جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۳۰, پنجشنبه

بری فرویندل

از: دانشنامه‌ی آریانا

خاخام بری فرویندل


فهرست مندرجات
[یهود][خاخام]

بری فرویندل (به انگلیسی: Barry Freundel) یا برنارد (بری) فرویندل (به انگلیسی: Bernard "Barry" Freundel) (زادۀ ۱٦ دسامبر ۱۹۵٢ م - )، خاخام مشهور آمریکایی است، که برای ۲۵ سال (از سال ۱۹٨۹ تا ٢٠۱۴)، خاخام کنیسه یهودیان ارتدکس (کشر اسرائیل)، در محله اعیان‌نشین جورج‌تاون، شهر واشنگتن و هم‌چنین، تا پیش از آن‌که در اکتبر ۲۰۱۴ بازداشت شود، معاون رئیس شورای مذهبی یهودی (Vaad)، این شهر بود.

فرویندل، در محلات مختلف یهودنشین واشنگتن که قانون یهودی «هلاخا» در آن جاری است، به‌عنوان یک محقق درخشان و یک سخنران برجسته شناخته می‌شد.


زندگی‌نامه
خاخام بری فرویندل

بری فرویندل، در ۱٦ دسامبر ۱۹۵٢ میلادی زاده شد. کارشناسی خود را در رشته شیمی و فیزیک از دانشکدۀ یشیوا (Yeshiva College)، دریافت کرد و همزمان، کارشناسی دیگر، از کالج مطالعات زبان عبری «ارنا مایکل» (Erna Michael College of Hebraic Studies) به‌دست آورد. سپس، مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات تلمود از دانشکدۀ «Bernard Revel Graduate School» اخذ کرد و الهیات و دروس مقدمات خاخام شدن را در کالج یشیوا، نزد خاخام اسحاق الخانان (Rabbi Isaac Elchanan) فرا گرفت و پس از آن دکترای خود را از دانشگاه بالتیمور عبری (Baltimore Hebrew University) به‌دست آورد.

فرویندل، قبل از آن‌که در کنیسه «کشر اسرائیل»، که در جورج‌تاون واشنگتن واقع است و از جمله اعضای مشهور عضو این کنیسه، «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا و «جو لیبرمن»، سناتور پیشین این کشور هستند، به‌عنوان خاخام خدمت کند، در جماعت «گریت نک نیویورک»، «نورواک، کنتیکت»، و «یونکرز، نیویورک» به تبلیغ مذهبی مشغول بود.

وی، تا پیش از آن‌که در اکتبر ۲۰۱۴، به جرم جاسازی دوربین مخفی در بخش تعویض لباس زنان در کنیسه خود و دیدزدن زنان برهنه از طریق فیلمبرداری از آن‌ها در حمام کنیسه، بازداشت شود، برای ۲۵ سال خاخام کنیسه «کشر اسرائیل»، در محله اعیان‌نشین جورج‌تاون در شهر واشنگتن بود.


دیدزدن زنان برهنه

بری فرویندل، در اکتبر ۲۰۱۴، که در آن زمان، خاخام کنیسه «کشر اسرائیل» بود، به ۵۲ مورد دیدزدن زنان برهنه از طریق فیلمبرداری از آن‌ها در حمام کنیسه‌اش، در دادگاه اعتراف کرد و گناهکار شناخته شد. او پس از آن بازداشت شد که یکی از افراد مسئول بخش حمام کنیسه، دوربین مخفی جاسازی‌شده را در این محل پیدا کرد. فرویندل ابزار فیلمبرداری را در ساعت دیجیتالی مخفی کرده بود که در محوطه تعویض لباس و استحمام قرار داشت. در پی این کشف، فرویندل از عضویت در کنیسه اخراج شد.

ابتدا او به شش مورد «چشم‌چرانی» متهم شد اما بازرسی از محل سکونتش، افشای فیلم‌هایی دیگر را در پی آورد که بر ابزار دیجیتال ذخیره شده بود. رونالد ماکن، دادستان این پرونده گفت احتمالاً وی از ۱۵۰ زن برهنه فیلم گرفته، اما خود این خاخام به دستکم ۵۲ مورد اعتراف کرده است. بنابراین، دادستان رونالد ماکن، حکم زندانی سنگین برای او درخواست کرد تا «منعکس‌کننده سنگینی جرم او در نقض حریم خصوصی و کرامت قربانیان باشد.»

زنانی که هدف فیلمبرداری مخفیانه این خاخام قرار گرفته‌اند برای انجام مناسک مذهبی غسل (میکوه) در کنیسه برهنه شده بودند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:دین‌شناسیدین یهودیهودیان ارتدکسخاحام‌ها