جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۸, شنبه

سل روزانه ۳۶ افغان را می‌کشد

گزارشی از: بی‌بی‌سی

سازمان بهداشت جهانی

سل روزانه ۳۶ افغان را می‌کشد



فهرست مندرجات





سل روزانه ۳۶ افغان را می‌کشد

٨   آذر   ۱۳۹۳
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری سل در افغانستان با افزایش ۳۰ درصدی، به ۱۳ هزار نفر در سال رسیده است.

ریچارد پیپرکورن، رئیس دفتر این سازمان در افغانستان به رسانه‌ها گفت که این رقم «سرسام‌آور» بیانگر آن است که روزانه ۳۶ نفر در این کشور جان خود را به دلیل ابتلا به سل از دست می‌دهند.

دو سال پیش آمار تلفات بیماری سل در افغانستان، از سوی سازمان بهداشت جهانی ده هزار نفر در سال اعلام شد که ۳۰ درصد کمتر از آمار جدید است.

رئیس دفتر این سازمان در کابل گفت که فقر، ناامنی و گسترش دامنه دسترسی به بیماران برای ثبت موارد ابتلا به این بیماری، از دلایل افزایش این آمار است.

ریچارد پیپرکورن افزود که سال گذشته ۳۱ هزار مورد ابتلا به این بیماری در افغانستان ثبت شد و حدود ۲۷ هزار مورد دیگر اصلاً ثبت نشد.

این در حالی است که به گفته ریچارد پیپرکورن، خدمات بهداشتی برای درمان بیماری سل در افغانستان از ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۹۷ درصد در سال جاری بالا رفته است.

ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت (بهداشت) افغانستان گفت که حدود ۵۸ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری در کشور افزوده می‌شود

در همین حال، ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت (بهداشت) افغانستان گفت که هر سال حدود ۵۸ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری در کشور افزوده می‌شود و در عین حال هزاران نفر دیگر خارج از پوشش اطلاع‌رسانی و خدمات بهداشتی قرار می‌گیرند.

افغانستان یکی از ۲۲ کشوری است که در آن‌ها این بیماری به میزان بالایی قربانی می‌گیرد. فقر و میزان پایین عرضه خدمات بهداشتی از دلایل گسترش این بیماری دانسته می‌شود.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میانگین نرخ ابتلا به سل در افغانستان ۱۸۹ نفر در هر صد هزار نفر است و به‌طور متوسط ۳۴۰ نفر در هر صد هزار نفر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

آمار تایید شده از سوی وزارت بهداشت افغانستان حاکی است که در حال حاضر ۱۳۰۰ مرکز تشخیص و درمان بیماری سل در سراسر افغانستان فعال هستند که حدود ۳۳ هزار بیمار در آن‌ها تحت درمان قرار دارند.

به این ترتیب، شمار زیادی از بیماران ممکن است تحت پوشش خدمات درمانی قرار نگرفته باشند. ناامنی، محدودیت خدمات بهداشتی، فقر و میزان پایین آگاهی، از دلایل اصلی این امر دانسته می‌شود.

در جریان کنفرانس خبری ۸ قوس (آذر) ۱۳۹۳، مقام‌های بهداشتی دولت افغانستان و سازمان بهداشت جهانی، قرارداد کمک ۱۲ میلیون دلاری دولت ژاپن به افغانستان از طریق سازمان بهداشت جهانی را امضا شد.

در حال حاضر بخشی از نظام خدمات بهداشتی افغانستان به‌ویژه در زمینه مقابله با بیماری سل به کمک‌های خارجی وابسته است.

وزارت بهداشت افغانستان در کنار درمان بیماران مبتلا به سل، واکسن این بیماری را شامل فهرست واکسن هشت بیماری دیگر کرده که به‌صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود.


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سازمان بهداشت جهانی: سل روزانه ۳۶ افغان را می‌کشد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ٢۹ نوامبر ٢٠۱۴ - ٠٨ آذر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی