را تأیید کرد




مجلس افغانستان

همکاری امنیتی با آمریکا و ناتو را تأیید کرد

٢   آذر   ۱۳۹۳
مجلس نمایندگان افغانستان، روز ٢ آذر ۱۳۹۳ (٢٣ نوامبر ٢٠۱۴)، دو توافق‌نامه همکاری‌های امنیتی بین افغانستان و آمریکا و پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، را تأیید کرد.

این دو سند برای تعیین چهارچوب همکاری‌های امنیتی بین افغانستان و آمریکا و ناتو در ۳۰ سپتامبر در کابل امضا شده و روز ۱۹ اکتبر برای تصویب به پارلمان آن کشور فرستاده شد.

از ۱۵۷ عضو حاضر در مجلس، به «قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا» پنج نفر رای مخالف و سه نماینده دیگر رای ممتنع و بقیه رای مثبت دادند.

به‌همین‌گونه ۱۵۲ نماینده به «موافقتنامه وضعیت نیروها بین افغانستان و پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو» رای مثبت و تنها ۵ عضو مجلس رای منفی دادند.

جلسه پارلمان قبل از تصویب هر دو توافق‌نامه پرتنش بود. براساس قرارداد همکاری‌های امنیتی با آمریکا، ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان خواهند ماند. این دو سند در روز اول کار اشرف غنی با سفیر آمریکا و نماینده سازمان ناتو در کابل امضا شد.

عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس، این دو سند را «بسیار مهم» خواند و در آغاز جلسه پرتنش امروز گفت که حکومت وحدت ملی از مجلس خواسته که آن‌ها را به‌صورت «عاجل» بررسی کند.

این در حالی است که شماری از نمایندگان در آغاز جلسه مخالفت خود را نسبت به تصویب این دو سند ابراز داشتند که با واکنش موافقان تأیید این توافق‌نامه‌ها مواجه شدند.

در آغاز جلسه همچنین عده‌ای از نمایندگان خواستار سری‌شدن جلسه برای بررسی این توافق‌نامه‌ها شدند، اما در نهایت این درخواست به نتیجه نرسید.

براساس پیوست الف قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و آمریکا، نیروهای آمریکایی اجازه می‌یابند که در مناطق مختلف افغانستان - کابل، بگرام، مزار شریف، هرات، قندهار، شوراب (هلمند)، گردیز، جلال‎آباد و شیندند - تأسیسات نظامی داشته باشند.

این نیروها هم‌چنین اجازه خواهند داشت که از هفت فرودگاه استراتژیک بگرام، کابل، قندهار، شیندند، هرات، مزار شریف و شوراب هلمند و نیز پنج بندرگاه (مبدأ رسمی ورود و خروج) زمینی تورخم، اسپین بولدک، تورغندی، حیرتان و شیرخان، به‌عنوان محلات رسمی ورودی و خروجی استفاده کنند.

این توافق‌نامه تا سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۳ خورشیدی) اعتبار دارد و پس از آن‌هم در صورت توافق دو کشور قابل تمدید است.

بر اساس این دو سند، ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در آخر سال جاری میلادی به‌پایان می‌رسد، اما ماموریت آن‌ها در راستای حمایت و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت.

مطابق تعریف بند دوم ماده دوم قرارداد همکاری امنیتی با آمریکا، حمایت نیروهای آمریکایی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شامل این موارد می‌شود: «مشورت، آموزش، تجهیز، حمایت و تقویت پایدار».

این توافق‌نامه هم‌چنین تصریح کرده که نیروهای آمریکایی همکاران افغان خود را در زمینه‌های خنثی‌سازی بمب‌های گوناگون، ارتقای سیستم تدارکاتی و حمل و نقل، اطلاعاتی و تقویت نیروهای هوایی کمک خواهند کرد.

امضای این دو توافق‌نامه از دو سال پیش بین مقام‌های افغانستان و آمریکا زیر بررسی بود، اما حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان تا آخر دوره کاری خود از امضای آن خوداری کرد.

اما اینک اشرف غنی در امضای آن هیچ تاخیری نکرده و براساس وعده‌ انتخاباتی‌اش، در روز اول کاری خود به حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود دستور داد که این دو سند را با سفیر آمریکا و نماینده ناتو در کابل امضا کند.

به‌دنبال تصویب این توافق‌نامه‌ها اشرف غنی تصویب این امر را گامی در راستای تحکیم حاکمیت ملی کشور دانست و گفت «بر اساس این موافقت‌نامه‌ها نیروهای امنیتی افغانستان، مسئولیت کامل امور امنیتی کشورشان را به دوش خواهند داشت و این نیروهای بیشتر تقویت و تجهیز خواهند شد.»

رئیس جمهوری افغانستان از مجلس سنا هم خواسته که مانند مجلس نمایندگان این دو سند را تایید کند.

پیشتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی هم در دیدار با سه عضو کنگره آمریکا در کابل تصویب توافق‌نامه همکاری امنیتی و دفاعی با آمریکا را بیانگر دوستی دو کشور دانست و گفت که «رهبری حکومت وحدت ملی برعکس حکومت گذشته پیام‌های منتاقض در این رابطه صادر نمی‌کند.»


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مجلس افغانستان همکاری امنیتی با آمریکا و ناتو را تأیید کرد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: یکشنبه ٢٣ نوامبر ٢٠۱۴ - ٠٢ آذر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته

قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا





[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی