جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ مهر ۲۳, پنجشنبه

تفسیر کابلی

از: دانشنامه‌ی آریانا

تفسیر کابلی


فهرست مندرجات
قرآن‌شناسیتفسیر

تفسیر کابلی یا تفسیر عثمانی، شامل یك دوره مختصر تفسیر ترتیبی و ترجمه‌گونه قرآن است كه توسط مولانا محمودالحسن دیوبندی (۱٢٦٨ - ۱٣٣۹ هـ.ق / ۱٨۵۱ - ۱۹٢٠ م)، یكی از عالمان اهل سنت هندوستان نوشته شده است. مفسر این اثر پس از طرح خلاصه‌ای از مباحث علوم قرآنی درباره‌ی تاریخ جمع، ترتیب نزول، سوره‌های مكی و مدنی و اقسام تفسیر، به ترجمه و شرح مختصر همراه با بیان شان‌نزول آیات می‏‌پردازد. در این تفسیر هیچ‌گونه نشانه‌ای از تفسیر لغوی واژگان و اقوال دیگر مفسران و هیچ عنایتی به مباحث كلامی-علمی و آیات الاحكام وجود ندارد.

این تفسیر در اصل به زبان اردو بوده و به‌همت جمعی از علمای افغانستان به فارسی دری برگردان شده است.


پیشینه‌ی تاریخی

...


چکیده‌ی کتاب
تفسیر کابلی

تفسیر کابلی، یک دورۀ کامل و فشردۀ تفسیر قرآن است، که در اصل از روی نسخه اردو و تحت نظارت گروهی از علمای افغانستان به گویش فارسی دری ترجمه شده است.

در این تفسیر، مفسر تلاش کرده است تا خواندن کتاب را برای خوانندگان عادی جذاب نماید؛ از این‌رو، از آوردن اصطلاحات فنی و تخصصی علوم قرآن خودداری کرده است. بنابراین، این اثر، مباحث واژگانی، شأن‌نزول و مبانی صرف‌ونحو را به‌صورت گسترده و پیچیده دنبال نمی‌کند تا طیف مخاطبان کتاب را گسترده‌تر نماید. هم‌چنین، مفاهیم و تفسیر آیات به اختصار آمده است، و این باعث شده تا در زمانی کوتاه بتوان با تفسیرِ بسیاری از آیات قرآن آشنا شد. مؤلف، در ابتدا معنای تمام کلمات آیات را بیان می‌نماید و سپس به توضیح مفهوم و مقصود آیه می‌پردازد.

گفته می‌شود، تفسیر کابلی، در واقع، ترجمه فارسی دری تفسیر عثمانی می‌باشد که توسط شیخ‌الاسلام مولانا شبیراحمد عثمانی تفسیر شده[*] و توسط شیخ‌الھند مولانا محمودالحسن دیوبندی به‌ زبان اردو ترجمه و تألیف گردیده است[*]. این تفسیر اخیراً، در افغانستان، به‌زبان پشتو نیز برگردان شده است.

تفسیر کابلی، معمولاً در شش جلد منتشر شده است که جلد اول: از فاتحه الكتاب تا آيه ۱۴٧ سوره نسأ؛ جلد دوم: تا آيه ۹٣ سوره التوبه؛ جلد سوم: تا آيه ٧۴ سوره الكهف؛ جلد چهارم: تا آيه ۴۴ سوره العنكبوت؛ جلد پنجم: تا آيه ٣٧ سوره جاثيه؛ و جلد ششم: تا آخر سوره الناس را در بر دارد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:قرآن‌شناسیتفسیر