جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۱۵, شنبه

سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

از: بی‌بی‌سی

افغانستان و آمریکا

سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان


فهرست مندرجات




سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

۱۵   آذر   ۱۳۹۳
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شده است. وزارت دفاع آمریکا در صفحه توییتر خود نوشته که ژنرال جان کمپبل، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان از چاک هیگل در کابل استقبال کرده است.

هنوز جزئیات سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان اعلام نشده، اما به‌نظر می‌رسد که او در این سفر با نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان دیدار خواهد کرد.

فرمانده کل نیروهای ناتو و آیساف از آقای هیگل استقبال کرد

این آخرین دیدار او در مقام وزارت دفاع آمریکا با سربازان و پرسنل نظامی این کشور در افغانستان خواهد بود، چرا که به‌دنبال استعفای او از این مقام، دیشب باراک اوباما اشتون کارتر را به‌عنوان جانشین او معرفی کرد.

قرار است اشتون کارتر پس از کسب رای اعتماد از مجلس سنای آمریکا رسماً به‌عنوان وزیر دفاع کشورش به کار آغاز کند. اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان است.

تا زمانی‌که کارتر از سوی سنا به‌عنوان وزیر دفاع تأیید شود، هیگل در این سمت کار خواهد کرد.

آمریکا ۹۸۰۰ سرباز خود را در افغانستان نگه خواهد داشت و بقیه آن‌ها این کشور را ترک خواهند کرد

این نخستین سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان پس از امضای توافقنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا و هم‌چنین بین افغانستان و ناتو است.

براساس این توافق‌نامه، آمریکا ۹۸۰۰ سرباز خود را در افغانستان نگه خواهد داشت و بقیه آن‌ها این کشور را ترک خواهند کرد. هم‌چنین براساس این توافق‌نامه، ماموریت رزمی این نیروها هم به پایان خواهد رسید.

پس از این، نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نقش حمایتی خواهند داشت و عمدتاً در زمینه‌های آموزشی، فنی و مالی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت خواهند کرد.[۱]


آمریکا هزار سرباز در افغانستان باقی می‌گذارد

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که دو هفته پیش استعفا داد، اعلام کرده که کشورش خروج یک هزار سرباز آمریکایی از افغانستان را در پایان سال جاری میلادی برای چند ماه به تأخیر انداخته است.

پیشتر اعلام شده بود که با پایان مأموریت رزمی آمریکا در افغانستان در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، تنها ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند و ماموریت اصلی‌شان (حمایت قاطع)، آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است.

چاک هیگل دو هفته پیش استعفا داد اما هم‌چنان تا آغاز کار وزیر دفاع جدید، خط مشی پنتاگون را پیش می‌برد

هیگل که در نشست خبری با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این تغییر در شمار نیروها به‌دستور باراک اوباما و به‌منظور پُر کردن خلا نیروهای است که باید از سوی دیگر کشورهای عضو ناتو تأمین می‌شدند و به‌دلیل تأخیر در امضای موافقت‌‌نامه «وضعیت نیروها» میان افغانستان و ناتو، این کشورها هنوز آماده این کار نشده‌اند.

او گفت که این تصمیم مأموریت آمریکا را برای سال‌های پیشرو در افغانستان تغییر نمی‌دهد ولی آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه القاعده و حامیانش تبدیل شود.

روزنامه نیویورک تایمز، چند روز پیش نوشت که رئیس جمهوری آمریکا بی‌سر و صدا تصمیم گرفته تا نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ اجازه شرکت در جنگ مستقیم با القاعده و طالبان را داشته باشند.

چاک هیگل گفت که یک نیروی محدود ضدتروریسم عملیات خود علیه القاعده و حامیانشان را در افغانستان پس از ۲۰۱۴ ادامه خواهند داد.[٢]


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- وزیر دفاع آمریکا وارد افغانستان شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱۴ - ۱۵ آذر ۱٣۹٣
[٢]- آمریکا هزار سرباز دیگر را پس از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌گذارد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱۴ - ۱۵ آذر ۱٣۹٣

[] جُستارهای وابسته





[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی